[AR] Meest all round inzetbaar type tuig ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

[AR] Meest all round inzetbaar type tuig ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 13:56

Ik heb geen fluit verstand van aangespannen rijden en weet dus ook niet wat voor type tuig precies handig is , wat het meest gebruikt wordt , wat fijn is en wat juist niet , dingen die eventueel verbeterd kunnen worden enzo...bij rijden heb ik dat wel en vandaar dus ook dat ik in het voorjaar begin met een eigen shop met innovatieve paardensport producten en leuke kleurlijnen.

O.a. ook Beta Biothane halster-hoofdstellen en teugels enzo , mijn eigen ontwerp.

M'n producent maakt ook diverse soorten tuigen van leer.

Op zich is het misschien wel leuk om ook een prijsgunstig Beta Biothane tuig aan te bieden voor de liefhebbers , ik weet niet of daar vraag naar is ?

En bestaat er zoiets als een all-round tuig , of zit er echt een wezenlijk verschil tussen een marathon tuig / recreatietuig / tweespan enz. enz. ?

Ik wil geen grote collectie aanhouden omdat ik er simpelweg geen verstand van heb , vind het niet prettig om spullen te verkopen waar ik verder niks vanaf weet. Ik weet ook niet of er al Biothane tuigen worden aangeboden voor een aantrekkelijke prijs , ik hoef geen grote winst te maken maar wil mensen er gewoon graag een plezier mee doen. Maarja de vraag is dan :

- is er behoefte aan / maak ik mensen daar blij mee ?
- is er 1 model dat behoorlijk all-round is / makkelijk aan te passen voor ander gebruik ?
- vind men het erg als ik alleen een mooie kwaliteit tuig verkoop , zonder verdere kennis van het hoe & wat ?

Hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen om een goede keus te maken hierin

Groetjes Bianca.

Dennis

Re: Meest all round inzetbaar type tuig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 14:12

pmarena schreef:
Op zich is het misschien wel leuk om ook een prijsgunstig Beta Biothane tuig aan te bieden voor de liefhebbers , ik weet niet of daar vraag naar is ?

Jaa, lekker niet meer poetsen . Het liefst zo'n variant als Ideal heeft, die je voor enkel en 2span kan gebruiken.

Mij zal je er dus blij mee maken, een helemaal allround tuig zal moeilijk worden maar er is heel wat mogelijk en ik vind het prima dat je dat soort dingen verkoop zonder dat je er zelf verstand van heb(maar uiteraard wel even advies inzamelen bij mensen die dat wel hebben).

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 14:53

De meeste tuigen zijn all-round. Er zijn maar een handjevol mensen die een apart tuig hebben voor dressuur en marathon.

Of er vraag naar is?? Iig niet allemaal van die kleurtjes, net als die hoofdstellen De meeste menners zijn wat ouder en houden niet echt van dat soort poespas.
Doordat je brede vlakken kunststof krijgt, ademt het niet en dat is niet goed voor de huid van het paard. Hierdoor kiezen toch de meeste voor een leren tuig.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 19:45

Okee , dat is nuttige info , bedankt !

Mijn idee is eigenlijk (als ik het al ga doen) gewoon bruin en zwart.
Met de mogelijkheid van het bestellen van een raar kleurtje , maar daar zit dan wel een flinke wachttijd aan omdat ik dat niet op voorraad ga houden. Hooguit in blauw ofzo , daar kun je misschien nog wel iemand blij mee maken.

Maar ook in recreatietuigen zie je zo veel verschil...

Net weer een ander riempje , ineens een extra schuin riempje ergens , ik weet dan niet of dat heel nuttig is of juist overbodig en onzinnig...

Welke breedtes zijn fijn in de diverse delen , welke lengtes en breedtes leidsels zijn fijn ? Borststuk welke vorm / hoogte / dikte ?

Zou ergens een extra oogje ofzo fijn zijn ?

Ik heb gewoon geen idee hoe het eruit moet zien om echt een fijn tuig te hebben. Super comfortabel en praktisch . veelzijdig , en toch simpel zonder overbodige extra ballast.

Misschien zijn sommige riempjes wel schuur-gevoelig...ik heb echt totaal geen kennis ervan....waardeloos

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 20:02

Je wilt gewoon leren tuigen gaan verkopen?
Ik denk dat je je kwa kleuren echt bij bruin-zwart moet houden. Je ziet tegenwoordig wel meerdere verschillende kleuren bruin in de mensport. De meeste mensen willen ook een zwart tuig, bruin onderlegd.

De verschillen in die riempjes zijn volgens mij alleen voor het zicht en je mooiigheid.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 22:04

Nee geen leren , echt Biothane.

Dat is altijd mooi en praktisch , zacht , soepel , mooi glad zonder scheurtjes of barstjes die erin kunnen ontstaan , kan heel goed tegen regen , je kunt het heel simpel afspoelen , geen onderhoudsmiddelen nodig van zadelzeep / vet / olie en dat gedoe...

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 14:05

Maar wat ik dan (via foto's en oogopslag uit winkels) weet, is dat het een soort 'plastic' is, om het even kort door de bocht te zeggen.

Omdat een borsttuig zeker een cm of 10 breed is, en plastic totaal niet ademt, is dit slecht voor de huid van je paard.

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:47

pmarena schreef:
Nee geen leren , echt Biothane.

Dat is altijd mooi en praktisch , zacht , soepel , mooi glad zonder scheurtjes of barstjes die erin kunnen ontstaan , kan heel goed tegen regen , je kunt het heel simpel afspoelen , geen onderhoudsmiddelen nodig van zadelzeep / vet / olie en dat gedoe...

