[AR] achenbach?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lacuna

[AR] achenbach?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 23:15

hallo

Nou, dit is al mn derde topic over mennen in een aantal dagen, dus nu weten jullie het wel, maar ik wil dus weer gaan proberen of ik het mennen leuk kan gaan vinden.

De pony is door mij soort-van beleerd voor de wagen. Dat wil zeggen, hij kent tuig, lange lijnen, wagentje sleuren, gas, rem en stuur en een noodrem voor kritieke situaties.
Ik heb hem al die tijd gemend op zoals de mensen hier zeggen "zn boerenbachies" dus gewoon een leidsel in elke hand. En dat gaat prima. Heb nog nooit een situatie gehad waarin ik het idee had dat dit systeem niet had wat ik nodig had.

Dus nu zit ik in twijfel. Moet ik zowel mijn paard als mijzelf omscholen naar achenbach-systeem, of kan ik gewoon zo blijven mennen zoals ik nu doe. Ik heb geen ambitie om wedstrijdjes of wat dan ook te doen, ik wil gewoon lekker ontspannen door de omgeving toeren. Heeft achenbach dan een meerwaarde, en zo ja, welke?

Groetjes, Lacuna

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 23:22

lacuna het achenbach-systeem is het vriendelijkse manier van het menne en al sje het eenmaal weet vindt je dit fijn en men je nooit meer anders alleen in het begin is het erg wennen
je meot nartuulijk doen wat jij pretig vindt maar als ik jou was zou ik vooral jou zelf omscholen

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 23:27

Ik rij zelf ook altijd op zijn jbf en rij zo ook wedstrijden.
Je moet gewoom mennen hoe jij je er goed bij voelt.
Als je paard zo lekker loopt gewoon doorgaan hoe je nu rijdt.

Echwel

Re: [AR] achenbach?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 10:05

Toen de boten van hout en de mannen van staal waren, is Achenbach met een systeem gekomen om het paardvriendelijker te maken.
Toen was er dus alleen langzaam verkeer en geen snelverkeer zoals tegenwoordig.

Achenbach is een prima systeem ,echter het systeem van alleen geven in de bochten is hedentendage een beetje gevaarlijk geworden omdat er naast je in de bocht nog wel eens een auto wil inhalen.
Met druk op het buitenleidsel houden voorkom je dat je paard door de bocht naar binnen(lees andere weghelft) valt.

Meeste menners rijden dan ook met een beetje eigen inbreng om het toch veilig te houden, en tegelijkertijd paardvriendelijk.
Met gewoon 2handen rijden is niets mis onder het zadel redt iedereen zich er ook mee , dus waarom niet op de wagen.

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 11:33

Achenbach of boerernbach maakt geen verschil in vriendelijkheid dat ligt geheel aan de menner en zijn gebruik van beide systemen.
Je mag ook beide systemen in de sport gebruiken dus gewoon kiezen welke jij het makkelijkste vind.
Zoals stalechwel zegt: ohz rijden we ook gewoon op 2 handen dus niks mis mee.

Ik kan met beide systemen mennen, heb ooit achenbach als basis geleerd en zo pak ik nog steeds mn leidsels op en rij ik het snelste weg. Maar het boerenbach systeem (leidsels in 2 handen zonder boog) werkt ook prima, zelfs als je met 1 hand figuren moet rijden, dan rijdt het zelfs fijner, gewoon kwestie van aanleren

Belangrijkste bij beide systemen is dat je je met 1 hand kunt redden als je bv richting aan moet geven en de bocht om moet.
En je moet weten hoe de noodstop werkt.

Buxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 18:46

Over het feit: mennen met achenbach is paard vriendelijker zijn de meningen zwaar verdeelt dus ik denk dat je gewoon moet kiezen wat het best bij jou en je paardje past..

HTSMark

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:48

Buxy schreef:
Over het feit: mennen met achenbach is paard vriendelijker zijn de meningen zwaar verdeelt dus ik denk dat je gewoon moet kiezen wat het best bij jou en je paardje past..

Inderdaad, er is nog nooit iemand geweest die mij heeft kunnen uitleggen waarom dat nou juist vriendelijker is...
Ik heb met het koetsierbewijs halen achenbach gedaan, ik kan het ook echt wel, ik doe het alleen nooit weer. Als er een gevaarlijke situatie optreed vind ik achenbach niet bepaald handig. en tijdens de wedstrijden is het al helemaal niet handig..
Maar doe wat je zelf het fijnst vind, ik denk alleen om ontspannen ritjes in het bos te maken het achenbach systeem weinig meerwaarde heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 11:08

Persoonlijk vind ik dat je met Achenbach toch iets meer controle hebt. Ik vind dat je er sneller de leidsels mee kan verkorten, omdat je de boel in 1 hand hebt, moet je dan acuut in de remmen dan pak je met de andere hand de teugels, en dan overpak je weer met je goede hand, en dan heb je ze gelijk kort. (Ik men normaal met relatief lange teugels, zodat ik net bitcontact heb, vind ik fijner.)

Met twee teugels heb ik toch het idee dat dat iets minder vlotjes/soepel vergaat. En ik ben nu gewend aan Achenbach en vind het rijn rijden. Onder het zadel rijd ik wel vaak met mijn eigen verzonnen manier van met 1 hand rijden, maar op de een of andere manier is dat toch anders dan erachter.

Wedstrijden start ik trouwens niet, ook geen behoefte aan

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 15:33

Ik ben net begonnen met het leren van het achenbach. We zijn bij het inkorten.
In het begin dacht ik dat je bij een noodstop nooit zo snel zou kunnen ingrijpen maar nu ik er mee bezig ben valt me dat reuze mee.

Het lijkt me erg leuk om het srtaks met Jorrit te proberen.
Nu ben ik steeds aan het oefenen met het mentoestel en omdat ik ziek ben kan ik het nog niet in de praktijk brengen.

Ik denk ook dat je op een gegeven moment je eigen systeem een beetje gaat volgen.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 17:59

Rijdt zoals je zelf lekker rijdt

Ik heb altijd achenbach gereden, ging me super af (ik heb het dan ook meteen zo aangeleerd). Maar toen ik met rijhandschoentjes ging rijden ipv. leren menhandschoenen, kreeg ik mijn anti-slip leidsels niet snel meer van 2 naar 1 hand... Dus toen heb ik mijn stijl wat aangepast

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 13:22

Dank voor de reacties! het is fijn om wat meningen zo te lezen.

Ik had eerst altijd touwleidsels, dus toen ik voor het eerst kennismaakte met achenbach hield het gewoon niet zo prettig vast. Nu krijg ik een nieuw tuigje, ook met andere leidsels, en ik denk dat ik me wel opnieuw wil gaan verdiepen in dit systeem. En dan aan de hand van mijn eigen ervaringen een keuze ga maken. Ik heb iemand die mij kan begeleiden in het mennen volgens het achenbach-systeem, dus het gaat in elk geval wel correct gebeuren.
Jullie horen wel hoe het verder gaat en waar ik uiteindelijk voor kies.

Groetjes, Lacuna