[AR] [NH] Join Up

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

caat_eve

[NH] Join Up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 17:54

Hallo,
Ik wil misshien een keer een join up met mn pony gaan proberen. Maar er zijn veel verschillende meningen over... Is het slecht voor je paard?
Ik heb er zelf niet heel veel verstand van, ik heb wel boeken erover gelezen, maar ik wou jullie mening en ervaringen wel is weten.

Dus tips, ideëen en ervaringen zijn altijd welkom

Alvast bednakt, Groetjes caatje

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:55

caat_eve

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 17:56

Ik wil het ook (nog) niet proberen.. daarom vraag ik erom wat jullie er van vinden..

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:57

Splash_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:57

Pff.. het zoveelste topic. Waarom zou je het proberen? Als je een lief braaf paard heb zou ik niet weten waarom, join up i.m.o de grootste opdonder die je een paard kan geven, en het gaat maar al te vaak fout.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:59

SpLaSh_ schreef:
Pff.. het zoveelste topic. Waarom zou je het proberen? Als je een lief braaf paard heb zou ik niet weten waarom, join up i.m.o de grootste opdonder die je een paard kan geven, en het gaat maar al te vaak fout.

Dat bedoel ik dus met de opmerking in een van mijn eerdere berichten: door de clinics die MR heeft gegeven krijgt hij nog meer bekendheid, en willen allerlei kinderen die NIET weten wat het inhoudt, het op hun eigen pony ook gaan proberen.

Gelukkig is deze TS zo wijs om voor die tijd advies te vragen. Mijn advies is: als je niet weet wat het inhoudt, als je niet weet wat je doet, NIET doen.

De join-up kan je paard compleet verknallen, als je hem niet goed doet. En dat doe je de eerste keren sowieso zelden...

Overigens is deze ook de moeite waard:

viewtopic.php?f=21&t=514582

caat_eve

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 18:01

Dus in jullie ogen met je het nooit proberen? maar wat is er fout aan?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:07

Je geeft een paard een aframmeling. Niet door met de zweep te slaan, maar door hem te straffen zonder dat hij wat verkeerd heeft gedaan.
Volg de links nou maar, daar staat alles uitvoerig uitgelegd.

Voor het gemak wil ik me hier nog even uit een ander topic quoten. De rest moet je toch echt even zelf doen!

Cassidy schreef:
Goed...ik zie dat hier wat meer uitleg nodig is, omdat je het echt niet snapt. Straf hoeft niet alleen lichamelijk te zijn, straf kan ook geestelijk zijn. Dan zie je niet dat er iemand op zijn donder krijgt. Als ik tegen jou gemene dingen zeg of sta te schreeuwen dan krijg jij ook straf, en dan kan niemand aan de buitenkant zien dat jij straf hebt gekregen.

De join-up is niet om een betere band met je paard te hebben, de join-up is een manier om de baas te worden over je paard door de positie van de dominante merrie in te nemen. Voor de buitenwereld ziet het er allemaal heel zacht uit, intussen gaat er van alles bij een paard gebeuren. Om de join-up daarom dagelijks of wekelijks mee te nemen om een betere band met je paard te krijgen is niet correct. Niet ten opzichte van je paard iig.

Even de achtergrond van de join-up. Een paard is een kuddedier. In de kudde vind hij zijn veiligheid, en in de kudde heeft hij minder kans om prooi te worden van een wolf, of een puma of een ander roofdier.

Een paard dat zich in de kudde misdraagd, wordt uit de kudde gezet. Duidelijk uit de kudde gezet, door de leidende merrie weggejaag, en afhankelijk van hetgeen hij heeft misdaan, na verloop van tijd weer teruggevraagd. Gedurende de periode dat een paard uit die kudde is gezet, loopt hij dus gevaar, en hij wil maar al te graag terug de kudde in, ongeacht wat hij heeft gedaan. Nog langer buiten de kudde blijven kon hem weleens zijn leven kosten...

Dus in dit geval had jij een aanvaring met je paard, je paard steigerde en gedroeg zich echt niet netjes ten opzichte van jou. Je reactie in dit geval was correct, je hebt haar weer terug op haar plaats gezet en laten zien dat jij de baas was. Daarna was het goed, ze mocht weer terug (omdat ze aangaf of ze alsjeblieft terug mocht komen) en was ze heel gehoorzaam.

Je moet alleen de join-up niet te pas en te onpas toe gaan passen omdat je dan denkt dat je daar een betere band door krijgt. Er zijn andere methodes om je paard de baas te worden dan bij de minste of geringste onenigheid weer die roundpen in te duiken, en je moet van je paard dus ook niet verwachten dat hij niet meer bokt omdat hij in jouw ogen een betere band met je heeft. Bokken kan verschillende oorzaken hebben: pijn, joligheid of gewoon zieken/ongehoorzaamheid.

Omdat ik de indruk krijg dat je niet helemaal kunt inschatten wat ik weet wat NH en de join-up inhoudt, even een paar links voor je, die je wel of niet door kunt lezen. Je zult zien dat er meer bokkers zijn die dezelfde mening delen als ikzelf. Lees de topics maar door, en denk nog maar een keertje goed na voordat je weer de round-pen induikt en de join up meeneemt. Je paard zal er je dankbaar voor zijn.

viewtopic.php?f=21&t=211071

viewtopic.php?f=13&t=482699

viewtopic.php?f=99&t=500764

annemariev

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:07

Ik heb bij het topic over join op op verslag van de dag mijn ideeen enervaring geschreven. ik be Annemarie van der Toorn en bijna gecertificeerd instructeur van Monty. Mochten mensen interesse hebben dan kunnen jullie het lezen. Ik wilde niet nog een keer zo'n uitgebreid verhaal schrijven.

Groeten!

Annemarie van der Toorn

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 00:43