[AR] Moeite met stilstaan en wegstappen...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

[AR] Moeite met stilstaan en wegstappen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 23:01

Het paard waar ik nu aangespannen mee rijd staat nog niet zo heel lang voor de wagen en op zich doet ze het super braaf, maar ze heeft nog zo weinig geduld om stil te staan...
En als ze dan weg mag dan knalt ze gewoon naar voren en omhoog!

Iemand misschien tips om hier wat meer rust in te krijgen?

In het span doet ze het ook, eigenlijk erger dan in 't enkelspan...

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 23:05

Eerst in het enkelspan trainen, das het beste.

Proberen om iemand ervoor te zetten. Weg laten lopen. Tijdje laten staan. Belonen als het goed gaat. En dan uitbouwen...
Met wegstappen eerst meelopen, belonen als het goed gaat.

Nouvel

Re: [AR] Moeite met stilstaan en wegstappen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 00:06

Ja, dat waren we inderdaad al aan het doen, iemand erbij laten staan en mee laten lopen...

liberty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 00:08

En hoe ging dat Nouvel? Wel goed?

Net wat sjonniej zegt, opbouwen met iemand er naast. Ze moet er vertrouwen in krijgen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 00:16

Tja, de ene keer gaat het aardig en de andere keer bouwt ze weer zoveel spanning op...

zal ook een kwestie van tijd en veel oefenen zijn waarschijnlijk...

liberty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 00:18

Idd veel tijd in steken, en een goed geduld hebben

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 01:24

Ik begin mijn rit altijd (nu niet meer trouwens) met 5/10 minuten stilstaan en wachten. Daarna rustig wegstappen. Zo begint je rit rustig en verloopt de hele rit wat rustiger.

En tsja verder... oefenen en geduld hebben. Wat de rest ook al zegt.

mriekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:05

ik lees even mee, in de hoop dat er nog handige tips komen!

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:14

en als je de wagen van achter aanduwd zegmaar?

het is idd een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat je paard het wel goed doet, en hem dan de hemel in prijzen, hopen dat hij er wat van leert.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 13:47

Ja, zouden we ook nog eens kunnen proberen.
Maar of je dat red...
Ze is zo snel weg!
Ze kruipt het liefst iets naar achteren zodat de aanspanning weg is op de strengen en dan 'knalt'ze erin...

Dus ik probeer al te voorkomen dat terug stapt, dat scheelt al een heel stuk, maar dat lukt nog niet altijd...

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:16

Die van mij heeft ook iets dergelijks. Hij heeft heel weinig geduld. Als hij langer dan een halve minuut stil moet staan, dan staat hij op zijn achterbenen. Als er iemand naast hem staat, dan gaat het redelijk. Hij steigert dan niet, maar probeert wel steeds met een sprong vooruit te gaan lopen. Laura, wat jij vertelt, daar droom ik van. Heeft iemand ook tips om dat stilstaan te oefenen en op te bouwen, bijvoorbeeld aan de lange lijnen ?
(nouvel, als dit teveel offtopic is, zeg het maar, dan begin ik een nieuw topic )

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:16

Helpen met vertrekken, door de kar een duwtje te geven, werkt inderdaad meestal wel.
Een borstbeschermer om het tuig iets zachter te maken helpt vaak ook.
Leidsels geheel los bij het stilstaan en pas weer aannemen bij het vertrekcommando voorkomt het stapje terug.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 18:22

Bedankt voor jullie reakties!

Wij blijven ook altijd even staan na het op de wagen stappen voordat we vertrekken.
Dat moet ze gewoon leren.
Wel nog met iemand bij haar hoofd...

De wagen meeduwen zullen we eens proberen!
Maar dan heb ik niemand bij 'r hoofd...

Ze heeft een kunststof tuig waarvan de binnenkant al redelijk zacht is (zelfde materiaal als de meeste borstbeschermers), dus ik wet niet of dat dan nog veel verschil maakt.
Dan kan ik dat ook nog eens proberen!

Aan de de dubbele longe en onder het zadel heeft ze er ook nog veel moeite mee, dus dat oefenen we ook mee!

Misschien dat het tuig hier een beetje op te zien is...
Afbeelding

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:25

We zijn bezig om mijn merrie te beleren, dat is ook een ongeduldig standje. Ik ben het aan de lange lijnen gaan oefenen voor we verder gaan met een sleepje e.d. en het gaat nu al beter. Ik doe erachter lopen, halthouden, belonen en snel weer vertrekken, voor ze begint te stuiteren zeg maar, en dat dan iedere keer wat langer.
Met iemand ernaast gaat het met mijn merrie nu helemaal goed, dan blijft ze wel netjes staan.
Alleen dat stapje achteruit heb ik ook nog niet weten op te lossen als ik alleen bezig ben, ik doe een halve ophouding en ho zeggen, dan halthouden en nageven en dan doet ze bijna altijd een stap terug, of een paar stapjes voor ze stilstaat. Of achterom kijken zo van hallo...

Ibalia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:59

Een heel bekend probleem. Jorrit wil soms ook slecht stil staan en ramt dan weg.
Het is al een stuk beter geworden maar op een slechte dag of als hij gewoon wat druk is dan is dat het eerste wat weer fout gaat. Geduld, consequent zijn. Dat is al eerder gezegd.
We hebben met Jorrit wel ontdekt dat we er beter niet voor kunnen staan en hem vasthouden. Dan wordt hij alleen maar meer opgewonden van.
1 van ons staat er gewoon bij (klaar om in te grijpen, mocht het nodig zijn). Degene die gaat mennen pakt de leidsels en gaat op de kar zitten. Hij moet dan wachten totdat wij zeggen dat hij mag vertrekken. Dat werkt bij ons goed.
Laatst heeft mijn coach hem alleen gereden omdat ik ziek was. Hij heeft hem vastgezet met een halsband, aangespannen, losgemaakt en is zo weggereden.
Succes en ik weet zeker dat het wel goed komt.

Fellowww

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:39

je kan hem ook laten halthouden als dat goed gaat voorzichtig voorwaards laten stappen en als hij dan te hard gaat of om hoog komt gewoon weer laten halthouden tot dat het goed gaat. en niet vergeten te belonen als hij het goed doet!

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 18:53

ik heb precies hetzelfdep probleem met ted.Ik denk niet dat er echt een oplossing voor is.Gewoon het steeds blijven proberen en rustig blijven is het enige wat helpt.
Ik heb altijd een halster onder mijn hoofdstel en daar staat ie mee vast aan de muur.Als ik dan helemaal klaar ben leidsels goed,maakt mijn groom hem los.De kunst is om hem dan los te laten en niet geloijk te veel vast willen houden.Dat werkt het beste.
Maar bv stoppen bij een kruispunt doe ik al meters van te voren.Omdat ie dan omhoog komt.Dan kan ik hem zeg maar een pas laten stappen stoppen dan gaat ie steigeren,weer een pas laten stappen enzo.Als er echt maar auto blijven komen dan moet de groom eraf en hem beet houden,maar zelfs dan gaat ie steigeren.Niet altijd even handig,maar ja dat heb je met veel arabisch bloed.