ik longeer mijn verzorgmerrie niet vaak, maar vandaag wou ik het nog maar eens proberen.
Ze is best wel gevoelig voor de zweep, dus gebruik ik die niet, maar zónder krijg ik haar niet in galop. Echter, als ik de zweep opraap van de grond, begint ze meteen panisch te galloperen en raakt ze helemaal in paniek. Dan heb ik niet eens haar richting op gewezen, laat staan geknalt of zelfs getikt, dat laatste heb ik nog nooit bij haar gedaan.
Als ik de zweep dan terug op de grond leg, gaat ze over in een hele harde draf en dan is ze ook niet rustig te krijgen; ik moet dan echt stoppen met longeren en naast haar gaan lopen om haar rustig te krijgen.
Verder gaat alles goed, ze reageert goed op stemhulp en ik kan haar alles laten doen zonder zweep, behalve dat galloperen.
De galop heeft ze er wel vrij goed in, doet hem ook graag, maar ze heeft de laatste 16 jaar niet op commando gegallopeerd; doet het alleen als ze in de wei staat of als ik erop zit.
Ook doe ik mijn andere verzorgpaard wel eens longeren. Dit simpel met een longeerlijn aan zijn halster en een longeerzweep.
Helaas zijn andere mensen erg vroeg {toen hij nog geeneens 2 was} met hem begonnen en ze hadden hem aangeleerd om te bokken aan de longe, toen hij uiteindelijk ook naar hen begon te bokken, zijn ze weggegaan, maar ik zat er dus mee.
Intussen doet hij dat bokken gelukkig niet meer zo vaak en hij reageert nu vrij goed op stemhulp, alleen heeft hij nu wat nieuws uitgevonden; de rechterkant loopt hij niet zo graag op, dus als hij de mogelijkheid ziet; draait hij ineens om. Dit gaat vaak gepaard met gesteiger en gebok óf gewoon stokstijf stilstaan, waardoor het lijkt alsof hij het niet meer snapt, terwijl hij even vantevoren 3 rondjes de goeie kant op had gelopen.
Nu heb ik het door als hij het gaat doen, dus kan ik het meestal tegenhouden door met de zweep te blijven zwaaien over de grond, maar hierdoor gaat het longeren veel ongecontroleerder dan wanneer ik hem op links longeer.
Op links gaat het dus goed, maar rechtsom {als ik hem dus al rechtsom krijg}; is het een chaos. Hij doet maar wat, luistert niet naar mijn stemhulp en zodra ik mijn zweep opneem om een aanwijzing te geven; neemt hij gelijk de kans om óm te springen.
Ik heb nu zoiets van 'laat hem in ieder geval maar díe kant op lopen, die hulpen komen later wel', maar ik weet niet of ik daar wel goed aan doe ?
Iemand die ernaast kan lopen of überhaupt kan helpen, is er niet.
Is er iets dat ik kan doen ?