Mag ik alvast een maatje cob in het oranje bestellen?

Sjonniej: je kunt dit biothane natuurlijk gewoon onderleggen zols nu ook met de kunsstoftuigen gebeurt, ik ben zeer tevreden over mn zilco tuig. Maar in het oranje zou natuurlijk helemaak geweldig zijn, uiteraard met bijpassend menhoofdstel en leidsels

Het is onderhoudsvrij, 10x sterker dan leer en ademt net zoveel als dik lederen tuig, niet dus, maar dat hoeft ook niet omdat er altijd lucht bij kan omdat tuig nooit strak zit.
Mijn paard heeft er iig nooit last van gehad (heb biothane hoofdstel en martingaal voor de endurance en neopreen westernpad), werkt prima hoor.

Pmarena, als je een kunststof tuig van dichtbij wilt bekijken om te kijekn wat je evt zou kunnen vervangen door biothane dan roep je maar, heb ook ervaring met dit materiaal dus ik kan je wel helpen met ontwikkelen.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 20:12

Vippie :

Vickelientje

Re: [AR] Meest all round inzetbaar type tuig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 21:12

Heb je misschien een afbeelding van Biothane? Ik krijg er ook nogal een plastic- gevoel bij (sorry ), maar ben wel benieuwd hoe het eruit ziet.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 21:25

Afbeelding

Dit is een techno leader tuig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 21:39

Je hebt trouwens wel al gekleurde tuigen van kunststof. Zilco iig, en ik kan me nog een andere aanbieder herinneren, maar kan stom genoeg niet bij de link (staat op pc op kot). Maar wellicht kan je al wat met de merknaam Zilco?

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 21:41

Het tuig wat ik op de pony's heb liggen kun je ook in alle kleuren krijgen.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 11:04

Het standaard Biothane is inderdaad nogal plasticerig , dat is niet mijn smaak , net zoals die blauwe en oranje hoofdstellen van Harry's Horse enzo die je tegenwoordig her en der in de winkels ziet hangen. Teveel plastic-achtig.

Het BETA en Granite Biothane is veel mooier

Soepel , zacht , mat....niet van dat glanzende stroef op elkaar plakkende plastic waar je nog het nylon binnenriempje doorheen ziet.

Hier een plaatje van de soorten die ik ga gebruiken voor mijn Innova Tack spullen , plaatje is niet zo mooi super duidelijk helaas maar geeft wel een indruk :

Afbeelding

Het materiaal is wel een stuk duurder dan leer , dat wel.
De halsterhoofdstelletjes die ik heb ontworpen en ga verkopen moeten minimaal 60 euro gaan kosten.... nou dan zal een goed tuig al zeker 400 worden , als ik dat zo doortrek. En dat is dan een hele grove schatting.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 11:17

pmarena schreef:
nou dan zal een goed tuig al zeker 400 worden , als ik dat zo doortrek. En dat is dan een hele grove schatting.

Ik vind 400 euro voor een goed tuig niet zo erg duur hoor.
Omdat ik het poetsen van het leren tuig zo zat was heeft Albert voor mij een tuig gemaakt van brandweerslang, spanbanden en varkensbanden.
Als je weet hoeveel werk daarin heeft gezeten red je het nooit met 400 euro

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 12:47

400 euro is voor een goed tuig niet te duur hoor.

Ik ben ook wel benieuwd wat het wordt. De meeste mensen rijden denk met een soort van marathontuig. Dus voldoende brede borst, is wel erg fijn.
Ja, verder schiet me niet zoveel te binnen. Ik ken biothane ook niet zo goed.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 14:56

Hihi , klinkt wel gaaf Ilindra , brandweerslang enzo , wel origineel

Die 400 euro is een hele grove schatting hoor , als je het daarvoor al redt. Er zullen ook wat bredere riemen nodig zijn dan voor een hoofdstelletje en wie weet zijn die wel wanstaltig duur...soms zijn de materiaalprijzen echt schriken van het Biothane.

Zo wil ik naast zwart / bruin / oranje en nog wat kleuren van bovenstaand plaatje , ook de red en blue sparkle Biothane gebruiken voor een halster hoofdstelletje. Schrik je je rot : alleen de materiaalkosten zijn dan al 40 euro....

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 15:08

Op die foto ziet het er idd niet zo heel erg plastic uit.
Ik twijfel wel hoeveel animo ervoor zal zijn. Persoonlijk vind ik bruin, zwart of bruin/zwart het mooiste. En ik dénk dat de meeste menners dat vinden...maar misschien heb ik het mis?

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 15:27

Nou , dat zijn dus precies de kleuren die ik in principe wil gaan doen , gewoon zwart en bruin als het doorgaat , zie m'n eerdere reacties

Maar dan zou er de mogelijkheid kunnen zijn van andere kleuren mits ik die niet meteen per 50 tuigen ofzo hoef te bestellen

Dit hoofdstelletje dat ik hier heb liggen , is ook van Beta Biothane:

Afbeelding

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 16:15

OH, okee. Dan lijkt het me niet eens zo'n slecht idee. Ben wel benieuwd of het bevalt in de praktijk. Zou je eigenlijk gewoon es proefkonijnen moeten vinden die het uittesten voor je

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 16:19

Dan moet ik eerst een goed doordacht ontwerp hebben , dat ik niet iets laat maken en dan blijkt dat er vanalles beter kan qua maten , breedtes van riemen , sluitingen , plaatsing van bepaalde riempjes enzo

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:53

Mijn pony's willen wel testen hoor .

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 00:23

Voor testen zijn op zich wel mensen te vinden inderdaad , maar ik heb dus nog geen ontwerp omdat ik niet weet hoe het eruit moet zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 15:59