[AR] [AR]Pony luisterd niet naar zweep, Wat nu???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

[AR]Pony luisterd niet naar zweep, Wat nu???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 22:34

als ik 1 van mijn ponys mee neem (ik men er mee) dan is ze niet voor uit te branden! eerst geef ik het comando, stap of draf, reageerd ze niet dan herhaal ik dit en dan krijgt ze een tik. ook hier reageerd ze niet op, en om haar nou helemaal af te beulen, zie ik echt niet zitten. wie heeft er tips?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-01-06 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel.

_Dunja_

Re: Pony luisterd niet naar zweep, Wat nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:38

De pony heeft geen respect voor jou en de zweep.
Misschien kun je proberen eerst te zorgen dat de pony meer respect voor jou en de zweep krijgt voordat je de weg op gaat met mennen...

josiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:47

rij je met sporen?? anders moet je dat eens proberen misschien reageerd hij daar wel op. dan heb je geen zweep meer nodig.

NWDynamite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:49

Je kan wel met sporen op de kar gaan zitten maar volgensmij heeft dat niet veel zin of wel ?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:50

whahahaha met sporen op de kar. verder ga ik met vlasta mee..

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:19

Ik bleek altijd een tik op het dekje te geven...
heb nu sjabrakjes in zadelmodel, probleem opgelost.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:20

RT -> UZ

qt_shetties

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 11:53

Nou het rare is, is dat ze juist ontzettend veel respect heeft, als ze los loopt, ik hoef maar te wijzen, met mn vingers te knippen, of een comando te geven, en ze voert uit wat ik wil, maar dat voor die wagen dat is zo'n drama! en met sporen op de wagen ik zal het eens proberen josiej !

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:17

Goed gelezen Josiej!

Loopt je pony al lang voor de kar of pas sinds kort en/ of is het nooit anders geweest. En onder het zadel buiten rijden, loopt ze dan ook zo moeizaam? Misschien mist ze leiding van jouw, weinig paarden lopen graag voor hun gevoel in hun eentje voorop..

qt_shetties

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 12:32

ze staat nu iets minder dan een jaar voor de wagen, "Als " ze een maal loopt, gaat het super! ze is verder niet onder het zadel, ik heb geen idee hoe ze dat zou doen,

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 12:55

Kom je wel met de zweep door de wintervacht heen? Ik moet ook grovere hulpen geven in de winter. Ik had op het begin ook de neiging om te sumiere hulpen te geven. Je zal misschien toch iets gerichter moeten zwepen.

qt_shetties

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 17:30

tja ik moet je zeggen dat ik iemand ben die waarschuwt 2 keer, en dan een keer een goede tik geeft, maar geen reactie, ik heb het ook op verschillende plaatsen geprobeerd (misschien voelde ze het niet) maar niets lijkt te werken

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 21:21

qt_shetties schreef:
tja ik moet je zeggen dat ik iemand ben die waarschuwt 2 keer, en dan een keer een goede tik geeft, maar geen reactie, ik heb het ook op verschillende plaatsen geprobeerd (misschien voelde ze het niet) maar niets lijkt te werken

er zijn wel plekken die ze goed voelen hoor maar om daar te drijven, daar moet je geen hobby van maken.

voor de handigheid geef je dan de zweep aan iemand die achterop staat, omdat je er zelf niet zo goed bij komt. helemaal mooi zou het zijn als je met 2 zwepen rijd, 1 houd je zelf vast, de andere je groom.

als jij dan 2 keer hebt geroepen stap/draf en hij reageert niet, geef jij tik met zweep, reageert hij niet geeft je groom een tikje onder de buik, geen reactie, dan een hardere tik onder zn buik, geen reactie, tikje aan de binnenkant van een achterbeen (kijk wel uit dat hij niet gaat bokken ofzo) bij geen reactie wat harder, eventueel wat hoger.

zorg er wel voor dat je groom met de zweep om kan gaan en weet waar de slag het paard raakt, anders heeft het weinig effect.
reageert je paard er verkeerd op, stop er dan mee.

