Non Rein Stop

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

Non Rein Stop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 19:34

Iemand hier ervaringen mee? is het echt zo effectief als de site paardnatuurlijk zegt? Het klinkt namelijk heel goed!

Anoniem

Re: Non Rein Stop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:07

Het is de one rein stop.
Ik heb er geen ervaring mee.

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:39

Ja, in combinatie gebruikt met de andere onderdelen uit Parelli Natural Horsemanship (want daar komt de ORS uit) werkt het prima hoor!

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 22:14

Oh idd one rein stop! Dit is wel heel suf, stomme tiepfout!

sjabby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 22:15

none rein stop kan ook, gewoon HO, toch?

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 22:21

De one rein stop werkt echt , maar let wel op dat je hem alleen in noodgevallen gebruikt en niet zomaar om even stil te zetten.
Je paard moet het ook wel leren wat de bedoeling is en dat doe je vanuit stap.

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 22:48

Hmm, ik gebruikte het inbuigen vanuit elke gang om mn paard langzamer te laten gaan of te laten stoppen, mits hij niet op de eerdere fases reageerde.

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:37

Daar is de one rein stop toch niet voor bedoelt??
Volgens mij is die bedoelt om in echte nood je paard stop te zetten.

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:02

Neehoor, de One Rein Stop is je paard op 1 teugel stoppen. En zeker niet alleen in geval van nood hoor. In level 1 bij Parelli rijd je altijd met 1 teugel, dus kun je ook alleen maar met een one rein stop stoppen.

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 13:24

op de site waarvan ik het van plan ben te gaan leren wordt het echt alleen als noodstop bedoelt.

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:54

One rein is voor een noodstop , geloof niet dat Parelli het zo bedoelt dat als je moet stoppen dat je dan aan een teugel moet trekken , of je paard moet jou niet begrijpen en heb je altijd die noodstop nodig van de one rein.
De stop doe je met je zit en misschien en lichte teugel druk waar nodig, met de one rein haal je je paard uit balans en geloof niet dat dat de bedoeling is van het gewoon halt houden.

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:12

Nee, bij PNH leer je ook niet om aan 1 teugel te trekken, maar om je fases consequent toe te passen. De eerste hulp is zelf je energie omlaag brengen, tweede is 1 teugel 'opnemen' (dus geen druk op zetten) en daarna, als ze daar niet op gereageerd hebben, dan pas buig je zijn hoofd in. Maar in het begin (zeker tot half L2) gebruik je altijd maar 1 teugel om te stoppen, geen 2 teugels.

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:17

Dus je haalt je paard uit balans om hem te stoppen, maar leer je je paard dan niet als hij moet stoppen zijn hoofd te buigen.
Lijkt me meer logisch om hem te leren stoppen voor de druk op zijn neus en in echt te nood gevallen de one rein stop te gebruiken.

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 19:48

Ja, dat is ook zo midgie. De bedoeling is dat je je paard aanleert zijn hoofd te buigen. In een noodgeval buigt je paard zijn hoofd zonder er bij na te denken en kan dus niet verder rennen. Als je dus de one rein stop gebruikt als rem werkt dit natuurlijk minder goed.

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:42

Ja dat dacht ik ook zo geleerd te hebben.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 00:35

ja zo is het idd goed omschreven. Ik heb het bij mijn eigen paard nooit nodig gehad en de parelli stop-manier nooit toegepast op 1 teugel. Lan is al westernpaard gewend op te stoppen op zit, benen eraf en het woordtje whoah!. Maar het kan wel heel effectief zijn. Heb het wel gebruikt bij een pony.

sanne83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:13

midgie schreef:
Dus je haalt je paard uit balans om hem te stoppen, maar leer je je paard dan niet als hij moet stoppen zijn hoofd te buigen.
Lijkt me meer logisch om hem te leren stoppen voor de druk op zijn neus en in echt te nood gevallen de one rein stop te gebruiken.

het hoofd inbuigen/disengagen is niet een signaal om te stoppen, maar het is een hulpmiddel als je paard niet wil stoppen. Het onderstappen van de achterhand werkt psychologisch, het paard leert dat het niet hoeft te vluchten, maar moet nadenken Bij paarden die extreem vluchterig zijn, zal je dit dus vaak gebruiken, bij paarden die extreem lui zijn bijna nooit. De eerste fases zijn dus ook je zit en een hele lichte druk op de neus.

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 14:25

je paard wordt als het ware van het vluchten "afgeleidt" door uit gewoonte zijn hoofd af te buigen. Maar mijn vraag is: Werkt dit in de praktijk ook zo? Is het de moeite het aan te leren?

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:34

Het is zeker de moeite om je paard de ORS aan te leren: je weet namelijk nooit wanneer een noodstop nodig is. Het is wél zeer belangrijk, maar dat is al gezegd hier, dat je je paard dit in stappen aanleert en dat je deze oefening dus ook 'onderhoudt'.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 13:42

Non Rein Stop werkt ook hoor

Uiteindelijk is de enige rem de bereídheid van het paard om te stoppen.

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 18:06

Ja, dat sprak me zo aan van deze noodrem

sanne83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:18

Krips schreef:
je paard wordt als het ware van het vluchten "afgeleidt" door uit gewoonte zijn hoofd af te buigen. Maar mijn vraag is: Werkt dit in de praktijk ook zo? Is het de moeite het aan te leren?

als je het hoofd buigt, moet de achterhand onderstappen. Door die beweging te maken, wordt je paard altijd even left brained (ligt een beetje aan de actie daarna of ie dat ook blijft ), daarbij haal je de kracht uit de achterhand, waardoor hij niet de kans heeft om heel veel kracht te zetten.
Het is geen noodrem, het is een hulpmiddel om de vluchtreacties van je paard te laten verminderen. Ik ken alleen maar mensen die het gebruiken in het parelliprogramma, daarbij werkt het erg goed.

sanne83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:19

het is dus uiteindelijk de bedoeling dat je een non-rein-stop hebt , maar om dat aan te leren gebruik ik een one-rein-stop

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 01:35

sanne83 schreef:
het is dus uiteindelijk de bedoeling dat je een non-rein-stop hebt , maar om dat aan te leren gebruik ik een one-rein-stop

Sorry, no-can-do: no reins

Echt kícken hoor om vanuit rengalop door terrein of waar ook betrouwbaar weerstandsloos vlot te stoppen zonder optoming. Wel érg veel uren om het van de basis af aan te leren; er inherent in te bouwen.
Is net zoiets als je hond wanneer die nog een puppy is éérst 'los' aanleren voor je wat ook met wat voor spelletje ook begint.
Éérst weerstandsloos 'Ho' verankeren voor je 'Go' gaat.

HC

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:27

zeg ik iets anders dan?
uiteindelijk stop je zonder teugels, maar ik zou in de aanleer fase wel teugels gebruiken
je kan nooit de ho oefenen als je nooit de go doet