Kennismaking verzorgpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dolce_Vita

Kennismaking verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 14:30

Binnenkort ga ik naar een nieuw verzorgpaard kijken. Ik wil graag me wat verder verdiepen in Natural Horsemanship, dus dit subforum ga ik eens goed doorspitten!

Maar ik wil (natuurlijk) graag een goede eerste indruk maken bij dit paard zodat de eerste stap al in elk geval goed gezet is.
Ik neem wat snoepjes mee en ik zal natuurlijk hem veel aanhalen en praten.
Maar heeft iemand nog andere tips of dingen waar ik op letten?

Alvast bedankt!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:56

*uh* ik kom uit de Parelli-hoek, dus als je bij mijn paard zou komen kijken, zou ik de snoepjes en het praten niet zo prettig vinden, ik zou het meer waarderen als je een uurtje de tijd nam om mijn paard te observeren, aanhalen komt later wel..... snoepjes en praten komt pas véél later

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 16:02

Ik zou geen snoepjes mee nemen en gewoon kennis maken en niet zenuwachtig over komen en het paard mag je natuurlijk wel aaien.
Maar gewoon normaal doen

Anoniem

Re: Kennismaking verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 16:18

Snoepjes geven zou ik niet doen, bereik je niet zoveel mee. En ook niet meteen zo veel aanraken, want je bent tenslotte een vreemde en niet alle paarden zijn daarvan gediend.
Misschien kun je even een wandelingetje met 'm maken, of borstelen als ie daarvan houdt. En verder gewoon kijken, voelen en ervaren wat het paard met je doet.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:17

Vraag hoe de eigenaar met hem omgaat, wat het paard wel en niet mag doen. Snoepjes kun je beter thuislaten denk ik.

toverpaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:34

Nu word ik wel nieuwsgierig, waarom zou ze niet iets lekkers voor het paard mee mogen nemen?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:54

in mijn geval (Parelli) koop ik een paard niet om met lekkers.... en ik wil niet dat mijn paard rotzooi te eten krijgt dat niet eerst door mij is uitgependeld
In tegenstelling tot ik zelf eet mijn paard geen fastfood

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 10:26

Waarom zou je een vreemd paard iets lekkers geven? Leg dat eens uit?

Als je een paard 'zomaar' wat lekkers geeft (dus niet als beloning voor een goed uitgevoerde opdracht) dan weet je eigenlijk al dat die persoon niet veel ervaring heeft met doelmatig trainen/africhten van een dier.
Meestal hebben die mensen zich dus ook niet verdiept in de trainingsleer en/of het natuurlijke gedrag van het dier. Timing, bewustzijn en consequentie zijn dan minder, dan iemand die bewust met voerbeloningen omgaat.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:09

Er is op zich niks mis mee dat je een paard 'zomaar' wat lekkers geeft. In mijn beleving zegt dat ook niets over de ervaring van die persoon.

De TS gaf aan dat ze 'wat snoepjes' mee wilde nemen om kennis te maken en dat ze een goede eerste indruk wilde maken bij dit paard ("zodat de eerste stap al in elk geval goed gezet is").
De eerste indruk die dit paard dan van haar krijgt, is volgens mij "Hé, een snoepmachine, zij heeft dus lekkers bij zich!".
Persoonlijk zou ik zelf een andere indruk willen maken bij het paard dat ik ga verzorgen, dus vandaar dat ik vind dat ze beter geen snoepjes kan gaan geven. Neemt niet weg dat ze 'm best één snoepie kan geven hoor, mits de eigenaar van het paard dat goed vindt.

En over voerbeloningen, da's een andere discussie.

Dolce_Vita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 11:40

Bedankt voor jullie reacties!
Ik denk dat een paar mensen me verkeerd hebben begrepen met de paar snoepjes, hihi.
Natuurlijk ga ik dat paard niet volstoppen en zomaar snoep geven.
Die zijn als beloning(ik ga namelijk ook rijden enz.)

