[AR] [VD] De basis

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Katie1989

[VD] De basis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 14:18

Aangezien de meningen toch verdeeld zijn even een kleine discussie over de basis.

Allereerst vind ik dat de basis een vereiste is voor vrijheidsdressuur.

Maar nu de misverstanden. Veel mensen zien de basis als een oefening/kunstje. "Ho", "Braaf" gevolgd door een snoepje. "Stap", "Braaf" weer een snoepje.

Je kan de basis best als een kunstje zien maar k denk dat de bedoeling van de basis dan helemaal wegvalt. Of eigenlijk hoe de basis ontstaat.

Bij een duidelijke rangorde tussen baas en paard is duidelijk dat de baas toch hoger in rang staat. Hierop volgt dat het paard jou als leider ziet, je zal volgen, maar het ook accepteert als jij hem vraagt achteruit te gaan, doormiddel van lichaamstaal, omdat jij het stukje ruimte waar hij staat wil hebben.

De basis is zeer belangrijk. De basis wil eigenlijk zeggen de rangorde.
Niet alleen dat je paard weet dat jij de baas bent, dus als jij van hem vraagt te steigeren dat dat voor hem niet hoger zal voelen in rangorde omdat hij weet dat jij de baas bent.
Maar ook het vertrouwen in de leider, het feit dat je paard durft te gaan liggen, jouw vertrouwt als je hem helpt met het begeleiden van zijn steunbeen bij het compliment.

Maar hoort die basis niet al aanwezig te zijn vanaf het moment dat jij op je paard stapt. Sterker nog vanaf het moment dat jij je paard uit de wei haalt. Het netjes volgen vanuit de wei, stilstaan als jij de hekken wil sluiten. Hier worden die dingen op de vd-basis hoop gegooid maar naar mijn mening kom je zonder die basis nergens.

dagami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 15:32

Ik vind ook dat de basis gewoon de opvoeding van je paard is en dat dit niet onder het kopje Vrijheidsdressuur valt. Ik snap die hele commotie hier op bokt rond de basis dan ook niet echt Zodra iemand vraagt waarmee hij kan beginnen als ie wil gaan VDen is het antwoord bijna standaard "De basis". Natuurlijk moet die erin zitten maar dat moet bij elk paard, al zal het voor sommige paarden toch nog best nuttig zijn om dit nog even te bevestigen en er nog even extra op te oefenen, maar dan noem ik het liever een opvoedcursus ipv VD

Nyncke

Re: [VD] De basis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:21

De basis zit niet standaard in een paard. Dingen als netjes meelopen en stilstaan leren ze al heel gauw of hoef je zelfs helemaal geen aandacht aan te besteden omdat het als vanzelf gaat, maar dingetjes als om de voorhand, om de achterhand, zijwaarts, achterwaarts, stilstaan en blijven, beleefd blijven met voedsel behoren ook tot de basisdingetjes, maar niet elk paard kan dat meteen even goed.

Ik zou het dan liever de 'uitgewerkte basis' noemen of voor mijn part de 'vrijheidsdressuurmatige basis' (nieuw scrabblewoord ) , die je voor de normale dagelijkse omgang van je paard niet zo ver nodig hebt, maar die niet alleen handig dan wel erg belangrijk of zelfs onmisbaar is als je met een paard begint met VD.

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:49

Ik vergat helemaal in te gaan op je stukje beloningen; komt 'ie nu dan maar, als vervolg.

Ik denk dat je 't dan best als een kunstje kunt aanleren... want dat is het toch eigenlijk ook, als je een paard op topsnelheid twintig rondjes om z'n as ziet draaien
Voor de simpele, échte basisdingetjes is het inderdaad misschien wat overbodig. Maar als je merkt dat het goed werkt voor je paard, beter dan zonder, waarom niet? Als het goed is, beloon je voor de echte kunstjes op een gegeven moment ook niet meer elke keer met snoep.

dagami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:53

De dingetjes die jij nu opnoemt die idd bij de basis horen zoals zijwaarts en om de achterhand/voorhand draaien vind ik persoonlijk dus absoluut niet onmisbaar of belangrijk voor VD Het zijn leuke dingetjes om erbij te gaan oefenen maar je hebt het niet nodig als je je paard bijvoorbeeld een buiging wilt laten maken.

Eigenlijk vind ik de basis een lastig begrip want een aantal dingen vind ik gewoon kunstjes op zich, en dus geen basis-dingen. (zoals blijven staan terwijl de trainer wegloopt, en bijvoorbeeld dus idd het zijwaarts en om de achterhand/voorhand draaien)
Het zijn eigenlijk bijna naturalhorsemanship dingen ipv VDdingen...

Sorry als ik mezelf nogal onduidelijk uitdruk, ik heb hier nog nooit zo diep over na zitten denken dus ik kom steeds op nieuwe dingen

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:05

Nee oké, die dingen zijn niet onmisbaar, ik bedoelde ook meer dat je dingen onder 'handig' kunt schuiven, zoals de voorbeelden die jij opnoemt, onder 'erg belangrijk' bijv. netjes meelopen en stilstaan en onder 'onmisbaar' zoals niet aanvallen zodra de trainer met snoep aankomt .

