Ik denk best dat je een paard op jonge leeftijd al dingetjes kunt leren op commando. Ze leren toch immers ook aan het halster lopen, vast staan, voetjes optillen voor de smid, stilstaan als je HO zegt? Waarom zou een VD-kunstje leren iets anders zijn? Iets leren is iets leren....of dat nu met dagelijkse omgang of met VD te maken heeft. Kies dan alleen voor kunstjes die niet belastend zijn, en wacht gewoon nog even met dat buigen. Er is zoooooooooveel meer mogelijk dan alleen maar buigen!
Lachen, nee- of jaknikken, voetje geven, kusjes geven, apporteren, voetballen, een opgerold kleedje afrollen, een dekentje van de rug trekken, en nog duizend dingen meer die je paardje niet belasten, maar wel leuk zijn om te leren.
Wel leren ze in deze fase dingen nog heel zwart-wit aan, je zult dus met voer als beloning etc. HEEL consequent moeten zijn. Geen geschooi etc.
En ze hebben een heel kort concentratie vermogen, beter 2x vijf minuten dan 1x tien minuten spelen. Het zal echt 'n spelletje moeten zijn waarbij je ze niet vermanend bij de les probeert te houden, maar heel soepel bent als ze afgeleid raken en ze op 'n milde manier weer met de aandacht erbij vraagt. Als ze op zo'n leeftijd al "leren leren", zelf leren nadenken over wat je wilt, heb je daar als je het zorgvuldig doet ws. veel profijt van. Zo'n beestje kun je bijv. al helemaal zadelmak hebben voor ie oud genoeg is om te rijden, en kun je als je er uiteindelijk op kunt gaan zitten zo wegrijden
Ik merk het verschil duidelijk, mijn pas overleden oude pony ben ik al beginnen op te leiden toen ze drie was (toen kocht ik haar) met kunstjes. Omdat ze de manier van leren al jong kende, is ze haar hele leven razendsnel gebleven in het aanleren van nieuwe kunstjes. Ze kon "mee" denken, ze was echt uit zichzelf aan het uitvogelen en suggesties aan het doen over wat de bedoeling was. Zo had ze alles in no-time door. Mijn andere paard is haar hele leven "anti" geweest naar mensen, heeft het meeste wat ze kent onder dwang aangeleerd gekregen, zonder zelf inspraak te hebben. Zij heeft er twee jaar over gedaan om "mee" te gaan denken en te KUNNEN leren vanuit vrijheid en positief belonen, ze snapte het gewoon echt niet! Nu vindt ze het leuk en leert ook graag kunstjes, maar nog altijd veel en veel trager dan mijn oude slimmeke.
Groetjes, veel plezier met je veulen!
Licorne