[AR] [VD] Buiging lukt, en nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

patos

[VD] Buiging lukt, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 18:52

Jaja, tis heus Mijn dressuurpaard heeft haar eerste kunstje in haar repetoire Nu blijkt ze er erg veel plezier in te hebben, dus wilde ik eens kijken of ik haar nog meer kan leren, ze is slim zat. Welke oefeningen kan ik nu mee verder gaan? Graag ook wat uitleg, ik heb me nog niet heel erg verdiept in het het VD-en.

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:57

De site van Pinky_Girl en xyzutu2 zou ik eens doorlezen ! Die leggen de kunstjes echt heel duidelijk uit. Of je moet het boek "Paardenschool'' eens uit de bieb halen, die is ook erg goed.
Verder zou ik eerst zorgen dat de basis er redelijk perfect inzit en dan beginnen met wat makkelijkere kunstjes. Het verschilt natuurlijk per paard welke kunstjes makkelijk zijn, maar je kunt bijvoorbeeld denken aan targetten (iets aanraken), kusje geven, flemen, jaknikken, benen kruisen, "pirouette" en dat soort dingen.
Daarna kan je bijvoorbeeld eerst verder gaan met compliment en knielen. Apporteren is ook altijd een erg leuk kunstje vind ik, alleen vaak wel vrij lastig om te leren ...

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 19:08

Nu ik erover nadenk, het blok kan ze ook, dat hebben we vorige zomer al gedaan. Komen, stilstaan en achterwaarts doet ze op commando, ook al vanuit het rijden. Compliment zit er bijna in.
De site van Pink horizon is idd erg leuk om te lezen!

dagami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:19

Je kan ook eens op het Vrijheidsdressuurforum komen kijken, daar staan ook foto's + uitleg van de verschillende kunstjes dus misschien kan je daar ook wat inspiratie opdoen

Verder verschilt het zoals Maroush al zegt heel erg per paard wat nu makkelijke kunstjes zijn, dus het is aan jou om te beslissen wat nu makkelijk zal zijn om verder mee te gaan Naast de dingetjes die zij al genoemd heeft kan je de spaanse pas (stilstaand) nog proberen, de meeste paarden pikken dat toch ook wel redelijk snel op.

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 19:21

Ik vind de Spaanse pas er wel moeilijk uitzien om te leren hoor, nog tips daarvoor (behalve wat er al op de site van pinkhorizon staat)

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:25

Je kunt beginnen met jambette: het strekken van het been in stilstand.
Ik weet ff niet wat er op de site van Pink Horizon staat, maar ik leer het Maroush dmv het op commando aanraken van de zweep met haar been. In het begin gewoon de zweep zo dicht bij het been houden dat die niet te missen is en ik beloon dan via clickertraining.
Daarna door steeds de zweep wat hoger te houden, moet zij d'r been ook steeds hoger optillen. Van daaruit kan je dan verder werken naar de spaanse pas, maar ik vind het zelf een redelijk lastig kunstje om aan te leren ...

Ik zou anders eens 'pirouette', benen kruisen of apporteren gaan proberen

dagami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:25

Ik denk dat de info op de site van Kim al wel redelijk volledig zal zijn (ik heb daar nog nooit gekeken ) maar als er nog wat onduidelijk is kan je dus ook nog even op het VDforum kijken (sorry maar ik heb even geen zin om nog eens die uitleg te typen )

dagami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:27

Ik heb het anders aangeleerd dan Maroush, ik weet bijna zeker dat die methode bij Mirei nooit zou werken (maar dat is nu ook weer juist het leuke van VD, je moet zélf kijken naar je paard en van daaruit beslissen wélke kunstjes je aanleert in wélke volgorde en op wélke methode )

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 19:29

Bedankt voor de tips, ik ga eens kijken wat patos oppakt.

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:30

Ik heb het bij Maroush eerst ook op een andere manier geprobeerd, maar dat werkte bij haar voor geen ene meter
Da's idd juist het leuke ... blijven proberen tot je eindelijk iets hebt gevonden wat bij jouw paard werkt En des te leuker is het als het er tenslotte goed in zit !!!

Nou, succes, patos !! Wel een x foto's plaatsen hè

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 19:35

Tuurlijk! Gaat alleen nog even duren denk ik zo

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:06

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 17:30

Ik heb nog even een vraagje: heb gisteren eens geoefend met het complimnent. Nu kan Patos al buigen, alleen niet zo als meestal beschreven staat ( ze zet 1 been iets terug ipv twee benen naast elkaar). Nu heb ik haar het compliment een paar keer voor gedaan, been pakken, snoepje op borsthoogte. Probleem 1: Patos heeft een lange nek en kan moeiteloos het snoepje (op welke hoogte dan ook) te pakken krijgen, zonder naar achteren te 'hangen'. Probleem 2: nu ze het commando buig al kent, reageert ze nu op 'neer' steeds met een buiging. Ik negeer dat dan, zet haar weer in de houding van het compliment en zeg opnieuw 'neer'. Toch koppelt ze het niet, terwijl ze in een kwartier het commando 'lik' eigen heeft gemaakt.

dagami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:37

Probleem 1 komt me héél bekend voor Mirei had precies hetzelfde. In dit topic staat precies uitgelegd hoe ik Mirei het compliment toch heb weten aan te leren: http://xsbb.nl/phpbb/viewtopic.php?id=v ... s&t=383901

Voor probleem2 moet je gewoon consequent blijven, en probeer zelf ook 2 hele verschillende houdingen aan te nemen wanneer je de twee verschillende kunstjes vraagt, dat maakt het voor je paardje ook duidelijker wat je nu precies van hem wilt.

Joscaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:41

Succes ermee
Ik ga op het Vrijheidsdressuurforum kijken

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:06

Voor mij werkt het al heel erg goed om altijd aan de linkerkant de buiging te vragen en aan de rechterkant het compliment. En dat dus (vooral in het begin) heel duidelijk gescheiden houden.

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 22:38

Ik blijf met buiging altijd redelijk rechtop staan en met compliment zak ik door m'n knieën. Daardoor snapte Maroush het verschil vooral denk ik ...
En verder natuurlijk een andere stem en zweepcommando gebruiken, maar dat is vaak idd minder duidelijk geloof ik dan een andere houding.

Joscaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:01

Ik ben er ook lid van geworden

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 10:10

Bedankt voor alle reacties! Ga eens even neuzen op de gegeven site. Mijn stemcommando is duidelijk anders, maar mijn houding kan ik nog wat veranderen.