Maar zijwaarts en draaien vind ik wel erg handig als ik m'n paard net even op een andere plek neer wil zetten, dat gaat handiger dan 'm bij z'n halster pakken en 'm helemaal moeten omdraaien of wat dan ook. Of dat 'ie netjes op z'n plek blijft staan als ik even wat ophaal.

Verder ben je duidelijk genoeg hoor , het zal ook per persoon verschillen wat diegene basis vindt en wat niet, en ook wat iemand handig vindt of totaal onbelangrijk. 't Is maar net wat je voorkeuren zijn.

dagami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:26

*denkt na* Je hebt gelijk Het draaien gebruik ik inderdaad ook tijdens VD om Mirei netjes neer te zetten, maargoed, de rest van die dingen gebruik ik dus niet Maar op zich vind ik het dan ook weer bij de opvoeding horen dat je je paard daar kan zetten waar jij wil, en dat ie opzij gaat als jij dat wil (jeetje, ik moet voortaan misschien eerst maar even goed nadenken over wat ik vind voordat ik begin te typen )

Volgens mij denken we eigenlijk wel bijna hetzelfde over de basis

Waar het voor mij in elk geval op neerkomt is dat ik nog nooit iets bewust aan de "basis" gedaan heb tijdens een VDsessie en ondanks dat is Mirei toch heel ver gekomen en heb ik nooit ergens problemen mee gehad.

Maar idd wat je zegt, VD is idd heel persoonlijk, waarschijnlijk ook omdat er geen vaste regels voor zijn ;D

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:52

Ik vind basis halthouden of lopen, blijven wachten of meekomen en eigenlijk ook zijwaarts en achterwaarts. Het zijn meer NH-dingen vind ik en ik heb er dus eigenlijk ook bijna niet met snoepjes voor beloond.
Nu wil ik alleen het komen er graag wat beter inkrijgen, omdat ik "kom" eigenlijk ook vaak gebruik als ik bedoel dat ze mág komen (uit de paddock ofzo of tijdens het VD'en als we na een pauzetje weer ff verder gaan) en Maroush er dus alleen naar luistert als ze zin heeft.
Ik wil nu dus kijken of ik het echt onvoorwaardelijk komen (pfft wat klinkt dat stom ) op commando "hier" kan zetten en daar wil ik dan wel voor gaan belonen met iets lekkers.
Ik zit alleen nog ff te bedenken of dat wel handig is om iets om 2 commando's te hebben.
Voetje geven en targetten vind ik eigenlijk ook wel echt basisoefeningen, al zijn ze niet persé nodig voor de andere kunstjes.

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:04

Ik ben het helemaal eens met wat Dagami geschreven heeft.

Onder basis valt voor mij niet persé hele stukken zijwaarts gaan of zo, maar toch wel een paar stappen. Je moet gewoon je paard kunnen neerzetten waar en hoe je wil. Dat heb je al nodig als je hem uit de wei wil halen en kunnen borstelen, heeft niet echt veel met VD te maken want ook als je nooit iets met VD wil gaan doen wil je wel normaal je paard uit de wei kunnen halen en het hek weer achter je dicht kunnen doen enzo.

Als het goed is zit de basis er dus al gewoon in (of ben je daarmee aan het werk met je veulen of nieuwe paard)

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 10:14

Meestal is het niet meer nodig om aan de basis te werken, omdat die er gewoon weg al in zit. Maar denk aan een 3-jarige die verder niks kent, of een Shet die normaal eigenlijk alleen maar in de wei stond. Dan is het eerst wel noodzakelijk om die de basisdingen aan te leren, ipv meteen met kunstjes te beginnen want dat kan vragen worden om ongelukken.

En idd als je paard niet stil kan staan, dan kan je na gaan denken om dat natuurlijk eerst voor elkaar te hebben. Dan gaat alles een stuk makkelijker.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:13

Helaas heb je in vrijheidsdressuur (en ongetwijfeld ook andere takken van de sport) ontzettend veel mensen die heel makkelijk denken.
Je wilt niet weten hoeveel mails ik krijg: Hoe leer ik m liggen? En tja, dan gaat het over het algemeen over een 2 jarig shetje wat nog niks kan.
Het enige antwoord wat ik dan geef: Als je een paard in gaat rijden, begin je dan ook met de passage?

