Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Zodra iemand vraagt waarmee hij kan beginnen als ie wil gaan VDen is het antwoord bijna standaard "De basis". Natuurlijk moet die erin zitten maar dat moet bij elk paard, al zal het voor sommige paarden toch nog best nuttig zijn om dit nog even te bevestigen en er nog even extra op te oefenen, maar dan noem ik het liever een opvoedcursus ipv VD
) , die je voor de normale dagelijkse omgang van je paard niet zo ver nodig hebt, maar die niet alleen handig dan wel erg belangrijk of zelfs onmisbaar is als je met een paard begint met VD. 
Het zijn leuke dingetjes om erbij te gaan oefenen maar je hebt het niet nodig als je je paard bijvoorbeeld een buiging wilt laten maken.
.
, het zal ook per persoon verschillen wat diegene basis vindt en wat niet, en ook wat iemand handig vindt of totaal onbelangrijk. 't Is maar net wat je voorkeuren zijn.
Het draaien gebruik ik inderdaad ook tijdens VD om Mirei netjes neer te zetten, maargoed, de rest van die dingen gebruik ik dus niet
Maar op zich vind ik het dan ook weer bij de opvoeding horen dat je je paard daar kan zetten waar jij wil, en dat ie opzij gaat als jij dat wil (jeetje, ik moet voortaan misschien eerst maar even goed nadenken over wat ik vind voordat ik begin te typen
)
) op commando "hier" kan zetten en daar wil ik dan wel voor gaan belonen met iets lekkers.
om veilig met hem om te kunnen gaan. Aanstappen, opzij gaan, halthouden en achteruit op stemhulpen of wijzende hulpen zijn van die dingen die je een hoop werk / gebroken tenen kunnen schelen tijdens het poetsen, naar de wei brengen enzovoorts. Ik leg ze wel weer altijd uit, omdat dit toch dingen zijn die veel paarden eigenlijk niet echt beheersen. DE meeste paarden gaan wel een stapje achteruit, maar alleen als de baas ze tegen de borst achteruit duwt. Dat is geen veilige situatie en vooral als je met voer gaat werken en je paard dus eerder naar je toe zal komen dan van je af zal willen gaan, is juist het netjes op subtiele hulpen van de trainer af bewegen (in stap, opzij, achteruit of gewoon stil blijven staan) dus extra belangrijk. In veel gevallen zal een paard hiermee echter geen wereldschokkende nieuwe dingen leren, maar ze gewoon even op fijnere hulpen leren uitvoeren, zodat je paard zelf beweegt, in plaats van dat de trainer hem in de goede richting moet duwen en wurmen.