[AR] [AR]Pony voor de kar zetten??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

svenlOver15

[AR]Pony voor de kar zetten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 13:53

Hallo allemaal,

Ik heb een welsh/arabier ponytje., en daar rijd ik op.
Nou heb ik best wel erge rugklachten dus ik wil misschien mijn pony laten beleren voor de kar.
Dit laat ik natuurlijk wel door iemand doen die dit vaker heeft gedaan, maar enige voorbereiding heb ik al gedaan! Zo kan ik er makkelijk achterlopen aan lange lijnen.

Mijn vraag is dus eigenlijk een beetje,, is het verstandig om dit te doen? Ik rijd namelijk ook veel dressuur en ik spring heel veel. Komt het mennen niet ten nadele van dressuur rijden? Ik heb namelijk dan een beetje het idee dat paarden meer op de voorhand gaan lopen. Of dat het zo'n 'boerenpaard' word..

Dus, tips en reactie's zijn welkom..!!

Echwel

Re: Pony voor de kar zetten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 14:20

Denk je dat als je met mennen dressur rijdt het paard niet de achterhand eronder moet zetten.

Gewoon een kwestie van trainen, op het achterhand gebruik.

Een paard wat op de voorhand gaat lopen krijgt echt geen punten.

Een boerenpaard vind ik een beetje kort door de bocht naar menpaarden toe, hiervoor worden veel dressuurmatig gefokte paarden gebruikt.

Vaak lopen ze onder het zadel Z dressuur.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 14:45

Ik geloof dat je een héel verkeerd beeld van het mennen hebt.
Daarbij heb je namelijk ook dressuur, waarbij je met de helft van de hulpen die je ohz. hebt, hetzelfde moet laten zien, dus: stelling, buiging, nageeflijkheid, kracht vanuit de achterhand.

Als je het goed doet, heb je bij beiden voordeel dat je het afwisseld. Aangespannen kan je namelijk juist heel goed de achterhand trainen en ohz. de stelling/buiging.

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 17:32

VMR=>UZ

Buxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 17:54

ik ben het met sjonniej eens en vind het ook wat kort door de bocht om te zeggen dat je door aangespannen te rijden een 'boerenpaard' krijgt..
ik denk als je op zo'n manier over mennen denkt dat je je eerst wat meer in mennen moet gaan verdiepen voor je met je paardje gaat mennen..

even terug koment op je vraag: ik denk niet dat het voor jou of je pony nadeel zou hebben (op het springen en dressuur) als je je paardje voor de kar laat beleren..

svenlOver15

Re: [AR]Pony voor de kar zetten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 18:13

Ja, ik weet dat je met mennen ook dressuur hebt, maar weet/wist niet hoever dat gaat. Ga nog even met mijn ouders hierover overleggen, omdat het rijden echt minder wordt de laatste tijd, en dan is zo'n karretje natuurlijk een ideale oplossing.

Ik wil trouwens alleen maar een beetje in de bak en polder mennen! Geen wedstrijden e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:16

svenlOver15 schreef:
Komt het mennen niet ten nadele van dressuur rijden? Ik heb namelijk dan een beetje het idee dat paarden meer op de voorhand gaan lopen. Of dat het zo'n 'boerenpaard' word..

Dus, tips en reactie's zijn welkom..!!

*nekharen gaan overreind staan* mijn verzorgpaard is een nederlnads trekpaard en loopt absoluut niet op de voorhand! ookal loopt ze ook in het 2 en enkelspan. Het is maar net hoe je ze rijdt. OHZ kunnen ze ook op de voorhand gaan lopen, als ze niet goed gereden worden!

en de opmerking boerenpaard kan echt niet he!

svenlOver15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 18:46

Daarom heb ik het ook tussen '' staan..

eva92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:04

Laats stond in een krantje een haflinger die reed dubbel z ohz en z dresuur + vaardigheid met de kar en als je een dressuur proef met de kar moet afleggen is het de bedoeling dat hij juist mooit nagevelijk loopt met zijn achterhand eronder.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:18

Vooral doen. Ik heb meer dan 20 jaar OHZ gereden en ben sinds 1 jaar aan het mennen. Het is echt heel erg leuk.

Denk ivm je rug, wel goed na over je kar. Vering e.d. lijkt me voor je rug wel prettig

Die opmerking van boerenpaard snap ik niet zo goed. Een paard die voor het mennen gebruikt wordt, moet ook dressuurmatig goed gereden zijn.

Even een foto van mijn "boerenpaard"
Afbeelding

Ik hooop dat je net zoveel plezier aan het mennen zult beleven dan ik beleef.
Laatst bijgewerkt door Ibalia op 04-02-06 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

svenlOver15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 21:21

Mooi paard..!

