ervaring met bitloos?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

roooosje

ervaring met bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 12:19

Wie heeft er ervaring met bitloos rijden?
En wil dit aan mij kwijt

Wat voor optoming gebruik je? Heb je altijd al bitloos gereden of ben je overgestapt van bit naar bitloos? en hoe reageerde je paard hierop? Hoe ben je overgestapt? (hoe liet je je paard aan bitloos wennen)
Kan je "gewoon" dressuur rijden met bitloos? (stelling, aan de teugel?)

Ik hoor graag wat van jullie!

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:20

Ik rij mijn pony met hackamore (op advies van de DA) en eigenlijk ben ik gewoon overgestapt, nooit problemen mee gehad.

Je kan er wel gewoon dressuur mee rijden, maar je mag er niet mee starten. Zelfs niet als je een medische verklaring hebt van de DA

roooosje

Re: ervaring met bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 12:23

ik rij geen wedstrijden dus dat scheelt.
Eigenlijk wel gek dat je daar niet mee mag starten.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:04

UZ -> NA

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:15

Ik rij buiten soms bitloos. In de bak niet, want sturen gaat erg lastig dus dressuur ermee lukt niet erg...
Ik wissel het dus een beetje af, heb mijn paard er nooit echt aan laten wennen ofzo, ze luistert net zo goed als met bit. Ik heb een cross-rope-bridle en een sidepull.... Vind de sidepull fijner, die is wat zachter.

Rinskee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:16

ik heb laatst bitloos gereden op een paardje een hele aparte ervaring maar vind het wel fijn rijden.
zei rijd er dan geen dresuur mee weet niet precies wat ze heeft ik zou het even navragen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:32

Er lopen op NA al diverse topics over bitloos rijden. Lees die maar eens.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:56

Ibbel schreef:
UZ -> NA

Uhm, waarom NA?

Ik ben verre van natuurlijke paardenmiep, maar moet wel bitloos rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:06

Omdat je hier hoogstwaarschijnlijk de meeste reacties zult krijgen en ervaringen zult lezen van mensen die bitloos rijden.

Amanda_T

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:54

Ik rij zelf ook bitloos. Het feit is gewoon dat mijn Haflinger heen bit accepteert onder het zadel. Ben 3 jaar geleden overgestapt op een hackamore. En mensen zeggen weleens dat je hiermee geen dressuur kan rijden. Dat is totale onzin! Ik rij mijn Haflinger niet op officiele wedstrijden, wel ondreling, daar word dat gewoon geaccepteerd. Maar mijn haf kent stelling, kan aan de teugel lopen, geeft na, en kan de gewone dingen die een paard op bit ook kan! Succes ermee, als je nog vragen hebt, mag je altijd pben!

roooosje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 17:50

Haffielover schreef:
Ik rij zelf ook bitloos. Het feit is gewoon dat mijn Haflinger heen bit accepteert onder het zadel. Ben 3 jaar geleden overgestapt op een hackamore. En mensen zeggen weleens dat je hiermee geen dressuur kan rijden. Dat is totale onzin! Ik rij mijn Haflinger niet op officiele wedstrijden, wel ondreling, daar word dat gewoon geaccepteerd. Maar mijn haf kent stelling, kan aan de teugel lopen, geeft na, en kan de gewone dingen die een paard op bit ook kan! Succes ermee, als je nog vragen hebt, mag je altijd pben!

oke wat goed! En zijn er dan nog ander hulpen voor rijden zonder bit? Of is dat verder gewoon hetzelfde? En een hackamore is toch met zo'n hefboomwerking?

Amanda_T

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:31

Ja, een hackamore heeft een hefboomwerking. Tsjah, wat is er anders aan de hulpen? In principe is alles hetzelfde geloof ik Correct me if im wrong?

roooosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 19:28

Jovarna schreef:
Er lopen op NA al diverse topics over bitloos rijden. Lees die maar eens.

bedankt ik heb ze gelezen! Maar ik vind nog steeds erg weinig over bitloos dressuur rijden

roooosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 19:46

hafielover: Ken jij nog meer mensen die dressuur rijden met bitlooshoofdstel? En wat voor soort optoming gebruiken zij? Ik ben zelf niet zo heel erg weg van de hackamore. Maar vraag me af wat een andere goede optoming zou zijn voor dressuur

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:07

Een heel goede optoming voor het dressuur rijdne vind ik zelf het leren hoofdstel van Emiel voest .
Ik vind het een erg fijn en vriendelijk hoofdtsel doordat hij een brede zachte pad op de neus heeft.

