Ruiterbewijs

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 12:55

Ik rij nu al 2 jaar bitloos en er komt bij mij geen bitje meer in de monden van mijn paarden.

Nu wilde ik vorig jaar mijn ruiterbewijs gaan halen en kon niet meedoen omdat ik op een westernzadel rij, en ik vond dat zo`n grote onzin , had wel een ander zadel kunnenn nemen, maar uit princiepe heb ik gezegd laat dan maar.

Nu mag je sinds kort ook met western zadel meedoen , maar ik rij ook bitloos en nu kan ik weer niet meedoen omdat je niet zonder bit examen mag doen, ik wil zeer beslist geen bit en ook niet op een ander paard met bit meedoen , ik wil gewoon bitloos , want dat is de manier hoe ik rij en mijn paard gewoon onder controle heb.

Zijn er nog meer van jullie die bitloos rijden en op deze manier hun ruiterbewijs willen halen??

Het is verder nog niet verplicht om je bewijs te hebben , wel in sommige natuur/gebieden.

Anoniem

Re: Ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:05

Jaaa, wat zot hè. Als ze het dan echt goed willen doen en willen testen of je werkelijk in staat bent om je met je paard 'in 't wild' te begeven, dan zou dat toch op z'n minst zonder bit, zonder zadel, zonder sporen, zwepen, hulp/dwangdingessen etc. moeten.

Het zou goed zijn om vol te houden dat je zonder bit je examen wilt afleggen. En dat meer mensen dit doen. Wellicht komen ze dan tot inkeer.
Zelf heb ik geen behoefte om m'n ruiterbewijs te halen, omdat het in Drenthe niet verplicht is. Mochten ze het wel gaan verplichten, tja dan heb ik ook een probleem, want ook ik ga NOOIT meer met bit rijden. Ook niet als uitzondering.
Heb je de SRR al aangeschreven?

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:10

wat een onzin eigenlijk zoiets bewijst toch juist dat je kan rijden, dat bewijs stelt volgens mij ook niet echt veel voor. Ik wil em halen zodat ik met een bepaalde cursus mee kan doen maar verder...

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:21

De SRR is een zéér halsstarigge organisatie!

Waarom wil je het ruiterbewijs eigenlijk halen?

petertjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:23

k vind het onzin dat het niet mag...
het gaat er toch om dat je je paard onder controle hebt!? en als je dat heb (met of zonder bit) dan is er toch niks aan de hand?

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:24

Ik heb 2 1/2 jaar geleden mijn ruiterbewijs gehaald en toen mocht je wel meedoen met een westernzadel hoor, je moest dan alleen wel ook de westernopdrachten doen, dus hekje openen enz. Ook moest je in compleet westernoutfit.

Of je met of zonder bitlooshoofdstel mag starten weet ik niet

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 13:40

Antheman schreef:

Waarom wil je het ruiterbewijs eigenlijk halen?

Ik wil hem niet perse halen hoor, maar vorig jaar ging er een groepje kenissen van me voor het ruiterbewijs en vond het wel leuk om mee te doen,

En nu dacht ik als het op een gegeven moment verplicht gaat worden gaat het je handen vol met geld kosten , want dan slaan ze daar weer een slaatje uit.

En ik vind het ruiter bewijs eigenlijk onzin , want als je altijd op een manege rijdt en je kan daar op een superbraaf paard/pony je ruiterbewijs halen zegt dat nog niets over je rijstijl op straat of in het bos, want daar gebeuren de echte dingen en niet in een bak met een brave pony.

En ik vind ook als je het dan moet/wil gaan halen moet je het ook zonder bit of zadel of wat dan ook mogen doen, het gaat toch over dat je je paard onder controle hebt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:07

Ze roepen al minstens tien jaar dat ‘het volgend jaar toch écht verplicht gaat worden’. Ik heb hem wel moeten halen voor school, kreeg er studiepunten voor, voor ruiter en koetsiersbewijs. Maar anders zou ik het echt niet aanraden om te gaan doen. Kost geld, examen is of veel te makkelijk, of je hebt een superstrenge examinator. En het slaat gewoon nergens op

Ideetje, als je pertinent tegen bit bent, kan je dan niet opperen om met een bosal het examen te doen? Is een western-bitloze optoming… Hackamore eventueel ook?

