Bosal vs touwhalster?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gentille

Bosal vs touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 20:12

ik wil binnenkort overstappen op bitloos, en ik vroeg me af wat beter is, een bosal of een touwhalster? wat zijn de voor en tegens bij beide optomingen?

ik denk dat een touwhalster beter zit voor het paard (ik rij vooral lange buitenritten en een touwhalster is lichter materiaal)

maar ik denk dat discriminatie tussen verschillende teugelbewegingen bij een bosal beter zijn, of vergis ik me hierin?

graag jullie meningen.
groetjes shannon

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:48

Kijk even bij www.paardnatuurlijk.nl
Daar staat precie de werking van de verschillende bitlozen optomingen.

Ik rij zelf afwisselend met bosal en voesthoofdstel.

Met het voest rij ik buiten en voor te trainen pak ik mijn bosal.

gentille

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 20:19

ik heb al op die site gekeken van paardnatuurlijk, bij die testen, maar ik zie weinig verschil tussen die twee dingen

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 23:11

Er is ook weinig verschil , maar ze geven het wel als een van de beste bitlozen optomingen aan.

Ik heb ook al op verschillende manieren bitloos gereden en dit vind ik ook 2 van de beste manieren.

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 13:50

Ik rij met touwhalster. Met Santos gaat het heel goed, maar Lady wil soms de bocht niet om. Maar met een bosal moet je paard eerst dus ook goed kunnen wijken voor druk, maar dat lijkt mij eigenlijk hetzelfde als met een touwhalster. Doe gewoon wat jou het meeste aanspreekt.

gentille

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 21:24

ik denk dat ik toch voor een touwhalter ga, aangezien een bosal erg prijzig is, en ik er geen ervaring meeheb, en dus bang ben dat ik 1 of ander prutding aanschaf.

is er veel kwaliteitsverschil in touwhalsters? wat is het beste materiaal enzo?

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:12

Er zijn nogal wat verschillende touwhalsters te koop. Belangrijk is in elk geval dat het touw soepel is, niet te dun of te dik (6 a 7 mm is ideaal, dan heb je een neusriem van +- 1,2 cm breed)

Op mijn site kun je verschillende soorten touwhalsters zien en vergelijken. (zie onderschrift)

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:40

callippo schreef:
(6 a 7 mm is ideaal, dan heb je een neusriem van +- 1,2 cm breed)

Nee, een touw is rond en niet zomaar plat te drukken door wat spaning erop; het raakvlak is met fíkse trek hóóguit 2/3 van de diameter waarbij de hoogste druk onder ca. de ½ van de diameter zit.

Dat maakt twee strengen 'zacht' 12 mm. touw effectief 12 mm. breed en nog steeds 2 keer zo scherp als een gemiddeld stalhalster bij dezelfde teugeldruk.

HC