Kowloon hier op bokt verkoopt ook dat soort hoofdstellen

roooosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 20:15

oke thanks! ik ga er is naar kijken.
Maar dat is toch een optoming waarbij de teugels aan de zijkant bevestigd zitten? Ik heb gelezen dat het duidelijker is voor je paard als de teugels samen aan de onderkant vast zitten. Want dan blijkt er de minste ruis te ontstaan, zo zeiden ze. Of is dat dan weer juist niet geschikt voor dressuur? (wat een vragen he )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:32

@ roooosje:
Ik rij bitloos èn dressuur (en veel buitenritten).
Als je meer wilt lezen, ga dan eens naar mijn website (http://www.jovarna.tk) en dan naar de pagina 'Bitloos'. Daar staat niet alleen mijn verhaal, maar tevens van iemand die ook dressuur rijdt. Als je vragen hebt, laat me dan gerust weten (PB of mail).

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:42

Ik rijd altijd dresuurmatig en heb sinds kort een crossropebridle (www.touwhalsters.nl.tt) Ik was heel voorzichtig, ze heeft helemaal geen ervaring met bitloos maar ze vond het prachtig! Ze deed juist helemaal niks.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:53

Ik rijd al mijn paarden in met de teugels aan de lage neusriem. Pas als ze netjes in evenwicht lopen en een probleemloze overgang maken gaat de teugel aan het bit.
Werkt perfect. Ik kan gewoon aan de teugel trekken als het paard niet wil stoppen op stem of de verkeerde afslag wil nemen.

Mijn jonge paard is nu aan het wisselen waardoor het bit pijnlijk inwerkte, en ik heb de teugels dus weer aan de lage neusriem zitten. Ze gaat gewoon nageeflijk lopen en stelling enz gaat ook gewoon.
Ik gebruik een goed passende lage (africhtings)neusriem. Omdat die op de beste plaats zit en er ringetjes aan de zijkanten zitten om de teugels aan te doen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 23:09

roooosje schreef:
Maar dat is toch een optoming waarbij de teugels aan de zijkant bevestigd zitten? Ik heb gelezen dat het duidelijker is voor je paard als de teugels samen aan de onderkant vast zitten. Want dan blijkt er de minste ruis te ontstaan, zo zeiden ze. Of is dat dan weer juist niet geschikt voor dressuur? (wat een vragen he )

Kijk ook even op www.paardnatuurlijk.nl
Daar hebben ze de werkingen van verschillende bitloosje staan.

roooosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 08:53

midgie schreef:
roooosje schreef:

Kijk ook even op www.paardnatuurlijk.nl
Daar hebben ze de werkingen van verschillende bitloosje staan.

ik had mn info van die site! Ik wist het niet meer. maar zeker goede site! veel info te vinden

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:44

hoi, Ik heb mn paard alleen maar met Bitloos gereden, ik vind een bit, verreweg van natuurlijk. Ik rij met een rijhalster. Als je meer info wil moet je me maar even pb-en.

Groetjs

Bacchus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 13:39

hej heb zelf ook een jong paardje die ik nu rustig aan het inrijden ben, ben zelf ook gaan onderzoeken wat voor invloed een bit heeft op de rijstijl en of je zonder bit hetzelfde kan presteren als met bit. Ik ben het internet boek op mensenpaard.nl tegengekomen door een oproep van mij op bokt :

viewtopic.php?f=66&t=476025&hilit=

Ben eigenlijk door de adviezen in dit boek behoorlijk goed geïnformeerd om een paard bitloos te gaan rijden. Het is niet geschreven voor alleen naturals, maar zeker ook voor dressuurmatig rijden. Wat mij in de praktijk is opgevallen is dat als je graag bitloos wilt rijden om wat voor een reden dan ook, je met grondwerk toch zover kan komen dat het niet uitmaakt of je met bit, of wat voor een optoming dan ook rijd. Wat wel heel belangrijk is, is dat je de tijd neemt om je te oriënteren en jezelf bekend te maken met het paardenlichaam en verschillende vormen van rijden en werken met paarden.
Iedereen heeft zo zijn eigen manier van rijden, en ik ben ervan overtuigd dat er geen ideale vorm is, er zit overal wel wat in.
Ik heb nu een endurance bitloos hoofdstel, de replica van Voest, een cross rope bridle, touwhalsters en hoofdstellen en een libra rope. Ik ben zelf begonnen met een engels dressuurhoofdstel een beetje aan te passen.
Van alle hoofdstellen die ik nu heb, bevalt de replica van Voest het beste en daarna het stoffen hoofdstel waar ik op de neusriem een bontje heb gedaan, aangezien je toch redelijk veel druk uitoefent op een paard zijn neus;)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 00:56