[AR] houten vierwieler geschikt maken voor bospaden Hoe/tips

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ilsejee

[AR] houten vierwieler geschikt maken voor bospaden Hoe/tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 17:28

Wat vind jij fijn aan een wagen?

Hoi hoi,

Ik heb een vierwielige wagen voor 4 personen. Hij is al wat op leeftijd, grotendeels van hout, vrij dunnen luchtbanden en geen vering.

Ik rijd endurance, maar aangezien mijn paardje ook aangespannen loopt wil ik graag meedoen aan een mendurance. Hiervoor ging ik op zoek naar een sportievere wagen en zag interessante tweewielers.
Bij toeval kwam ik erachter dat bij de mendurance tweewielers niet mogen omdat tweewielers minder veilig zijn in zwaar terrein, dat valt dus af.

Ik zie het niet zitten om nóg een vierwieler te kopen, dus wil ik mijn eigen vierwieler, die nog best goed is, hier en daar aanpassen.

hebben jullie tips?

Ik zat zelf al te denken aan bredere bandjes (als dat mogelijk is) en bijvoorbeeld een nieuwe, verende zitting.

Mijn wagen heeft amper vering, dus ik wil het mezelf in elk geval wat comfortabeler maken aangezien het om langere afstanden over bospaden gaat bij mijn training en de wedstrijden (zijn niet mijn doel, wil gewoon m'n wagen een beetje verfijnen)

Ik heb nog niet veel ervaring naast m'n eigen wagen, dus jullie tips over wat je fijn vind zijn welkom!

Groetjes Ilse

Echwel

Re: [AR] houten vierwieler geschikt maken voor bospaden Hoe/

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:55

Je kunt zonder vering bijna niet door de bossen rijden, iedere boomstronk zul jij in je rug hard aan voelen komen.

Een houten wagen kan ook gaan barsten als je over hobbelig terrein gaat, van dichtbij meegemaakt.

Hoe zwaar is die wagen want massief hout is zwaar en wat voor paard moet dat gewicht dan gaan trekken?

Zomaar een verend bokkussen erop maken moet je aan een kenner overlaten.

Bijna zou ik zeggen bezint eer ge begint.

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 18:38

Het paard loopt nu al zonder problemen voor deze wagen, maar ik zou het wel leuk vinden als ik er ook eens mee van de harde weg af kan.

Het onderstel is van metaal en er zit toch iets vering onder zag ik, maar rijden op een weiland vol kuilen was toch wel erg hobbelig (laatst gedaan)

Voorlopig houd ik het met trainen gewoon op de harde weg, misschien dat ik een keer de hoofdpaden in het bos probeer om te kijken hoe het gaat.

wat is een verend bokkussen? bedoel je daar zo'n heel stoeltje mee?

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 18:50

Ik zou toch, met het oog op jouw rug, deze wagen verkopen en even sparen voor een goede lichte wagen met vering.

Met een verend bokkussen bedoeld Stalechwel inderdaad een hele stoel. Deze zijn volgens mij ook vrij duur om aan te schaffen...

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 19:27

Met een verende zitting ben jij geveerd maar je paard heeft nog steeds de klappen op de vangen. Daarnaast werkt een verend kussen onvoldoende op een niet-geveerde wagen. Mijn eerste wagen was ook van hout en behoorlijk goed hout (en geveerd) maar onze vakanties in het bos heeft hij niet overleefd, het hout scheurde gewoon.
Als je serieus mendurance wilt gaan rijden zou ik zeker een hele goede wagen aanschaffen. Je moet toch heel wat kilometers maken en dan is een comfortabele wagen toch het prettigst voor menner en paard. Denk er ook om dat het gewicht van de wagen in de mendurance zeker niet meer moet (incl pasagiers) zijn als 1 maal gewicht paard gezien deze ritten vaak over mulle paden gaan. Een houten wagen zit daar zo op.

eva92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:32

Ik denk ook dat als je dan met meerdere personen het bos in gaat dat hun ook wel last krijgen van de hobbels ik zou idd lekker doorsparen voor een geveert karretje

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 00:32

Het lijkt me persoonlijk een zinloze missie met zo'n houten wagen. Ik denk dat het te oncomfortabel is voor jou, maar ook voor je paardje. En waarschijnlijk te zwaar.
Maar goed ik ken de wagen niet dus....

Ik zou kiezen voor een moderne wagen en een heel laag gewicht van de wagen.

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 11:33

Ik heb het allemaal even laten rusten en dat bleek verstandig, want gisteravond kreeg ik een mailtje van iemand die nog wel een marathon tweewieler had staan en hem niet meer gebruikte.
zou leuk zijn als dat wat wordt dus.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 00:12

Je wou toch geen tweewieler????

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 08:33

Bij navraag blijkt een tweewieler wel gewoon te mogen bij de mendurance, dus in dat geval wil ik juist wel graag een tweewieler.

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 17:29

ik weet niet waar je die mendurance wilt gaan rijden..

als je die van kootwijk gaat rijden kan je eventueel een wagen huren bij onder de kastanje, misschien is dat een goed alternatief.