Heb even aan de manege eigenaar gevraagd wat het me kost als hij mn pony beleerd. Hij zou het even gaan overleggen met zn vrouw,, normaal moet het paard wat beleerd wordt namelijk in pension komen, maar omdat ik praktisch naast de manege woon moet hij het even overleggen.

Wat denken jullie, is een nylon tuig goed genoeg om mee te beginnen?

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:35

Dank je maar het is een welsh pony van 1.26

Op de foto gaan we net over een drempeltje en de fotograaf zit op z'n knieen

Mijn voorkeur gaat uit naar gewoon leer maar zoek even in Uit het zadel, daar staat volgens mij een hele discussie hierover. Ik heb mijn tuig op de markt gekocht en het voldoet goed.

Ik ben wel aan het sparen voor een nieuw tuig omdat het nu heel goed gaat en ik zeker weet dat ik met mennen doorga.

Feithje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:46

leuke foto!! vooral de mest op de 8er grond zie ook alles hihi

maar tuigjes staan te koop helemaal nieuw voor ong. €150 op marktplaats. iemand heeft er een advertentie staan met een site. Moet je maar eens kijken..

zal niet de beste kwaliteit zn maar wat maakt het uit, je begint net..

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:48

Dat was natuurlijk niet van mijn Jorrit, dat begrijp je toch wel

Feithje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:58

nee natuurlijk niet.. zoiets dacht ik al..

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 23:23

Ik men met eenzelfde type pony als jij,denk ik, en daar men ik heerlijk mee. Het gaat zker niet ten ksote van je dressur en springen, integendeel zelfs! Ikvind mennen een welkome afwisseling voor de pony's!

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 11:16

Feithje schreef:

Juist in het begin heb je een goed tuig nodig. Als jouw 'goedkope tuig want ik begin net' breekt tijdens het beleren, kan je het mennen wel voorgoed uit je hoofd zetten!
Een goed tuig is héel belangrijk!!

Dreumel1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 11:18

de basis van een "tuiger" is toch echt de dressuur!
de achterhand moet er wel onder om zich sterker te maken.
en door de afwisseling van alles vind je pony het leuk!
dan krijgt je pony ook de zin en de wil om voor je te werken!
dus laat je pony goed betuigen door een ervaren persoon, en je hebt er een hele veelzijdige pony aan!
maar door rugklachten zou ik wel aan een goede kar denken als ik jou was, met goede vering!
succes

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 11:26

Ligt eraan wat voor rugklachten je hebt
Ik heb een wagentje met de minste vering die je ongeveer kan hebben, dan heb ik geen last van me rug. Terwijl ik van een half uurtje ohz rijden 2 dagen weinig kan.

svenlOver15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 11:32

Bedankt voor alle tips, !

Over mijn rugklachten.. mijn onderste 2 wervels, en nog ergens in het midden zitten wervels die als het ware vast zitten. Komt wel weer goed, maar daar gaat even tijd in zitten. Ik heb wel eens gemend, en ik vind het ontzettend leuk, en aangezien mijn pony veel afwisseling nodig heeft (alle paarden en pony's lijkt me) denk ik wel dat ik hem laat beleren. Moet alleen mn ouders nog overhalen!
Ze vinden het onzin dat hij voor de kar moet, en kost allemaal veel te veel geld vinden ze. Dus er is nog enige overleg nodig hier, maar ik denk wel dat het door gaat.

Feithje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 12:18

Sjonniej schreef:
Feithje schreef:

Juist in het begin heb je een goed tuig nodig. Als jouw 'goedkope tuig want ik begin net' breekt tijdens het beleren, kan je het mennen wel voorgoed uit je hoofd zetten!
Een goed tuig is héel belangrijk!!

Mijn goedkope tuig (geloof dat ik er 200 guldens!! voor betaald heb) gaat nu al jaren mee... Kwestie van o.a. goed invetten!!

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 13:36

Ik heb eerst een nyon tuig gebruikt (kijk even in het topic dat hier boven genoemd wordt) het was niet kapot te krijgen, maar nu ik erachter ben gekomen dat ik er echt veel tijd in ga steken heb ik een stuk beter en duurder tuig gekocht.. Je weet toch eigenlijk al van te voren dat er veel tijd in gaat zitten, je gaat haar immers helemaal beleren, en juist dan heeft zo een tuig veel te voorduren

svenlOver15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 19:11

Oke, heb met de manege eigenaar afgesproken dat ik zijn nieuwe pony ga inrijden, en hij beleerd mijn pony. Gratis dus.

Ik heb wel geld om een tuig te kopen, en een wagen mag ik eerst van de manege lenen..

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 19:39

Super!

svenlOver15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 19:40

Krips schreef:
Super!

Vond ik ook.. Alleen jammer dat mn moeder en vader het er nog niet helemáál mee eens zijn..