ik heb een verzorg pony, een welsh k, van 13 jaar. Ik ben nu bezig met grondwerk met haar. Maar heb een probleempje,voordat ik met haar met grondwerk ben begonnen, heb ik haar wel eens gelongeerd, en ga dat straks ook weer oppakken, maar het probleem is dus, dat ze wel rechtsom aan de longe wil lopen, maar niet linksom. Als ik dat probeer linksom(met longezweep erbij, om richting te geven, niet om mee te slaan hoor) Dan gaat ze stijgeren, en draait ze zich om, en draait alleen haar achterkant, heel vreemd, Hoe kan ik dit verhelpen, dat ze ook linksom aan de longe wil.
Dit heb ik ook gehad bij mijn jonge. Het is nou gewoon kwestie dat je het blijft doen en haar aanpakt. Tips kan ik je niet geven in heb dit samen met mijn instructrice opgelost..
heeft die van mij ook dan draait hij zich om. Wat helpt naja bij mij paard. (ik longeer hem zonder touw heb een silo. MAar goed wat bij mij helpt is op de hand lopen waar hij moeite mee heeft. En naast hem lopen doet hij het goed belonen met een snoepje. Dan ga je een paar meter naast hem lopen. Doet hij dat fout weer naast hem lopen maar dan alleen belonen met een klopje op zijn hals. Loopt hij wel goed als je een paar meter naast hem loopt dan geef je hem een snoepje
Hoi, Ik heb nu zelf een jong paard waar ik dit probleem ook mee had. Wat bij mijn paardje goed heeft geholpen is hem een paar keer met twee mensen te longeren. Eerst even zijn goede kant, en dan samen de andere kant op. Zet je paard neer op de cirkel en loop terug naar het midden. De tweede persoon pakt hem aan de buitenkant en loopt aan die kant met het paard mee, terwijl jij natuurlijk het commando stap geeft. doe dit een paar rondjes en beloon hem als hij braaf meeloopt. Dan stop je en doe je dit een volgende dag bijvoorbeeld nog eens. Later zal het paard dan ook zonder touw met de tweede persoon meelopen en die gaat natuurlijk steeds meer afstand nemen, totdat hij zelf het rondje loopt.
Wat ook kan is het paard op de cirkel zetten, zelf in het midden staan en de tweede persoon er schuin achter(ook wel in het midden) met een zweepje. Jij geeft het commando stap en op dat moment gaat de tweede persoon met het paard meelopen om het voorwaarts te houden. Dit kan natuurlijk ook met het commando draf. (galop hangt natuurlijk af van de conditie van de tweede persoon, haha!)
Wat ook heel belangrijk is, dat je hem aan de kant waar hij het wel goed doet heel veel beloont en dat je bij zijn niet zo goede kant niet teveel moet eisen. Een rondje kan al genoeg zijn, maar belonen blijft heel erg belangrijk! Ik hoop dat je hier iets mee kan, mocht je nog meer willen weten dan hoor ik het wel! Als je dit probeert ben ik ook heel benieuwd naar hoe het gaat, dus laat het me even weten!! groetjes Sandra, sandra_kraaijeveld@hotmail.com