[AR] Plotseling probleem bij het mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pieder

[AR] Plotseling probleem bij het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 16:41

Wij zijn ongeveer 2 maanden geleden begonnen om onze Tinker van 11 jaar te beleren voor de wagen. Uiteraard onder begeleiding van iemand die dit al vele jaren doet en verstand van zaken heeft. Alles ging van meet afaan eigenlijk heel goed. Een aantal keren in de bak geoefend en eerst samen met een andere aanspanning (ervoor) klein stukje naar buiten. Later ook eens alleen naar buiten (altijd met de ervaren menner op de bok). Dit ging allemaal heel goed. Aan haar orenspel te zien gaat het helemaal goed en lijkt ze het leuk te vinden. Echter vorige week reden we weer buiten en ze werd op een bepaald moment een beetje kijkerig. We besloten even te draven en ze zette iets harder aan dan gewoonlijk (op zich niets bijzonders) en toen knapte een van de strengen. Gevolg, koetsier en bijrijder werden gelanceerd en paard op hol naar huis (gelukkig zonder kar maar wel met een deel van het tuig om). Alles is gelukkig goed afgelopen (m.u.v. grote schrik). We hebben haar twee dagen later weer ingespannen in de bak en een stukje gereden. Dit ging allemaal prima (net als anders). Dus gister toch weer naar buiten. We gingen super ontspannen weg, rustig, niets aan de hand. Echter opeens, zo uit het niets wil ze ineens weer weg. Gelukkig hield het (nieuwe) tuig het dit keer wel maar het waren 20 hele griezelige meters en onze koetsier kreeg haar met heel veel moeite terug.
Het lijkt wel of ze heel accuut een soort stress opbouwd ?! Zo gek ! Ze is ohz heel relaxed en prima buiten te rijden. Kent een van jullie dit verschijnsel ? Wat zouden we eraan kunnen doen ? Ik ben erg beniewd naar jullie reacties.

Misschien niet onbelangrijk te vermelden dat ze momenteel 6 1/2 maand drachtig is.

Alvast bedankt voor jullie tips en/of reacties.

Pieder

Echwel

Re: Plotseling probleem bij het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 16:49

Dit is gewoon een angstreactie
Daaruit blijkt wel dat als je gaat mennen je een tuig moet hebben wat in orde is.

Nu heb je geluk gehad dat de wagen er niet achter bleef hangen, maar ook dat gebeurt helaas te vaak

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 16:55

Ja, dat begrijp ik. Alleen mijn vraag is waarom ze dat een tweede keer zo weer doet ? De tweede keer was het tuig prima en heeft haar ook gehouden maar vraag niet hoe, het scheelde werkelijk een haar of we waren aan de kletter gegaan. Een schrikreactie op bekend terrein op een willekeurige andere plek is niets voor haar.........vandaar.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 16:57

Omdat zij niet weet dat het tuig nu wel in orde is.
Dus natuurlijk dat ze angstig is.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 17:05

Okee, hoe kunnen we dit oplossen ? Zonder gevaar voor eigen en het paards leven ??

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:06

Oefenen, oefenen, oefenen.
Dit soort dingen moet je voor zijn, nu zit je met de gebakken peren.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:09

Geduld en doorzetten.
Vertrouwen weer opbouwen evt halster onder het hoofdstel 2 touwen eraan en meelopen.

pluizebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:13

hoezo met de gebakken peren?? Er kan toch altijd iets gebeuren zelfs met een zeer ervaren menner en goed tuig (niet iedereen koopt gelijk nieuw tuig en zelfs al heb je nieuw tuig.....)
rijd je met een geremde of ongeremde wagen en met welk bit rijd je als ik vragen mag??
je woont trouwens bij mij in de buurt

pluizebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:16

stalechwel schreef:
Geduld en doorzetten.
Vertrouwen weer opbouwen evt halster onder het hoofdstel 2 touwen eraan en meelopen.

idd een halster eronder is ook wel prettig, evt kan een longeerlijn eraan ook en die over de ringen (waar je de leidsels door hebt) laten hangen en die houd je bijrijder vast die naast jou zit.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:17

