[AR] [LO] Netjes bijzetten aan de longe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elsemieke

[LO] Netjes bijzetten aan de longe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 13:48

Onder het zadel loopt mijn paard altijd heel lekker aan de teugel enzo; mooi nagevelijk en ontspannen. Zodra ik hem aan de longe wil zetten, met bijzet uiteraat wil ze dr hoofd er onderuit proberen te halen door laag met dr hoofd te gaan lopen, en nee dat is in dit geval dus geen ontspanning!
Heeft er iemand tips om haar gewoon netjes bijgezet aan de longe te hebben?

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 14:10

Hoi,

zoals je het nu beschrijft lijkt het me dat ze de bijzets in duikt. Misschien is het een idee om te gaan longeren met pessoa. Wel zou ik haar dan eerst laten wennen aan dat 'broekje' dat achter haar benen moet hangen.

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 20:26

Met het laten wennen bedoel je dus dat ze er niet van gaat schrikken ofzo? Daar ben ik ook niet bang voor. Het is verder een brave pony die dr ook wel eens van doro gaat enzo, maar zulk soort dingen niet eng vind. Bedankt voor je tip, ik zal het eens proberen.
En dat induiken heb je wel goed, zo kan je het idd ook verwoorden.

magiclover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:33

ik longeer zelf met 2 longetouwen daar mee krijgik mijn pony heel makkelijk mee naar onder misschein is dat en idee

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 20:35

En hoe bevestig je die? De ene gewoon door zn bit aan de longeersingel en die andere er achterlangs ofzo? ( Dat heb ik mensen ook wel eens zien doen. )

Trouwens; als mn paard Te los staat geeft die aan de longe helemaal niet na, terwijl er onder het zadel bij mij haast niets voor nodig is.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:48

Als je paard gaat hangen op de touwtjes is hij niet genoeg voorwaarts meer en valt op de voorhand. Dus actief houden van achteren! Dat wil niet zeggen harder, maar wel actiever dus...

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 21:35

Daar kan het idd ook wel aan liggen, al vind ik hem met het longeren wel redelijk voorwaarts. Ik zou er eens aan denken!

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:00

Koop het boekje van Lammert Haanstra. Of ga eens naar een clinic, of probeer er eentje te organiseren in jouw buurt. Is echt heel leuk en je krijgt de smaak van het grondwerk dan echt te pakken.

Snipsnap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 01:56

Ik heb 8 weken les gehad van Lammert Haanstra en vind het heel jammer dat dit voorbij is, maar ik raad je echt aan om een keer bij lammert langs te gaan hij kan je zo fantastisch helpen! Lammert doet alle paarden longeren met een touwtje dit kun je vast maken aan een zadel maar ook aan een longeersingel! wanneer je paard laag met zijn hoofd loopt probeer je hem naar voren te drijven! niet door hem opte jagen maar om hem actiever te maken! anders moet je de touwtjes anders vast maken door bijvb: niet tussen zijn voorbenen vast maken maar de touwtjes weer terug vast maken aan de singel (zijkant). en als hij dan nog door gaat doe je de touwtjes nog wat hoger kijken hoe hij reageert! veel succes!!

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:43

Elsemieke schreef:
Daar kan het idd ook wel aan liggen, al vind ik hem met het longeren wel redelijk voorwaarts. Ik zou er eens aan denken!

Let op dat voorwaarts niet hetzelfde is al een hoog tempo he Voorwaarts is zo actief mogelijk en toch zo langzaam mogelijk, waardoor je zo groot mogelijke passen krijgt, met kracht van achteren uit. Misschien idd wel een idee om bij iemand een keertje te gaan lessen over longeren, heel interessant en handig

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 17:30

klopt; hij loopt ook niet opgejaagd ofzo, maar lekker door.
Lange passen maken is nog wel een beetje ene probleem, maar gaat steeds beter.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:46

Hee ja met dat broekje en dat wennen bedoelde ik inderdaad dat een paard er van kan schrikken. Er zijn paarden die compleet over de zeik gaan van zo'n ding achter d'r kont

monsera

Re: Netjes bijzetten aan de longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 12:04

Probeer je paard wel lekker bezig te houden net als onder het rijden.Wat ik vaak zie is dat mensen hun paard longeren ze maar wat laten draven.Ik zelf laat hem met longeren ook heel veel overgangen maken en laat hem veruimen en terug komen.Zo gauw je paard gaat hangen in de longe direct voorwaarts laten gaan.

_hannah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:43

Ik longeer met pessoa (heb ze tevens ook te koop, zie onderschrift) en ben hier heel tevreden mee hoor! het dwingt niet maar hij reageerd super, ook goed achterhand eronder en lekker ontspannen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:48

Ik verplaats dit naar UZ, omdat het over longeren gaat

pruyssen

Re: [LO] Netjes bijzetten aan de longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 09:06

Veel mensen denken dat het longeren met dubbele lijnen heel moeilijk is maar geloof mij dat valt reuze mee.

