[AR] Kunststof of leren tuig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

shetlandfan

[AR] Kunststof of leren tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 23:31

Ik wil van het voorjaar beginnen om mijn shetlander te beleren en ben alvast aan het rondkijken voor een leuk tuig.
Nu was mijn vraag of er mensen zijn die wel een kunstof tuig hebben en wat hun ervaringen daarmee zijn?
Ik ben er zelf nog niet uit of ik een leren of kunststof tuig neem. Prijsverschil is voor mij niet belangrijk, ik wil gewoon een goed tuig.

Gaat kunststof tuig niet eerder schuren dan leer?
Geeft kunststof niet sneller schuurplekken van het tuig of valt dat wel mee?
Is het allebei even sterk?
Hoe is het onderhoud van kunststof tuig ten opzichte van leren tuig?

Zijn er nog andere voor of nadelen ten opzichte van leer of kunststof tuig?

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 00:16

Ik rij met een kunstof tuig.
Ik merk niets van schuurplekken of iets dergelijks.
Ik doe het onder de hoge druk schoonmaken en dat werkt goed.Ik hoef het ook niet in te vette en dat is ook ideaal.
Je hebt zelfs kunstof wat er precies uit ziet als leer.Dat is volgens mij van ideaal techno leder.Daar heb ik de leidsels van en die glijden ook niet door je hand heen.Als je wil weten waar je dat kunt kopen moet je even een pm sturen.
En het kunstof tuig wat ik heb kun je enkel en twee span mee rijden en de prijs valt ook wel mee.

eva92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:40

Wij rijden ook met een kunstof tuig je krijgt op de wedstrijden er ook geen lagere punten voor en het ziet er na een paar jaar nog super goed uit je kunt er enkel-dubbel en tandem mee rijden

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:57

Ik heb een simpel leren tuigje. In de prijsklasse waarin ik mijn (prima!) leren tuigje heb heb je alleen maar nylon kunststoftuigen en die vind ik zelf niet mooi.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:30

Leer.
Ik vind het een stuk mooier!

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 19:29

Ik ga ook voor leer.
Mijn ervaring met kunststof is dat het na 10 keer gebruiken eruit ziet alsof je er al 10 jaar mee rijdt. Ook gaat het rafelen en dan vind ik het niet meer betrouwbaar.

Er zit trouwens wel veel verschil tussen het ene en het andere kunststof tuig. Die tuigjes die je overal ziet voor 99 is naar mijn mening 3 keer niks.

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:06

Het kunstof tuig waar ik mee rij heb ik al 4 jaar en het ziet er nog heel goed uit.

Vickelientje

Re: [AR] Kunststof of leren tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 09:46

ik denk dat het heel erg uitmaakt welk merk kunststof je hebt. Geloof dat Zilco een hele goeie kwaliteit is. Heb er weleens mee gereden. Vind het wel fijn, maar niet mooi.
Ik ga toch voor leer, vind ik mooier. Dan maar vaker poetsen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 10:04

Ik heb zelf een leren Ideal tuig, op zich een prima tuig, maar ik vond bij die van mij toch ook wel wat minpuntjes...

Degene waar ik nu paarden voor rijd heeft kunststofttuigen van Paul Claessen, dat vind ik echt super fijne tuigen. Alles sluit mooi aan, het is lekker soepel en het schuurt nergens.

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 11:47

Paul maakt hele mooie tuigen vind ze alleen flink aan de prijs.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 12:36

Tsja... Je moet er wat voor over hebben, toch?

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 13:22

Leer. Absoluut.

Ik vind leer mooi materiaal wat bij paarden past en ik vind kunststof tuigen over het algemeen niet mooi uitzien.

Ik heb de Ideal tuigen van kunststof in handen gehad nou... er staat net niet het merkje Komo nog niet in. Ik vind het net recyclede vuilniszakken!
De enige kunststof tuigen die er een beetje uitzien zijn van Zilco. Maar die zijn duurder dan een kwalitatief goed leren tuig.

Onderhoud van lerentuigen valt ook heel erg mee. Beetje schoonmaken met zadelzeep en eventueel een paar keer per jaar een likje olie.

