[AR] [VD] Voorwerp vastpakken op commando.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy_

[VD] Voorwerp vastpakken op commando.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 22:34

Hoi,

Ik ben sinds een tijdje begonnen met vrijheidsdressuur met mijn vz-paard. Ik ben begonnen met de basis, dat pakt hij goed op en hij vindt het ook erg leuk. Nu wil ik gaan beginnen met wat simpele 'kunstjes'; voorwerp vasthouden op commando, kusje geven, dat soort dingen. Als ik hem een voorwerp 'aanbied', toont hij wel interesse, en snuffelt er wat aan, dat is natuurlijk een heel goed begin, maar volgens mij snapt hij niet echt dat hij het vast moet pakken. Heeft iemand tips hoe je dit hem duidelijk kunt maken, of hoe je dit zelf met jou paard hebt aangepakt? Ik wil trouwens líever (nog) geen gebruik maken van eten/snoepjes als beloning.

dagami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:07

Toen ik Mirei leerde een doek op te pakken heb ik eerst alle kleine pogingen beloond. Dus in het begin dolenthousiast beloond als ze even aan de doek snuffelde. Als ze dan later opeens eens haar lip over de doek bewoog heb ik dat weer heel enthousiast beloond etc. Uiteindelijk gebruikte ze eens haar tanden en sindsdien kan ze een doek oppakken Het is dus eigenlijk een kwestie van op precies de juiste momenten belonen en niet te veel eisen in 1 keer omdat je paardje anders niet meer begrijpt wat je van hem wil.
Je kan ook proberen in eerste instantie iets eetbaars in de doek te binden, maar bij Mireille werkte dit totaal niet en aangezien je niets wil doen met snoepjes is dit waarschijnlijk geen manier voor jou

Ik vind het wel heel knap als het je lukt om je paardje veel te leren zonder snoepjes te gebruiken. Met Mirei zou het me in elk geval nooit lukken, die vindt het wel leuk om eens een aai te krijgen maar ze zal er nooit enthousiast genoeg voor worden om alleen daarvoor voor me op de grond te gaan liggen bijvoorbeeld Maar ik zeg niet dat het niet kan hoor, voor sommige paarden zal het prima kunnen werken

Misschien is het ook een tip voor je om met je vraag naar het Vrijheidsdressuurforum te komen, daar zitten nog meer VDers die je kunnen helpen

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 17:19

Eigenlijk is het wel waar wat je zegt, het zal dan zeker moeilijker worden. Eerlijk gezegd was ik daar zelf nog niet opgekomen, maar nu ik erover na denk is dat natuurlijk wel zo. Maar ik weet dat dit paard, als ik gebruik ga maken van snoepjes als beloning, zich alleen nog maar op die snoepjes kan concentreren, en het hele vrijheidsdressuur vergeten is. Maar aan de andere kant, kan ik ook snoepjes geven wanneer ze een oefening echt goed uitvoerd, zodat ze misschien inziet dat het niet zomaar iets is, zegmaar. Ik heb je trouwens even een PM gestuurd mbt het forum.

dagami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:56

Ik was ook altijd bang dat Lente heel erg drammerig zou worden van snoep-beloningen, maar zolang je maar consequent blijft en niet op onnodige momenten snoep gaat voeren levert het geen problemen op Dus alleen belonen als je paardje doet wat je hem gevraagd hebt

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 18:06

Het is dan natuurlijk ook wel errug leuk voor het paard, en het gaat niet alleen om mijn plezier. Dat met die doek zal ik ook eens proberen.

caroline14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:17

neem bijv een lapje theedoek bijv

doe daar snoepjes of bix in en konoop hem dicht hij pakt hem vanzelf maar kijk uit dat hij hem niet kappot kouwt