Ik zou gewoon eens proberen om te longeren met 2 lange lijnen zonder de bijzet te gebruiken. Je krijgt dan hetzelfde gevoel als met rijden alleen sta jij in het midden van de bak naast je paard.

Je hebt ook geen dure longeersingels nodig gebruik gewoon je zadel, maak de stijgbeugels aan elkaar vast en gebruik de stijgbeugels als ogen voor je lange lijnen.

Je hebt dan veel meer gevoel en contact met het paard. In de meeste gevallen kan je hem dan gewoon aan de teugel vragen. Zodra dit een paar keer goed gaat kan je als nog het paard met bijzet longeren. (al zou ik niet weten waarom je hem niet aan de dubbele longe houdt).

Mocht je nog vragen hebben dan lees ik het wel.

Groet
Conrad

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 14:38

Er is ook een hele goeie dvd van Lammert Haanstra!
Ik heb er heel veel van opgestoken

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:35

pruyssen schreef:
Veel mensen denken dat het longeren met dubbele lijnen heel moeilijk is maar geloof mij dat valt reuze mee.

Ik zou gewoon eens proberen om te longeren met 2 lange lijnen zonder de bijzet te gebruiken. Je krijgt dan hetzelfde gevoel als met rijden alleen sta jij in het midden van de bak naast je paard.

Ja da vond ik ook, omdat longeren als je het heel vaak doet gewoon vanzelfsprekend is voor jou, en je weet op wat voor manier je je paard aan het lopen wilt hebben... Maar als ik dan bij zoveel anderen kijk, loopt het paard op de kop, niet voorwaarts, te strak bijgezet etc (en dan heb ik het niet eens over je paard simpel een rondje laten lopen). Deze mensen hebben al genoeg moeite met hun paard met simpele touwtjes aan de longe correct rond te laten lopen, die hebben er al genoeg moeite mee om hun paard op een correcte manier normaal te longeren, laat staan iets ingewikkelds als 2 longes... (waar je ook nog regelmatig mee overhoop komt te liggen )

Ik dacht ook zoals jij, maar uit voorbeelden uit de praktijk is mijn mening iig veranderd... Het lijkt voor jou heel simpel, maar er komt onbewust een hele hoop inzicht bij kijken, dus verkijk je daar niet op

pruyssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 08:39

Woodstock,

Ik vind het interessant om te lezen wat jij zegt over het longeren met dubbele lijnen. Ik blijf toch bij mijn menig dat het eenvoudig is.

Als ik voor mezelf spreek dan vind ik het lastiger om het paard bij te zetten. Soms te strak dan weer te los, niet handig bij te stellen zonder de training te onderbreken.

Daarin tegen als je longeert zoals ik lijkt het gewoon als je op je paard ziet. Ik vraag dezelfde zaken die ik onder het zadel zou vragen. Het is als of ik 2 teugels in mijn hand heb maar dan wat verder van het paard af sta.

Het enige wat je even moet door hebben is de plaats in de cirkel en jouw positie t.o.v. het paard. Vaak als ik mensen hierbij help heb ze aan maximaal 2 sessies voldoende om de gehele basis te begrijpen daarna kunnnen ze het zelf gaan verfijnen.

Oja heel veel mensen raken ook in paniek als ze 1 van de lijnen kwijt raken. Heel simpel op te lossen. Blijf rustig. Haal het paard in door binnen de cirkel over te steken. Hierdoor verandert je paard van hand door van je weg te draaien. Je zal dan zien dat de verloren lijn langs je over de grond voorbij komt. Buk even en je kan de verloren lijn zo weer op pakken.

Conrad

jufsandra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 22:43

Als je meer wilt weten over het longeren met een dubbele lijn, zou je eigenlijk het boek From My hands to Yours van Monty Roberts eens moeten lezen, daar staat het heel goed in uitgelegd.
Ik heb het zelf bij mijn vorige paard ook gedaan en dat was even wennen, maar ik(en mijn paard) hebben er veel plezier van gehad!
Ik heb nu een jong paard, dus eerst maar gewoon aan de longe, maar uiteindelijk ga ik hem dat zeker ook leren!
Groetjes Sandra

jufsandra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 22:48

Ik ben het trouwens wel eens met Woodstock, Als je met twee lijnen wil gaan longeren is het heel goed om je er eerst goed in te verdiepen!
Mischien is er iemand die je kent die dit ook doet, kijk daar eens heel goed naar en Probeer het eerst eens met een paard wat dit al kan, zo krijg je zelf een goed idee van hoe zou moeten gaan.