heb je een ruin of een merrie, je had het over haar, dus neem aan merrie.
bij ruin kan je ook nog op zn koker tikken, ook goed gevoelig

even voor de duidelijkheid, dit zijn geen dingen die je zomaar doet, moet het ook eigenlijk hier niet neerzetten maargoed.

qt_shetties

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 21:40

tja sorry, k vind het een beetje aparte manieren? er moeten toch ook andere manieren zijn? en ik ben altijd alleen... dus kan niet iemand anders mee nemen

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 21:42

misschien apart in jou ogen, maar het werkt wel, jammer dat je alleen bent..

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 21:44

ik lees even mee, mijn pony reageert totaal niet op de longeerzweep. en vooral in het begin heeft madam nogal opstart problemen (lees: weigert te bewegen) zodat ik de zweep wel eens nodig heb. maar dat maakt weinig indruk. dus moet ik iemand ophalen die haar in beweging trekt, wachten tot de bui over is, en haar dan pas normaal longeren. ook niet alles, dus ik lees mee!

qt_shetties

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 21:51

hahaha

Nicky__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 23:17

mijn verzorgpony luistert ook niet naar de zweep,
heeft ze gewoon geen respect voor, hoe kan ik dat opbouwen???
pm me ff goed?

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 01:29

zorro, het kan best zijn dat jouw pony gewoon niet snapt wat je bedoelt met de zweep/voorwaarts vragen, in haar verwarring zich helemaal afsluit en zodoende ook de zweep niet meer echt voelt. Dan kan je op het paard inslaan wat je wilt, je krijgt er toch geen reactie mee. Wat je kunt doen, is een plastic zakje aan een kortere zweep binden en door het geritsel haar voorwaarts krijgen. Meteen belonen met je stem. Duidelijk maken dat dit is wat je wilt. Plastic zakje gaan gebruiken in combi met stemhulpen. Belangrijk is het wel dat je geen hulpteugels of wat dan ook aan het paard hangt, want dat kan ook verwarrend werken. Het paard wordt dan aan de ene kant tegen gehouden door de teugel en aan de andere kant wil je het voorwaarts hebben.

Shetties, jouw pony doet waarschijnlijk ontzettend veel op lichaamstaal. Probleem is als je op de wagen zit, dan ziet ze je niet. Het is zoals jij schrijft waarschijnlijk geen disrespect, maar je kunt niet met haar communiceren zoals zij gewoon is van jou. Ik denk dat als je tijdens het grondwerken jouw lichaamshulpen gaat combineren met de stemhulpen die jij gebruikt tijdens het mennen, zij veel beter op je gaat reageren. Je schrijft dat ze nu een jaar betuigd is. Is ze altijd sloom geweest of is dit iets van de laatste tijd? Het is goed mogelijk dat ze aan vakantie toe is om haar hoofd leeg te maken en weer even paard te zijn. Geen reactie op de zweep als je pony respect voor je heeft en de zweep ook kent, is denk ik toch onbegrip en verwarring.

ik denk dat de wijze van zweepgebruik die palousaboy beschrijft alleen bestemd is voor paarden met weinig respect voor de menner/zweep. Als je paard al verward is en je doet haar ook nog pijn op die manier, dan zal ze zich alleen maar verder in zichzelf terugtrekken en nergens meer op reageren.

Succes

qt_shetties

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 18:29

nou mijn pony's werken niet hard, we rijden af en toe, en ze heeft er gewoon geen zin in, dat merk ik aan alles, als er een andere pony mee gaat is er niets aan de hand, als we op de terug weg zijn heeft ze erge haast, ( heb er maar een stang in gehangen)

qt_shetties

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 18:30

maar ik weet dus ook niet hoe ik het moet opbouwen, er is iemand anders die haar voor de wagen rijd, en die is vele malen strenger dan ik, die mept net zo lang tot ze wel loopt.... en dan is ze ook echt een engeltje, maar ik kan dat niet,