Maar in elk geval bedankt, ik zal de snoepjes thuislaten!
Iemand nog andere tips, behalve geen snoep meenemen?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:53

Goed kijken en veel vragen aan de eigenaar.
Geen enkele vraag is dom, het is handig om zoveel mogelijk te weten te komen over het paard, over hoe de eigenaar ermee om gaat en wat de regels zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:16

Ik sluit me bij Wendy aan.

Wanneer ga je naar het paard toe? Laat je ons weten hoe de eerste kennismaking is verlopen?

Dolce_Vita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 14:46

Ik moet nog een mailtje terugkrijgen met de specifieke datum, maar ik zal het zo snel mogelijk laten weten hoe het verloopt!

Ik heb trouwens ff op je website gekeken! Mooie site en handige links Ben gelijk een stuk wijzer!
Bedankt voor alle tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:06

Dankjewel! Een complimentje is altijd leuk!

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 23:27

Dolce_Vita schreef:
Bedankt voor jullie reacties!
Ik denk dat een paar mensen me verkeerd hebben begrepen met de paar snoepjes, hihi.
Natuurlijk ga ik dat paard niet volstoppen en zomaar snoep geven.
Die zijn als beloning(ik ga namelijk ook rijden enz.)

Maar in elk geval bedankt, ik zal de snoepjes thuislaten!
Iemand nog andere tips, behalve geen snoep meenemen?

Vraag wat ze verwachten van jou, als verzorger. Misschien hoe vaak ze willen dat je komt en of je ook andere klussen moet doen naast het rijden. Waar de bezem staat (zodat je nog even het gangpad/poetsplaats kan aanvegen na het rijden en verzorgen). Of je ook grondwerk mag doen, of je misschien ook andere paarden in/uit de wei moet laten.

Dolce_Vita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 02:35

Daar hebben we het al over gehad. Ik mag elk dag komen, buitenritten, longeren, poetsen, grondwerk.. noem maar op.
En wat stalwerk(wat ik heel normaal vind als je het paard van iemand mag verzorgen)
Ze vinden het vooral belangrijk dat ik een goede band met hem opbouw. En dat vind ik zelf ook!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 11:13

Klinkt goed hoor!
Ga je ook les nemen met het paard?

El_vis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:30

smurf schreef:
*uh* ik kom uit de Parelli-hoek, dus als je bij mijn paard zou komen kijken, zou ik de snoepjes en het praten niet zo prettig vinden, ik zou het meer waarderen als je een uurtje de tijd nam om mijn paard te observeren, aanhalen komt later wel..... snoepjes en praten komt pas véél later

yuppes. hier spreek trouwens nog een parellier kzou eerst vragen of ik even bij hem/haar in de bak zou mogen zitten een tijdje. gewoon om elkaar een beetje te opserveren. (of wei, boeit nie zo veel) gewoon rustig kennismaken met elkaar, niet te snel gaan. enuhm laat zien dat je zelfvertrouwen heb, zowel aan de pony('s) als aan de eigenaar.

Dolce_Vita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 22:27

Ik ga er volgende week zaterdag naartoe. Ze heeft het erg druk, dus ze is blij met alle hulp die ik kan bieden!
Het gaat om een KWPN-ruin van 12/13 jaar van 1.75. Het was een beetje een driftkikker, maar er zat niets van kwaad in.

Ik laat horen hoe het is gegaan

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:20

Das een grote!

Houd ons op de hoogte, altijd leuk

Dolce_Vita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 23:56

Wendy schreef:
Das een grote!

Het is zeker groot en ik ben echt maar een kleintje(1.60), dus het zal er vast komisch uitzien, haha.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:59

Haha, dan ben je net zo klein als ik

Binnenkort komt er bij ons waarschijnlijk een paard van 1,78m op stal, en het is de bedoeling dat ik hem ook ga rijden.... gaat vast komische plaatjes opleveren