[ar] dubbelspan: wel of geen broek?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rosiewozie

[ar] dubbelspan: wel of geen broek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 14:42

Hallo,

Over ongeveer een maandje is het eindelijk zover. Dan gaan eindelijk de pony's in span.
Nou vraag ik me alleen al een tijdje af waarom sommige tweespannen wel met broek lopen en andere niet?
Wat zijn de voordelen/nadelen? Of is het gewoon een kwestie van smaak?
Ik snap natuurlijk dat de broek nog steeds een remmende werking heeft ( mits die verbonden is met de borst, wat niet altijd zo is), maar deze is natuurlijk veel kleiner als in enkelspan. Er wordt in tweespan natuurlijk ook veel meer geremd door de singel die verbonden is met de borst. En natuurlijk de rem op de wagen!!

Zeggen jullie met broek of zonder broek??

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:06

Ik rij zelf zelf zonder broek.

Echwel

Re: [ar] dubbelspan: wel of geen broek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:11

Kijk eens bij de knhs reglementen.
Ongeremde wagens moet je met broek rijden.
In heuvelachtig gebied is het ook aan te raden

Op de borst zit geen singel maar 2 disselriemen

Misschien een idee om even een cursusboek 2spanbewijs van iemand te lezen.

Met 2span heet het ook geen broek maar een omloop.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:18

stalechwel schreef:

Ligt eraan welk KNHS regelement je pakt, als je die van het aangespannen rijden voor de spider pakt (waar volgens de reglementen GEEN rem op mag zitten) zie je dat er niet met broek gereden mag worden.

Wij rijden altijd zonder broek.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:04

Ik rijdt altijd zonder broek. Ik heb wel met gereden maar vond het niet handig. Als 1 pony ietsje terug komt gaat de broek dat corrigeren, ik doe dat liever zelf.
Ook vond ik het echt een heel gedoe. Steeds de strengen eraf en de broek er aan. (zwak argument I know)

mriekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:44

ik heb altijd met broek gereden...
en dat argument van Laura geldt voormij niet, tuig bleef altijd helemaal aan elkaar zitten. dus alleen binnen + buitensingel los en de riem onder de staart door...

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 20:37

stalechwel schreef:

Op de borst zit geen singel maar 2 disselriemen

Misschien een idee om even een cursusboek 2spanbewijs van iemand te lezen.

Met 2span heet het ook geen broek maar een omloop.

Oke dank je voor de informatie. Ik rijd verder geen officiele wedstrijden, maar wel oefenmarathons. Ik zal van de week eens in de reglementen kijken.
Verder over de benamingen.... Tja, het gaat er toch om dat men weet wat er wordt bedoeld....
Verder ken ik niemand in de buurt die het cursusboek voor tweespannen heeft. Bij ons in de buurt zijn de koetsiersbewijzen alleen maar in de zomer te halen, dus daar moet ik nog even op wachten.
Binnenkort krijg ik les met het nieuwe tweespan daar dit voor het eerst is dat ik met een span ga rijden.
Daarvoor wil ik graag vast een beetje voorbereid zijn en vind ik het dus zinnig om wat dingetjes op bokt na te vragen waar ik niet honderd procent zeker van ben....

Er bestaan ook tuigen waar de omloop riem niet aan de borst vast gemaakt moet worden, dan zit er alleen een hele lange soort lamoen riem aanvast. Ik heb dit gezien bij een tuig op paard en koets van een standhouder. Daar zat de riem om de singel heen en dan weer terug. Ik vond dit wel vreemd, want volgens mij hebben de omlopen zo hellemaal geen functie meer omdat het niet direct aan de borst vastzit die weer aan de boom vastzit waarop ze moeten remmen....
Komt dit vaker voor bij tuigen?? En zitten de omlopen er dan wel alleen om voor de sier en als strengophouders??

Rosiewozie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 20:48

ardo_iggy schreef:
Ik rij zelf zelf zonder broek.

Even off topic, maar kijk wel eens in de profielen wie er nou eigenlijk gereageerd heeft.
Grappig dat jou vriend bij Martien groomt, daar ga ik van de zomer les van krijgen... Via hem ben ik ook aan onze nieuwe spangenoot gekomen. Zo zie je maar weer hoe klein de wereld is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:48

Wat bedoel je met omloopriem?

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:49

met de marathon hebben we altijd de broek erop, maar gewoon thuis niet

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:01

Ik rij altijd met broek. Ik rij hier altijd in heuvelachtig terrein en rem liever niet teveel op de wagen. Het tweespan remt zowel op de kont als op de hals (daarvoor loopt er een riem door de 'voorring'waar je disselriemen aan vast gaan) Ik heb nog nooit zonder broeken gereden dus kan ook niet zeggen of dat beter of slechter gaat. Achterwaarts lijkt me wel beter gaan met broek. Anders heb ik ook het idee dat ze de kar met hun halsen moeten terug zetten.