Wat ik daarmee dus bedoel is dat je in elke tak van de sport een basis nodig hebt. En die basis ontbreekt heel vaak.
Lang niet elk paard is netjes opgevoed, wacht als hij moet wachten, loopt als hij moet lopen.
Als je met zo'n paard gelijk aan een (bijv) spaanse pas o.i.d. begint, kan je de grootste ongelukken krijgen.
Ik denk dat het er in de loop der jaren gewoon zo ingeslopen is, en dat iedereen de basis nu heilig verklaard.
Over het algemeen zal je niet extra aan de basis moeten werken, hoewel ik het ook als een leuk dominantie spel zie.
Mijn paarden behoren te gaan lopen (los) als ik ga lopen, en te stoppen als ik stop. Op het moment dat ze dat doen zijn ze nl alert op mij, en met een paard die alleen maar om zich heen naar de vogeltjes staat te kijken zal je niet veel bereiken.
Dus ook de aandacht bij jou houden zie ik als een stuk "basis"

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:37

In de basis zitten inderdaad een hoop zaken die je paard al moet beheersen in het 'normale leven' om veilig met hem om te kunnen gaan. Aanstappen, opzij gaan, halthouden en achteruit op stemhulpen of wijzende hulpen zijn van die dingen die je een hoop werk / gebroken tenen kunnen schelen tijdens het poetsen, naar de wei brengen enzovoorts. Ik leg ze wel weer altijd uit, omdat dit toch dingen zijn die veel paarden eigenlijk niet echt beheersen. DE meeste paarden gaan wel een stapje achteruit, maar alleen als de baas ze tegen de borst achteruit duwt. Dat is geen veilige situatie en vooral als je met voer gaat werken en je paard dus eerder naar je toe zal komen dan van je af zal willen gaan, is juist het netjes op subtiele hulpen van de trainer af bewegen (in stap, opzij, achteruit of gewoon stil blijven staan) dus extra belangrijk. In veel gevallen zal een paard hiermee echter geen wereldschokkende nieuwe dingen leren, maar ze gewoon even op fijnere hulpen leren uitvoeren, zodat je paard zelf beweegt, in plaats van dat de trainer hem in de goede richting moet duwen en wurmen.

Dat zijn de basisdingen die ik met het oog op veiligheid bij trainen benadruk. Vervolgens komen die basisdingen die je gaat gebruiken als puzzelstukjes om hier kunstjes mee op te bouwen. Dat zijn het voetje geven, beleefd omgaan met voedselbeloningen (het aanleren van de clicker), het niet-eten, het targetten (aanraken van voorwerpen op commando) en het hand aanraken. Daarmee kun je namelijk alle volgende kunstjes mee opbouwen, van het apporteren tot en met het compliment.

Dat is dus wat ik als basis gebruik en ook waarom ik juist die dingen in de basis zet, maar als je paard al op een knipoog achterui rent en op een zweephulp vier voetjes tegelijk geeft, is het een beetje onzin om eerst wekenlang het halthouden, voetjes geven en achterwaarts te oefenen voordat je aan een echt kunstje begint. Met zo'n paard zou ik nog even kijken naar het parkeren (stil blijven staan), om dan meteen te beginnen met de clicker, targetten, niet-eten en het hand aanraken. Je werkt altijd vanuit het paard dat je voor je hebt, maar wel met een aantal richtlijnen in het achterhoofd.

Trouwens: waarom zou je de basisoefeningen niet met beloningen en/of met de clicker aanleren? Iedereen met een beetje kennis van het leergedrag van dieren weet dat dit het leerproces alleen maar versnelt. Of je een paard nu achteruit leert gaan met een wortel, of met het boek van Klaus Ferdinand Hempfling en dominantietheorieen in het achterhoofd: uiteindelijk moet je paard gewoon achterwaarts stappen op een enkele stemhulp zonder niks. En ook al heb je hem dat met een wortel aangeleerd, het feit dat hij het later ook zonder wortel blijft doen, betekent dat hij jou en jouw hulpen genoeg respecteert en vertrouwt om er naar te luisteren. Waarom dominantie eisen als je vertrouwen krijgt?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:47

Het hier op bokt roepen van Basis! Basis! is volgens mij stukje kuddegedrag. Iemand begint en de rest denkt zal wel goed zijn.

Maja, bij VD loopt het paard los, en dan is "kom" een verdraaid handig commando. Net zoals 'Volg".
'Blijf' is zowiezo handig ook zonder VD.

En als je verder onder basis de gewone basisopvoeding verstaat... die heeft ieder dier nodig, en mens trouwens ook

reginasangel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:29

Ik vind dat de basis gewoon de opvoeding van een paard is. Ik deed die dingen met mijn pony het moment dat ik haar kocht (1 jaar). Met me meelopen, opzij gaan als ik het vraag halthouden, dat vind ik allemaal dingen die bij de opvoeding van een paard behoren, omdat je daarmee je leidreschap aangeeft. Mijn pony loopt niet achter me aan omdat ik haar dat geleerd heb, mijn pony loopt achter me aan omdat ik haar leider ben. Dat kan je zo makkelijk met lichaamshouding aangeven. Het is natuurlijk handig om er een commando voor te hebben, maar ik vind dat niet een vereiste voor vd. Ik vind het belangrijker dat je paard dat doet omdat jij de leider bent, niet vanwege een commando. Dat vind ik een vereiste voor VD.