Hai hai, ik ben nu bezig met het beleren van een 3.5 jarige, het vorige paard dat ik beleerde had het longeren eigenlijk meteen door, draaide niet om op de rechterhand.
Echter mijn nieuwe paard longeert nu prima linksom, luistert naar de hulpen en is braaf, rechtsom oefenen we nu al een tijdje met een helper maar zodra de helper weg is raakt hij in de war en draait zich om, om vervolgens op de linkerhand vrolijk verder te gaan.. ik word er een beetje gek van!
Ik heb hem nog niet bijgezet omdat ik graag wil dat hij eerst beide kanten om goed loopt, tips als longeren met een dubbele longe lijken me dus niet zo nuttig.. misschien heeft iemand een tip!? Thnx alvast!!
Lastig is dat.. ik ken het probleem. Totdat bij mij op een gegeven moment het kwartje viel. Ik ben de voorhand gaan drijven in plaats van de achterhand. Dus voordat het paard naar binnen komt en om kan draaien de voorhand drijven en de druk onmiddelijk laten vallen als het paard voorwaarts gaat. Het werkt bij mijn merrie goed ik hoefde dit maar een paar keer te herhalen en sindien gaat het goed op beide handen. Ik heb geen idee of het bij jou paard ook helpt , maar het valt te proberen
Gisteren nog een ander bokker geholpen. Zij had nog wat extra problemen als het niet voorwaarts zijn op beide handen en plotseling om draaien.
Het gaat te ver om een gedetaileerde uitleg te geven hoe de les verliep. Hier een korte samenvatting: - uitleg gegeven over lichaamstaal - uitleg gegeven over gehoorzaamheid - laten zien hoe je het paard op een vriendelijke, geweldloze wijze kan leren te gehoorzamen bij stilstaan. - 5 minuten halster werk gedaan op stem halthouden, ga, terug. - gelongeerd voor het eerst met dubbele lijnen - uitlegd wat ik deed, wat de invloed van mijn lichaamspositie is bij het longeren. - pony op stal gezet voor 15 min zodat hij in het 2e gedeelte weer geconcentreerd zou zijn. - droog geoefend hoe het paard reageert op jou als je in het middel van de cirkel staat. - eigenaresse zelf laten oefenen met gehoorzaamheid - eigenaresse zelf laten oefenen met halstwerk - eigenaresse zelf laten oefenen met longeren.
Resultaat het ging super. Nog tips mee gegeven om te oefenen te komende week. Ging vooral om aanleren van gehoorzaamheid, het samenwerken, de lichaamspositie tijdens het longeren.
Wil je ook van het probleem afgeholpen worden dan wil ik je best een keer les geven.
Hier zijn al heel veel topics over, blader maar eens terug. Misschien kun je de tips voor het paard dat linksom niet aan de longe wilde lopen ook wel voor het paard dat rechtsom niet wil toepassen
je kunt proberen om met je longeerzweep richting de achterhand van het paard te wijzen zodat je als het waren een driehoekje hebt. mischien draait hij dan misnder snel om.