[AR] [LO] Stopt bij het hek!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Katinkaa

[LO] Stopt bij het hek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 16:55

Heey allemaal,
ik heb ook een probleempje met longeren
Kben bezig met het inrijden van mn verzorgpony (lees: knol) en het longeren in draf en stap gaat hartstikke goed Ze reageert goed op mn hulpen, verandert van hand als ik dat wil en ik hoef geen zweep te gebruiken, perfect, zou je denken.. Niet dus.
Ik kan haar niet laten galoperen op de rechterhand, ze vertikt het gewoon! Zelf als ik de zweep er bij gebruik! Heb vanalles geprobeert, een vriendin was een keer meegegaan en jaagde achter haar aan, maar daar ging ze ook alleen maar van draven... Het is hopeloos! En dan nog de linker hand! Met veel moeite krijg ik haar dan éíndelijk in galop, stopt ze bij de ingang van het bakje! Dat krijg ik er ook niet uit! Heb ook geprobeert die vriendin in de ingang te zetten, maar ze stopte alsnog! Ze galopeert gewoon, en opeens verzet ze geen stap meer, krijg je echt zo'n sliding effect!
Heeft iemand misschien tips voor mij? Ik wil graag verdergaan met het inrijden van Nora! Maar ik denk niet dat dat gaat als ik niet eens controle over haar heb in galop!

_Cindy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:37

Een zweep heb je nodig. Het is met longeren anders als met rijden, je hebt bij het longeren een stuk minder, je hebt alleen je stem en lichaamstaal om hem voorwaarts te krijgen, en de zweep is ook heel belangrijk. Niet om je paard te straffen, maar als communicatie op afstand. Als je gaat rijden zonder beenhulpen te geven, is je paard ook moeilijk vooruit te krijgen. Dat merk je dan niet zo goed in stap en draf, maar nu dus wel met galop. Dus mijn advies, pak er wel gewoon een longeerzweep bij. Verder weet ik niet of je in een open ruimte longeerd of in een afgezette longeerbak? Longeer ook niet te lang, zo'n 10 minuten om mee te beginnen. En juist een beetje extra bij die ingang door laten lopen..

Succes ermee!

groetjes Cindy

Katinkaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 21:06

Dank je voor je reactie, maar dat heb ik ook geprobeerd.. Ik kan haar dus alleen met de zweep erbij in galop krijgen, maar ook al gebruik ik de zweep bíj het hek, nog stopt ze.. Verder longeer ik in een open ruimte. Het is een soort bakje, maar de vorm klopt niet helemaal. Vroeger (héél lang geleden) was ie vierkant, maar nu groeit er een boom in een hoek, dus is dat stuk afgezet... Nu heeft het een of andere rare vorm... Maar het is goed genoeg om in te longeren, want ik kan haar rondjes laten lopen. Maar voor de zekerheid zal ik het nog eens proberen! Bedankt

groetjes Katinka

Jenka

Re: [LO] Stopt bij het hek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:24

hallo,

Eerst een vooral zou ik je paardje eens op een locatie longeren dat ze niet goed kent. Want je paard is wel zo slim dat ze weet dat wanneer jullie door het hek gaan het werk erop zit! Dus ze probeert om te stoppen bij het hek en op deze manier niet meer te hoeven werken.
Welk type paard is je verzorg pony? Galopeert hij onder het zadel goed?
Wat je ook kunt proberen is je paard te longeren met iemand er op. Deze persoon mag dan geen teugels hebben maar kan het paard aansporen door haar beenhulpen (je moet dus ook het commando geven voor de galop en alle aanwijzingen die je anders geeft om haar in galop te zetten, gewoon met ondersteuning van de beenhulpen erbij). Je kan dit een paar keer doen en als je paard goed in galop gaat (aan de longe + met iemand erop)kan je die persoon er gewoon op zetten zonder dat hij beenhulpen geeft. Wanneer dit goed lukt kan je terug proberen haar in galop te zetten aan de longe zonder iemand erop.
Verder zou ik ook een zweep gebruiken zoals al gezegt, niet om te slaan maar als communicatiemiddel.

