[AR] [VD] mijn pony loopt met mij ipv anders om!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mierke

[VD] mijn pony loopt met mij ipv anders om!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 18:38

Hallo,
Zoals de titel al zegt: als ik met mijn pony ga lopen gaat ze steeds voor mij lopen. Mijn vorige pony liep altijd netjes achter mij aan, maar dat was een a pony dus die kon niet zo snel. En ik heb sinds 3 maanden een d pony. Van een vriendin moet ik dan het touw heel raar vast maken (moest eigenlijk met een ketting maar die moet ik dan weer speciaal kopen) en dan als ze voor je liep een commando zeggen en dan een paar keer aan dat touw rukken. Maar ik heb het idee dat dat niet egt werkt. Ze doet dan haar hoofd heel erg omhoog net als of ze pijn heeft, en ik heb het nou 2 keer een half uur geprobeert maar het helpt niet Wie heeft tips voor mij??
Groetjes, Afke!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:40

Als je een commando zegt als ze het goed doet is denk ik wel goed, maar waarom rukken geven aan het halster als ze het goed doet?

Kaiya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:40

Zodra je paard voor je gaat lopen, sta je stil en laat je je pony achteruit lopen, zelf blijf je dus staan. Je zet haar zover terug dat jullie 'schouder aan schouder' staan en loopt weer verder. Dit herhaal je steeds totdat ze netjes op haar plek blijft lopen

Mierke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 18:58

@ nielsd die rukken aan het halster is omdat ze anders steeds verder voor me gaat lopen, (ze loopt dan al voor me en gaat steeds meer voor me lopen)
@ Cadish als ik stil ga staan dan wil ze zo snel mogelijk naar het gras, en als ik dan ''ho'' zeg dan gaat ze scheef voor me staan.. dus ik ben bang dat dat ook niet helemaal lukt?
Maarja, alvast bedankt! ik zal het iniedergeval proberen.

Francien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:02

Misschien kan je eerst proberen met een hoofdstel te lopen?

blackfoot

Re: mijn pony loopt met mij ipv anders om!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:08

Ga veel wendigen maken, rondjes, ineens stilstaan, weer doorlopen, zo moet je pony wel op jou letten, dan blijft hij wel achter/naast je lopen.
Gewoon heel goed oefenen, niet naar je paard kijken, maar hoofd omhoog, en dus veel wendingen maken. Succes:)

Speedster

Re: mijn pony loopt met mij ipv anders om!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:13

Ik heb hier http://www.mensenpaard.nl/reserveer/reserv_boek.html eens een interessant boek gedownload, waar dit o.a. ook in ter sprake komt. Hier wordt aangeraden om met een zweep in de hand te gaan wandelen en de zweep a.h.w. als staart te gebruiken, zoals paarden dat ook doen. Als je pony te dicht bij je komt en je voorbij wil, zwieper je even met de zweep achter je heen en weer (je blijft doorlopen met je rug naar het paard). Bij mij werkte dit super. Zo leer je hem ook te stoppen als jij stopt. Ook het gras eten als het hem uitkomt heb ik mijn paard m.b.v. hun tips afgeleerd.

Kaiya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:11

Idd, de tip van Speedster is ook een goed idee.
Ik denk dat je wat strenger voor je pony moet zijn en laten merken dat je de baas bent, niet met je laten sollen.
Want van wat je verteld lijkt het alsof je pony maar weinig respect voor je heeft

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:07

Niet aan het halster rukken hoor ! Dat heeft totaal geen nut, je pony wordt er alleen maar kopschuw van en het is moeilijk om die angst er weer uit te halen. (Mijn pony was ook op deze manier kopschuw gemaakt door haar oude eigenaar.. )
Wat blackfoot zegt vind ik een goede manier..

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:07

Wat je ook kunt doen is een heel lang touw gebruiken, een zogenaamde leadrope. Als je paard langs je heen wil, zwiep je als het ware met het uiteinde van het touw. Daarmee geef je de grens aan.

Het boek van mens en paard is inderdaad ook erg goed!