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 13:31

Het makkelijkste invetten is de olie in een grote ton te doen en het tuig er in te leggen.Dat doen wij ongeveer 2 keer per jaar.
En ik heb eerst ook met een leer tuig gereden twee dagen schoonmaken voor de wedstrijd.een keer had ik daar geen tijd voor en had ik het kunstof gapakt voor de dressuur en kreeg het zelfde aantal punten voor presentatie.
Sindsdien rij ik alles met kunstof.
Het ziet er netjes uit en het is makkelijk.
En je hebt inderdaad kwaliteit verschil maar dat heb je met leer ook.
En het tuig is ook heel ligt je kan het in principe met een vinger optillen maar het is wel stevig.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 13:34

ardo_iggy schreef:
Het makkelijkste invetten is de olie in een grote ton te doen en het tuig er in te leggen.Dat doen wij ongeveer 2 keer per jaar..

Dat doe ik dus nooit met het tuig zelf. De kussen van de schoft en borst zuigen zich dan vol olie en dat is erg slecht voor het tuig.
Ik gebruikt meestal een emmer olie en een spons en ga het hele tuig met die spons bijlangs en hang het dan weg te drogen.

Ibalia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 14:11

@manie: ik vet altijd in met een doekje maar het invetten met een spons lijkt me een goed idee. In het begin was ik erg stipt in het invetten nu moet ik bekennen dat het alweer een tijdje geleden is.

maaike_vdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 15:40

Ik heb het Ideal webtech combi-tuig en vind het er netjes uitzien! Ook makkelijk in gebruik, en van slijtage heb ik nog niets gezien (ik rijd natuurlijk ook niet zo intensief).

Schoonmaken; gewoon een natte lap erover. En ik gebruik borst- en schoftbeschermers, met bijkomend voordeel dat het tuig daar ook niet vies wordt van zweet.

shetlandfan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 22:26

In ieder geval bedankt voor alle reacties alvast!

Is het voor leek nog een beetje te zien wanneer je kwalitatief goed kunststof tuig hebt? Ik heb tot nu toe alleen met leer tuig gewerkt vandaar. Qua prijs kan ik het nooit zien namelijk.

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:04

dan zou ik toch een beetje naar ervaringen van anderen vragen. waar je hiermee weer moet uitkijken is dat niemand hetzelfde met zn tuig doet, de ene gebruikt het elke dag om door het bos te scheuren, de ander rijd alleen maar over de weg, de ene maakt alleen schoon met een natte lap, de ander doet alles mooi in het vet (leer)

verder zag ik ergens dat iemand een tuig een jaar had, ik denk dat je na een jaar nog niks kan zeggen over de kwalitiet van een tuig, als een tuig 8 of 10 jaar mee gaat, dan begin je te praten over kwaliteits spul.

ik moet toegeven dat ik altijd wel ben verwent, bij iedereen waar ik paarden rijd, rijd ik met een vd wiel tuig, op school, bij ijsbrand, bij onder de kastanje.
ik vind het heel fijn spul, dat leer.
als ik sommige kunstof tuigen zie dan vraag ik me weleens af hoe lang dat het zal volhouden, maar dat heb ik ook bij sommige leren tuigen, marktplaats tuigen noem ik het altijd maar, hoewel je daar af en toe ook wel goede kwaliteit vind.
maar aan de andere kant, als je vd wiel tuigen ook niet goed onderhoud dan valt dat na een paar jaar ook uit elkaar aan ergernis.

bij leer is het onderhoud dus belangrijk, bij kunstof wat minder.

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 09:01

Ik heb geen kast waar ik mijn menspullen kan uithangen, dus ik heb voor een kunstof tuig gekozen, en het is makkelijk schoon houden

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:51

manie schreef:
ardo_iggy schreef:
Het makkelijkste invetten is de olie in een grote ton te doen en het tuig er in te leggen.Dat doen wij ongeveer 2 keer per jaar..

Dat doe ik dus nooit met het tuig zelf. De kussen van de schoft en borst zuigen zich dan vol olie en dat is erg slecht voor het tuig.

Wij hebben dat één keer gedaan, das meer dan 2 jaar geleden, hadden we nooit moeten doen..... Het is nog steeds ontzettend vet, altijd vieze handen van dat tuig. Bovendien is het borststuk laatst gescheurd op een stiksel; ik heb het idee dat het leer door de olie te zacht is geworden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:54

wij rijden met een 'touwentuig' klinkt apart, maar wel erg makkelijk met schoonhouden. Leer vind ik persoonlijk mooier, maar is wel onpraktisch.

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:43

Heb je mss een foto?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:45

even kijken, heb niet echt een duidelijke foto, maar hoop dat je hier wat mee kunt.

Afbeelding

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:45

Oke, dus er zijn wel delen versterkt? Of is het allemaal touw?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:47

De schoft is onderlegt met een soort kunststof, en het borsttuig ook. De rest is gemaakt van een soort nylon touw. Schuurt niet, en kan op maat worden gemaakt.