[AR] [VD] Proefwedstrijd Vrijheidsdressuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[VD] Proefwedstrijd Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 23:13

Al weer een flink aantal maanden geleden hadden we hier op UhZ een heftige brainstormsessie over het organiseren van vrijheidsdressuur wedstrijden, wie is er nog steeds geinteresseerd?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-11-22 00:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 23:40

Ik heb er de laatste tijd al een paar keer aan terug gedacht, zo van, dat was een leuk idee, zou het er nog van komen? Dus leuk dat er weer even een update van komt! Ik ben benieuwd hoe het verder uitpakt... Jauke kent iig al weer een boel meer!

Anoniem

Re: [VD] Proefwedstrijd Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 00:11

Even over de puntentelling van de deelcompetities, dat was iets waar ik de vorige keer nog ernstig mee zat te klungelen, maar daar heb ik nu een oplossing voor gevonden.

Als we de deelcompetitie buiging weer als voorbeeld nemen, dan mag je tijdens je proefje van 5 minuten je paard maximaal drie keer laten buigen, minder mag natuurlijk ook. Je kunt kiezen om verschillende uitvoeringen van de buiging te laten zien, maar ook om een voorgaande uitvoering te herhalen. In dat geval telt de beste van de twee buigingen. Het aantal punten dat je voor elke buiging behaalt wordt omgerekend tussen een cijfer tussen de 1 en 10. Als je er voor kiest om 3 verschillende buigingen te laten zien, dan krijg je bijvoorbeeld het volgende lijstje als resultaat:

1. 1e variant van de buiging: 7,5
2. 2e variant van de buiging: 7
3. 3e variant van de buiging: 8
Beste uitvoering (van je buiging met het hoogste punt): 8
Gemiddelde (over je drie cijfers berekend): 7,5
Totaal aantal punten (alledrie bij elkaar opgeteld): 22,5

Aan het einde van de deelcompetitie buiging worden de prijzen verdeeld, en wel met 3 eerste prijzen en een tweede en een derde. Ze worden om de volgende redenen uitgereikt:

1a Prijs voor de beste uitvoering (voor degene met de hoogste score voor een uitvoering)
1b Prijs voor het hoogste gemiddelde (voor degene met het hoogste gemiddelde, je moet hiervoor wel minimaal 2 verschillende buigingen laten zien)
1c Prijs voor het hoogste totaal aantal punten (spreekt voor zich, lijkt mij )

2e prijs voor degene met de op 2 na beste uitvoering
3e prijs voor degene met de op 3 na beste uitvoering

Als je een eerste prijs hebt gewonnen, kom je niet meer in aanmerking voor de 2e of 3e prijs. Wel je het mogelijk - als je echt heel goed bent en je zowel de beste uitvoering, hoogste gemiddelde als het hoogste totaal hebt gehaald - om alle drie de eerste prijzen te winnen. De reden dat er 3 eerste prijzen zijn, is dat je met verschillende redenen je proef kunt afleggen, en redenen die allemaal even goed zijn en dus gelijk beoordeeld moeten worden: Je kunt voor de perfecte oefening gaan (dus prijs 1a) en je paard 2 keer laten buigen waarbij je als tweede buiging de eerste herhaalt. Je kunt ook voor het hoogste gemiddelde gaan en die twee varianten tonen die je paard het beste kan (en de derde buigmogelijkheid dus met een herhaling vult of leeg laat). En tenslotte kun je ook voor de hoogste totaalscore gaan en 3 verschillende buigingen laten zien. Alledrie de motieven zijn even goed en de prestaties doen niet voor elkaar onder, dus verdienen allemaal een eerste plek. De 2e en 3e plek worden uitgedeeld op basis van de beste uitvoering van de deelnemer, omdat de belangrijkste reden dat die niet eerste is geworden is omdat de uitvoering van de buigingen nog niet goed genoeg is en er dus nog aan de kwaliteit van de afzonderlijke buigingen gewerkt moet worden, en niet zozeer aan meerdere varianten op de buiging.

Op deze manier wordt niemand benadeeld en wordt de wedstrijd ook spannender voor de mensen die vaak een eerste plaats halen. Die kunnen voor zichzelf namelijk de lat steeds hoger leggen en voor 2 of zelfs 3 eerste plaatsen in dezelfde deelcompetitie gaan.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 16:50

mits de locatie goed haalbaar is voor Banjer en mij, hebben Banjer en ik zeker interesse om mee te doen.