DianneM

Re: Ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:09

Ik heb juist begrepen dat de plekken waar een ruiterbewijs verplicht is gesteld, alleen maar minder zijn geworden, omdat stichting Natuurmonumenten de samenwerking met de organisatie van de ruiterbewijzen opgezegd heeft. In ieder geval mag je in alle parken en natuurgebieden van Natuurmonumenten komen zonder ruiterbewijs. Koetsiersbewijzen heb je op de openbare weg wel nodig dacht ik.

Uit principe heb ik mijn ruiterbewijs ook niet.. Als ik mijn paard niet onder controle zou hebben, zou ik zelf niet de straat op gaan. En ook dat je persé een bepaalde hoogte moet springen (zelfs met westernzadel) stuit mij erg tegen de borst. Ik vind het ook klinklare onzin dat je persé moet kiezen tussen engels en western.. En je ook in de daarbij behorende engelse en western outfit op moet komen draven. Ikzelf vind het belangrijk dat je je paardje onder controle hebt, zonder dat die gekke dingen gaat doen en dat àls er wat gebeurt onderweg je ook adequaat kan reageren, beetje EHBO-kennis voor je zelf en je paard kan ook geen kwaad. Bovendien heb je ook prachtige verzekeringen voor de schade die je met je paard bij een ander (materieel of lichamelijk) aanricht, daar heb je geen ruiterbewijs voor nodig.

Bij keuringen is ook zo'n onzinnige regel, daar moet je heel erg vaak ook je paard met bit voorbrengen. Bij mijn stamboek gelukkig niet, heb haar met een touwhalster voorgebacht.. Ze was hartstikke lief, ontspannen en deed geen stap verkeerd.. Waarom dan persé een bit?

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 15:49

Maya schreef:

Ideetje, als je pertinent tegen bit bent, kan je dan niet opperen om met een bosal het examen te doen? Is een western-bitloze optoming… Hackamore eventueel ook?

Heb ik ook gezegd dat ze op topniveau mogen springen met Bosal en dan geen ruiterbewijs halen zonder bit, nou denk dat je dan je paard wel onder controle heb.

Ik rij zelf ook met Bosal.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 13:33

Maya schreef:
Ze roepen al minstens tien jaar dat ‘het volgend jaar toch écht verplicht gaat worden’. Ik heb hem wel moeten halen voor school, kreeg er studiepunten voor, voor ruiter en koetsiersbewijs. Maar anders zou ik het echt niet aanraden om te gaan doen. Kost geld, examen is of veel te makkelijk, of je hebt een superstrenge examinator. En het slaat gewoon nergens op

Verplichten kan alleen de overheid het en dan zou het een echt rijvaardigheidbewijs moeten worden omdat het paard voor de wet een vervoermiddel is en onder de wegenverkeerswet valt.
Uitvoering komt dan onder het CBR.

Zadel, evt. optoming, veiligheidshelm, optoming, kleding etc. is allemaal NIET verplicht.
Wat de SSR roept moet de SSR weten; is niet meer dan een stichting die donateurs probeert te binden. Vergelijk het met een club: als je daar lid van wordt aanvaard je daardoor de reglementen van die club.
Het blíjft echter niet meer dan een club, zelfs als die landelijk of overkoepelend is zoals de nationale hippische sportbond. Het blíjft een club en hun reglement alleen van toepassing op leden.

Wil je aan een evenement meedoen, moet je lid zijn en dús val je onder de regels. Wil jij je daaraan niet conformeren, dan kan je niet meedoen. Zo eenvoudig is het.

Dat een zwart jasje of een westernzadel niets van doen hebben met rijvaardigheid is helder doch irrelevant; het zijn nu eenmaal de regels van een club of een stichting.

Blijft nog één punt over en dat is het overpad; op de openbare weg heb je daar niets mee te maken, maar bij privépaden over privébezit dien jij je te houden aan wat de grondeigenaar eventueel als voorwaarden stelt. Dat kán een ruiterbewijs zijn doch ook een eigen kaart met eigen bepalingen, of niets, of een totaalverbod.

Er is wettelijk NIETS verplicht op een simple bepaling over verlichting bij het rijden in het donker na.
Verder is alleen maar bepaald dat de ruiter het paard onder controle moet hebben en hoé jij dat doet is niet bepaald en je kan dus zonder meer met alleen een stok op pad als je dat zou kunnen.
Je mag verder alleen niet náákt want dan ben je in strijd met de goede zeden.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 18:15

Huertecilla schreef:
Je mag verder alleen niet náákt want dan ben je in strijd met de goede zeden.