Veel succes hoppelijk is het een beetje nuttig.

Katinkaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 23:50

Heey, dank je voor je reactie. Helaas wil Nora's baas niet dat ze van het erf afkomt, en is ze nog niet ingereden. Daar ben ik mee bezig, en daarom vind ik het ook zo belangrijk dat ze het galoperen leert. Er kan dus niemand opzitten onder het longeren. Ik heb weleens een paar keer erop gezeten, en dat ging goed, totdat ik met mijn benen tegen haar buik aankwam. Dat heb ik toen opgelost door de beugels los te laten bij het longeren. Dat gaat nu goed. Maar er kan nog niemand op blijven zitten onder draf, want als je haar loslaat, wat ook weleens geprobeerd is, gaat ze heel hoog bokken. Tijd om haar een mep te geven heb ik dan niet gehad. Verder kan ik nog zeggen dat het een echte originele knol is! En een echte lieverd (meestal dan). Ze is 1m63 en niet echt breed, zelfs eerder smal voor een knol. Onder het zadel galopeert ze precies het zelfde, het maakt haar niets uit. Zoals ik ook heb gezegd heeft de zweep niet veel effect.
Alsnog bedankt voor je reactie! Ik zal in ieder geval proberen haar eens in de wei te longeren als de ondergrond goed genoeg is! Dat is dan misschien niet veel, maar in ieder geval al een béétje verandering!

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:25

Normaal gesproken ben ik helemaal niet voor slaan, maar mijn pony maakte er ook misbruik van, ik heb alles geprobeert, maar niets hielp. Van alles gedaan van lief tot streng, echt van alles. Maar pas toen mijn instructrice bij het hek ging staan, en toen ze weer stopte een harde tik met de zweep gaf stopte ze met dat geintje. (de pony maakte er ook echt een geintje van, ze wist dat ze dat niet mocht, en toch dacht ze van nanananana ik doe het lekker wel)

Katinkaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 13:22

Thanks, ik zal het nog eens proberen

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:09

Ik denk inderdaad dat je ook beter één keer goed streng kunt zijn, ipv haar iedere keer weer proberen duidelijk te maken dat ze door moet lopen want dat wordt het gewoon een leuk spelletje. Zodra ze wel netjes langs het hek gaat, of wel doorgaloppeerd, heel goed belonen! Maarja, dat doe je waarschijnlijk al. Probeer haar goed bezig te houden als je langs het hek komt, want misschien geef je haar toch onbewust een beetje haar zin. Succes met het beleren!

Deau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:14

Als het niks met medische klachten ed heeft te maken. Zou ik hem gewoon eens goed aanpakken. Jij erop, vriendin in de bak met longeerzweep. 5 meter voor de ingang eens duidelijk met de zweep richting zijn kont gaan. Als hij daar niet van onder de indruk is. Eens op de grond meppen.

Maar let op, jou veiligheid gaat voor Dus ga niet als een gek met de zweep achter zijn kont zwaaien.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:21

Katinkaa schreef:
maar ook al gebruik ik de zweep bíj het hek, nog stopt ze..

En hoe gebruik je je zweep dan?

Katinkaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 16:41

Eerst heb ik gedreigd haar te slaan met de zweep, maar dat haalde niets uit. Toen heb ik haar een tik gegeven, en hoewel ze daar normaal nog al heftig op reageert, deed ze toen net of er een vlieg op haar kont was geland! Geeeen reactie!

Enn Steffie, ik zal proberen haar eens hard aan te pakken, maar dat over iemand erop zetten doe ik maar niet.. Omdat ze dat helemaal niet gewend is, en de teugels kapot zijn... Ik moet dus eerst nog even nieuwe aanschaffen...

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:50

Ik zou er zowieso nog niet opstappen als hij nog niet goed aan de longe kan lopen.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 20:35

Katinkaa schreef:
Eerst heb ik gedreigd haar te slaan met de zweep, maar dat haalde niets uit. Toen heb ik haar een tik gegeven, en hoewel ze daar normaal nog al heftig op reageert, deed ze toen net of er een vlieg op haar kont was geland! Geeeen reactie!

