[AR] Hoe meer kracht/gewicht op achterhand krijgen???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liesbet

[AR] Hoe meer kracht/gewicht op achterhand krijgen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 12:46

Na een aantal maanden problemen te hebben gehad met Bollie voor de kar (kar te zwaar, Bollie draaien, Bollie stoppen...) zijn we nu op zeer goede weg...

Hij luistert echt perfect op mijn stem en hij gaat nu over putdeksels, door water en door modder (dit laatste heeft wel wat training gevraagd, maar met veel geduld en grondwerk zijn we nu zo ver)....

Maar ik zit nog met een klein probleem. Mijn schoonvader zegt dat hij nog te hard op zijn voorhand trekt. Hij zet zijn achterhand nog niet voldoende, maar hoe krijg ik hem zo ver dat hij meer op zijn achterhand gaat werken...

mengroeten,
Liesbet

Echwel

Re: [AR] Hoe meer kracht/gewicht op achterhand krijgen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 12:52

Net als onder het zadel
Van voren tegenhouden en aandrijven van achteruit.
Hierbij je zweep goed gebruiken als drijvende hulp en niet slaan ermee

Veel overgangen rijden en hem van achter weg laten gaan en zodra hij met de voorhand begint opnieuw beginnen.

Met de longeerlijn op de achterhand trainen.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:00

Niets aan toe te voegen

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:06

Citaat:
Van voren tegenhouden en aandrijven van achteruit.

Heb wel eens meegemaakt dat iemand dát teveel deed en te letterlijk nam... mijn paard begon gelijk te stuiteren - hij kon geen kant op, want ze zette 'm vast van voren

Lag aan het paard zei ze....
Ik rij m en zij B zonder winst

Dus voorzichtig graag

HTSMark

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:34

inderdaad van voren tegenhouden en aandrijven van achteruit.

Citaat:
Hij luistert echt perfect op mijn stem en hij gaat nu over putdeksels

Ik heb altijd geleerd dat je niet over putdeksels heen moet rijden, die schijnen glad te zijn.

Buxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:39

het goed achterbrengen van de achterhand kost heel, heeeeeeeel veel tijd.. dat is ook voor de pony best moeilijk.. veel trainen en niet te snel willen, veel overgangen rijden.. en tempowisselingen (strekken, arbeids, verzamelen)

liesbet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 11:06

HTSMark schreef:
Ik heb altijd geleerd dat je niet over putdeksels heen moet rijden, die schijnen glad te zijn.

Zonder ijzers kan het wel hoor...

Bedankt voor alle tips, en ik ga er zeker de tijd voor nemen om hem meer op de achterhand te krijgen...

mengroeten,
Liesbet

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:20

Ik leer de pony's alijd over een putdeksel te gaan,ook al is het glad. Soms zijn de wegen zo smal en als ze dan ook nog beginnen te etteren dat ze niet over een deksel willen....
Ik rijd er nu niet meer expres overheen,maar het kan wel als het moet.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:23

Het ligt eraan hoever jij de pony op de achterhand wilt plaatsen. Wil je hem van op de voorhand naar verticaal brengen,dan kan veel overgangen rijden uitkomst bieden. wil je hemvan verticaal naar een rijzende voorhand rijden, zul je hem op M niveau ohz rijden. Op een B/ Lniveau is dan niet meer genoeg.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:03

Albertine_N schreef:
verticaal

horizontaal

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:49

Veel overgangen en tempowisselingen rijden, let daarbij wel op dat je paard nagevelijk is in de overgangen anders heb je niets aan de oefeningen. Verder is halthouden gevolgd door een paar correcte passen achterwaarts en van daaruit aandraven een super oefening om de achterhand te stimuleren. Ook hierbij geldt weer nagevelijkheid behouden.

Galopperen in ook goed ter bevordering van een actief achterbeen.

Verder is het gewicht van de wagen en de ondergrond waarop je rijdt erg belangrijk. Met een zware wagen of ondergrond kan je paard niets anders dan sjorren en zal het z'n achterhand nooit correct onder kunnen brengen.

De rest is ongeveer al gezegd.

O ja nog een tip neem menles van iemand die dressuurmatig goed kan mennen.