We zitten alleen met beperkingen: Banjer is niet trailermak, maar daar oefenen we aan met clickeren, en ik ben wagenziek... ik kan dus niet langer dan 10 minuten in een auto...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:05

Gelukkig hebben we ook nog geen locatie, hoor, dus dat is nog lang geen probleem. Maar wie een leuke locatie weet voor een eerste proefwedstrijd of bijeenkomst, mag het natuurlijk altijd roepen.

Het gaat alleen toch nog tot het weekeinde duren voordat ik weer op mn website kan komen, omdat er eerst nog weer het een en ander terug op de computer moet worden geinstalleerd. Maar het loopt hier gelukkig nog lang niet storm, misschien komt dat later nog?

Katie1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:04

Locatie lijkt Hilversum mij het slimst of ergens in de buurt daar, heb gecheckt, is voor zowel mij als Danielle *amable* een uurtje rijden, volgens routenet. En gezien ik in Egmond woon en Danielle in Eindhoven dat is heel stuk weg voor mij, en daartussen ligt zegmaar hilversum ongeveer

Lijkt mij in ieder geval erg leuk!

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 09:33

Ook ik ben nog steeds enthousiast hoor!
Ik wacht in spanning op de hele tekst van de regelementen.

Deau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:48

In Heusden kan ik wel iets regelen. Ligt in brabant achter eindhoven. 2 Grote binnenbakken, kantine, stalling...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:22

Ahaa, dat is in elk geval al mooi om te weten!

Eigenlijk is er helemaal niet zoveel nodig voor de wedstrijd qua terrein: een longeercirkel met een mooie zandlaag, en een bak met een goede bodem (stevig genoeg voor rijden, en zacht genoeg voor oefeningen zoals het knielen). En natuurlijk iets van een parkeerterrein en voldoende ruimte voor de paarden. De bak zal bovendien niet eens veel gebruikt worden: alleen voor de deelnemers die daarin hun kur willen doen/rijden: de wedstrijden waarin het om de techniek van de kunstjes gaat, worden in de longeercirkel gehouden.

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 23:31

Leuk idee !
Zal wrs niet mee kunnen doen, maar kom wel kijken denk ik als dat kan !!!

wendy_unique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:40

Ik zou wel mee kunnen en willen doen maar het ligt echt helemaal aan de locatie en op wat voor dag het is.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:09

wie jureert zoiets dan eigenlijk?
Op zich wel grappig, maar ik zit straks met een baby paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:24

In elk geval ikzelf, en ik heb een vriendin bereid gevonden die zelf al jaren in de vrijheidsdressuur zit en ook jarenlang showgroepen heeft begeleid. Ik denk dat mijn sterkste punt het beoordelen van de technische uitvoering van de kunstjes is (dus de deelcompetities), en haar sterke punt het beoordelen van shows, dus dan vullen we elkaar mooi aan. Sowieso moeten er steeds minstens 2 jurieleden zijn, zodat we mooi in twee kampen verdeeld kunnen zijn en vreselijk ruzie kunnen gaan maken. Voordat we beginnen met jureren moeten we in elk geval alle regels en beoordelingspunten uit het hoofd leren en ook een hoop videomateriaal samen doorkijken om te zien hoe we wat in de praktijk gaan beoordelen.Als het uberhaupt iets is dat we willen gaan herhalen, dan wordt het handig om ook andere jurieleden aan te stellen, maar voor het zo ver is, is het denk ik het beste om het gewoon eerst maar eens te proberen. Ik ben in elk geval heel erg benieuwd. Op papier ziet het er in elk geval redelijk uit, maar dat is dus nog zonder de modder, zweet en zenuwen van een echte proef...

Natuurlijk zijn er ook andere mensen nodig om het spul op poten te zetten, onder andere iemand die de administratie doet en bij wie de wannabe deelnemers zich op kunnen geven, en iemand die de locatie regelt. En waarschijnlijk ook een of twee schrijvers. Kunstjes gaan namelijk nog een stuk sneller dan normale dressuurproeven, en als je een blik omlaag werpt, staat het paard al weer overeind terwijl het net toch nog echt lag... En het is waarschijnlijk handig om voordat we de wedstrijd echt beginnen eerst nog eens met de potentiele deelnemers en organisatoren bij elkaar komen om te kijken of we echt op een lijn zitten. Maar goed, eerst het hele gedoe maar eens on line zien te zetten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:49

Hahaa, het eerste gedeelte staat online! ik heb het er via een noodcomputer opgegooid, dus enige vorm van layout is gewoon afwezig, het is het originele worddocument met links. De beschrijving van de algemene regels, de Kur en de deelcompetitie Plateau komen nog. En ooit ook plaatjes, maar dat gaan nog even duren helaas...

Dit is de link: http://members.home.nl/vrijheidsdressuu ... jdinl.html