Sla dan de volgende keer zo hard, dat je wel reactie krijgt. Dat is de enigste manier om het op te lossen. Gewoon 1 keer een GOEDE tik. Dan ben je zo van het gezeik af. Want ze speelt gewoon een spelletje met je. En dat wordt van kwaad tot erger.

Tatort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:07

Vonnie84 schreef:
Sla dan de volgende keer zo hard, dat je wel reactie krijgt. Dat is de enigste manier om het op te lossen. Gewoon 1 keer een GOEDE tik. Dan ben je zo van het gezeik af. Want ze speelt gewoon een spelletje met je. En dat wordt van kwaad tot erger.

Mee eens, en ik heb gemerkt dat dat zo is, want voor ik het wist kon ik niet eens normaal meer rijden!! Pas toen ze 1 keer een goede tik had gekregen deed ze weer normaal.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 22:52

Ben het met Vonnie eens, 1 goede tik waar ze wel naar luisterd.

En voorlopig helemaal niemand erop voordat je dit probleem hebt opgelost, longeer haar ook eens aan een lijn, in de wei zoals je zelf al zegt.
Ze kan nu elke kant op die ze wil en stoppen wanneer ze wil, dus trek handschoenen aan want je zal wel even ruzie krijgen.

Zet er pas weer iemand op als ze goed naar je luisterd aan de longeerlijn, ze heeft er nu al mensen afgekregen, ze is niet dom en onthoudt dit, als je het nu half om half gaat doen wordt het later alleen maar moeilijker.

Fellowww

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:53

het ligt er aan hoe groot de bak is waar je longeert maar ander zou je kunnen proberen om zo veel mogelijk achter in de bak te gaan longeren zodat je paard niet zo dicht langs de ingang loopt mischien helpt dat.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:31

Dan verzint ie daar wel weer wat. Het gaat niet zozeer om de ingang, maar om het feit dat die pony langzamerhand de baas gaat worden. En dat moet voorkomen worden voordat ze hem in gaan rijden.

Hoe zit het trouwens met de verdere begeleiding met het inrijden?

Katinkaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 19:00

De bak is te klein om het ergens anders te doen.. Maar hoe bedoel je de begeleiding van het inrijden?

reginasangel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:00

Ze bedoelt iemand die je helpt bij het inrijden. Iemand met ervaring.

Over het galopperen; goed met je lichaam opdrijven en als je ziet dat ze langzamer gaan, zweep opheffen en 'he ga door!' ofzo iets roepen.
Succes

Katinkaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 21:32

Dank je. Voor de rest helpt niemand me echt met het inrijden. Ik vraag weleens tips op de manege, en aan een vriendin die zelf ook al 3 paarden in heeft gereden, en die komt ook weleens helpen.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:34

Ik raadt je aan om iemand te zoeken om je te helpen, zoals ik in je vorige bericht las is dit bijna smeken om ongelukken.

Er zijn genoeg meiden gek op paarden met veel ervaring die jou wel willen helpen dit varkentje te wassen, je moet er alleen even achteraan en voor open staan.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:29

Alsjeblieft zeg, een paard dat net is ingereden direct gaan laten galopperen, en dan ook nog is gaan slaan. voor een paard is het verrekte lastig, om te gaan galloperen met een ruiter erop, hij moet hele andere spieren gaan gebruiken, dus als je nou is eerst zorgt dat hij sterkere spieren krijgt, dan kan je verder kijken. En van dat ''een keiharde tik'' is ook wat overdreven zeg, dat paard word straks bang voor de zweep, en dan ben je bij het volgende probleem...

Katinkaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 22:08

Ik heb er niemand op laten zitten bij het galopperen! Ik ben niet gek hoor! Dr heeft nog maar 1 of 2 keer iemand op gezeten, naast mij (ik heb niet met haar gelopen toen ik erop zat)! En dan zonder zadel én het was een klein kind, dat werd vastgehouden!
Waar staat trouwens iets over een keiharde tik?