Dit is gewoon angst. Mijn super brave sulletje kan je niet banger krijgen dan er een wagen achter te hangen(nadat het ook een keer fout gegaan is). Je kan echt alles met hem doen, met een kind op zijn rug het verkeer in sturen, een kleuter klas op hem los laten enz. Maar wagens schiet hij spontaan van in de stress en gaat hij zodra hij de kans krijgt!!!(en is dan zelfs door een hek niet tegen te houden)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:18

pluizebol schreef:
hoezo met de gebakken peren?? Er kan toch altijd iets gebeuren zelfs met een zeer ervaren menner en goed tuig (niet iedereen koopt gelijk nieuw tuig en zelfs al heb je nieuw tuig.....)
rijd je met een geremde of ongeremde wagen en met welk bit rijd je als ik vragen mag??

je woont trouwens bij mij in de buurt

Er word niet gezegd dat je nieuw tuig moet hebben
Maar zeker de strengen het belangrijkste aan het tuig moeten goed onderhouden zijn en vrij van scheurtjes ed.

In dit geval als je eraf slaat met menner en bijrijder heb je niets aan een rem dus dat is niet relevant

jantina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:27

Maar kan nú wel relevant zijn. Met een rem kan je wat subtieler rijden, zodat de tinker bij overgangen de wagen minder voelt.
Misschien heeft ie daar geen last van, dan kan ik vanaf hier niet zien, maar om nu direct te zeggen dat het geen relevante vraag is....

Jammer dat het gebeurd is. Ik hoop dat je je tinker weer vertrouwen kunt geven. Bij mijn paard is dat (net zoals de pony van Dennis) nooit gelukt. Ze heeft er wel weer succesvol voorgestaan, kon er ook goed mee rijden, maar zodra er iets "engs" gebeurde, ging het falikant mis en was er geen houden meer aan.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:29

Strengen knappen niet zomaar, dan is de kwaliteit van je tuig echt niet goed (sorry dat ik het moet zeggen). De strengen is het onderdeel waar de meeste spanning op komt te staan!
Je hoeft ook geen nieuw tuig te kopen, maar wel een tuig wat 100% in orde is en geen oud tuig met het idee; Als hij stuk gaat geeft het niet hij is toch oud!

Ik heb zelf een geremde wagen met een pony ervoor met liverpoolstang. Maar als een paard een ongeluk heeft meegemaakt maakt het bit etc. niets uit, alleen het vertrouwen wat jij als menner aan je paard geeft.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:49

Je had hem de dag zelf nog in moeten spannen, dat was beter geweest en scheeld bijna de helft.

Ik denk dat je misschien eens een ervaren menner mee moet nemen en die de leidsels moet geven, niets zeggen en weer langs dat punt rijden. Het zou goed kunnen dat de schrik bij jou zit in plaats van bij je paard.

Daarbij blijft het een nare ervaring en zeker zo in het begin in dat niet prettig. Oefenen, oefenen, oefenen.

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:02

Het is wel apart dat bij het breken van 1 streng het paard de hele kar verliest (achteraf maar goed) maar inspan technisch klopt het niet. Als er bij mij 1 streng breekt is er niks aan de hand. En een wagen met rem is altijd veiliger dan zonder. en zoals Sjonniej al zegt door doen, doen, doen en veel belonen op het goede moment help je je paard over deze onzekerheid heen

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:40

Ook al knappen beide strengen dan verlies ik nog de wagen niet!
Het kwaad is waarschijnlijk al geschied, je paard heeft een trauma. Alleen met veel geduld en veel ervaring kan dit weer een beetje normaliseren.
Schakel aub een prof. in en schaf deugelijk materiaal aan!

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:00

Misschien kan het ook liggen aan oogkleppen als je daarmee rijdt iig. Paarden moeten veel vertrouwen hebben in de menner om hiermee te lopen, denk dat dit soms wordt onderschat. Het is dus anders dan wanneer je er op rijdt. Zelf erg goed blijven opletten, je paard kan inderdaad een trauma hebben maar de incidenten kunnen ook los van elkaar staan. Zorg in ieder geval dat degene die de leidsels in handen heeft 100% zeker is van zichzelf en dus niet ergens nog bang om hetzelde als vorige keer mee te maken. Dit hebben paarden natuurlijk door en geeft geen vertrouwen.

Soms kan het ook helpen je paard in tweespan te zetten met een meer ervaren paard, daar heeft een paard vaak veel steun aan. Maar los je dit probleem niet echt mee op, omdat je toch 1-span wilt rijden.

Past ze trouwens goed tussen de bomen, omdat ze al 6,5 maand drachtig is?