Succes

Shirlemiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:27

En als je pony zoals de mijne te veel op de achterhand loopt?Na een ritje van 45 minuten is ze steeds 2 dagen helemaal stijf en bijna tegen het kreupelen aan,aan de achterbenen.Ik moet er wel bij vertellen dat deze tinker afgelopen Juli aan alle 4 de benen hoefbevangen is geraakt en ze ook alle 4 gekantelt zijn.We rijden met een lichtwagentje,en dat mag dan ook alleen als de grond niet te hard is,anders is ze weer van voren kreupel(zucht).

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:40

Jouw pony is niet gezond, daar kun je niet van verwachten dat hij rijtechnisch nog verbeterd

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:44

Albertine_N schreef:
Jouw pony is niet gezond, daar kun je niet van verwachten dat hij rijtechnisch nog verbeterd

Sluit ik mij volledig bij aan
Het is nl zo dat een paard nooit teveel op de ah gaat lopen in goede conditie

Dat doen alleen circuspaarden en dan hangt de vh in de lucht

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:01

Shirlemiep schreef:
En als je pony zoals de mijne te veel op de achterhand loopt?Na een ritje van 45 minuten is ze steeds 2 dagen helemaal stijf en bijna tegen het kreupelen aan,aan de achterbenen.Ik moet er wel bij vertellen dat deze tinker afgelopen Juli aan alle 4 de benen hoefbevangen is geraakt en ze ook alle 4 gekantelt zijn.We rijden met een lichtwagentje,en dat mag dan ook alleen als de grond niet te hard is,anders is ze weer van voren kreupel(zucht).

Een paard loopt NOOIT teveel op de achterhand....
Jouw paard is ziek.

Shirlemiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:15

Albertine_N schreef:

Denk alsjeblieft niet dat ik haar aan het mishandelen ben ofzo.We rijden met een heel licht karretje en dan met 1 persoon erop,dit doen we geheel in overleg met Dierenkliniek De Lingenhoeve.Het is ook niet dat ik wil dat ze rijtechnisch verbeterd,alhoewel...Ze loopt vaak te veel op de achterhand dat ze er dan weer kreupel/stijf van word en we dus haar weer minstens een week op rust moeten zetten.Vandaar dus eigenlijk mijn vraag.Het is voor ons heel moeilijk allemaal geworden door de bevangenheid,want ik mag niet meer òp haar rijden dat is te zwaar,maar ze mag wel licht werk voor een wagentje doen.Dus is het zadel verkocht en hebben we een tuig en karretje gekocht om haar toch de noodzakelijke beweging te geven,want helemaal niks doen is ook funest.Ze is nu de laatste weken dus steeds een beetje aan het kreupelen en dus doen we niks,maar ik zie haar alweer dikker worden.Longeren is geen optie want dan loopt ze al helemaal niet goed op de voltes.Rechtuit lopen voor de wagen gaat nog het beste en dan een half uurtje à 45 minuten maximaal,en dan stappen en een beetje draven.Ik hoop dat jullie het nu een beetje beter begrijpen.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:43

Ik weet hoe moeilijk dit is, want mijn pony heeft dit ook gehad. Ik heb toen helaas wel de beslissing moeten nemen haar af te laten maken.

Je pony heeft iig pijn aan haar voorbenen,anders zou ze niet zoveel op haar achterbenen gaan steunen (dat is de typische houding van een bevangen paard, die van mij stond en liep ook zo),omdat ze haar voorbenen zo wil ontlasten ontstaat er een overbelasting aan haar achterbenen, daarom is ze daar zo stijf aan.
Het is ook mogelijk dat jouw pony over een tijdje ook andere blessures aan haar achterbenen zal krijgen.

Ik snap dat je de raad van de dierenarts overneemt,maar besef wel dat dat ook een instituut is dat winst moet maken. Het klinkt heel grof,maar als zij het leven van jouw paard nog even kunnen rekken met wat pijnstillers of dat je daar zo af e toe eens op controle komt, verdienen ze er natuurlijk meer aan dan wanneer ze nu als zeggen dat je pony nergens meer voor geschikt is en dat een spuitje de enige oplossing is.

Nogmaals gezegd ikheb het ook meegemaakten als ik toen wist wat ik nu weet had ik al twee jaar eerder afscheid genomen.