[AR] [vd] leren buigen??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Safiralief

[vd] leren buigen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 16:13

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over het leren buigen van een paard.
Plié wordt het geloof ik ook wel genoemd.
Ik weet dat er heel veel tijd en geduld in gaat zitten, maar ik ben er met mijn paardje even mee bezig geweest en zij kiest natuurlijk de makkelijkste weg door gewoon naar achter te lopen als ik een stukje wortel tussen haar benen houdt.
Als ik het ervoor houdt dan pakt ze het wel, maar zodra ze iets verder moet dan loopt ze naar achteren. (zou ik ook doen als ik paard was)
Hoe leren jullie dat verder bij een paard.
Ik was al heel trots dat ze het voor haar benen weg pakt zonder naar achter te lopen, en heb haar toen ook uitbundig beloond, maar ik vroeg me af hoe je dan verder gaat.
Doe je elke dag de beloning een stukje meer tussen de benen???

Ik hoop er wat verder mee te komen, want wil niet dat ik haar iets verkeerds ga aanleren.

Alvast bedankt,

Groetjes Safira

sillo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:17

Je kan het opzoeken op internet daar staat
veel info op over vd en het is beter om
eerst de basis dingen aan te leren...
zoals meelopen, draven halthouden
op commando en blijven staan op commando
dan mag je paard niet weglopen...je moet
gewoon even googlen...dan krijg je vast wel wat..

Veel succes en plezier..

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:20

kan je paard al op commando stil staan (en blijven staan dus) ?

Safiralief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 16:20

Ja, de basis zit er al in.
ze kan meelopen, halthouden, blijven staan op commando en achterwaarts.
Maar bedankt voor je tip, ik had alleen gehoopt dat er misschien mensen zijn die er ervaring me hebben, want heb thuis wel allerlei boeken, maar ja daar staat niet altijd alles duidelijk in omschreven vind ik.
En als iemand het zelf ook heeft geleerd weet die misschien nog handige tips voor me.

Groetjes Safira

Deau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:22

Wat is "De Buiging"?
De buiging is een pony die op commando zijn hoofd tussen zijn 2 voorbenen verplaatst. Het gewicht wordt verplaatst naar de achterhand zodat ze voorbenen in een hoek van ongeveer 45 graden komen te staan.

Het commando:
"Buig", "Laag", "Neer"

Hoe leer ik het aan?
Zet de pony stil. Ga zelf langs hem staan met je hoofd dezelfde kant op als die van je pony.
Zorg dat de voorbenen van je pony ver genoeg uit elkaar staan dat zijn hoofd er door zou kunnen. Let er ook op dat de voorbenen ongeveer gelijk langs elkaar staan.
Lok met bijvoorbeeld biksjes in je hand je pony's hoofd tussen zijn benen. Sommige paarden doen dit in 1 keer, geweldig, maar er zijn er meer die het niet in 1 keer door hebben.
Je pony kan bijvoorbeeld achter de biksjes aanlopen in plaats van buigen. Dit is op te lossen door terug te gaan naar de basis (die zat er blijkbaar niet goed genoeg in) want als jij "Blijf' zegt hoort je pony koste wat het kost te blijven staan. Zo ook met de buiging.
Neem dus een stap terug naar de basis en zodra je er heilig van overtuigd bent dat je pony het beheerst begin je opnieuw aan de buiging. Zeg voordat je lokt nog even nadrukkelijk "blijf".
Wil je pony nog steeds alleen maar achteruit dan kun je proberen wat hij doet als hij met zijn kont tegen de muur wordt gezet. Doordat hij zo zijn gewicht niet goed op zijn achterhand kan verplaatsten oefen je zo alleen dat zijn hoofd net bij zijn benen komt en je hem kunt belonen. Daarna weer overgaan op de vrije ruimte.
Zodra de pony zijn hoofd tussen zijn benen doet en jij zijn buik aanraakt met de zweep (dit kun je ook later invoeren als je pony het buigen al moeilijk vindt), zeg je het commando "buig". Zodra dit erin zit ben je al een heel eind. Je kunt het nu langzaam gaan uitbreiden naar steeds diepere en langer. En je geeft de beloning niet meer onder de buik maar zodra de pony weer omhoog staat (na jou commando "vrij"). Na een aantal keren met bixjes gelokt te hebben probeer je het enkel door zweep en stem commando.
http://www.pink-horizon.nl/

In mijn onderschrift staat een link van Klaartjes buiging..

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:24

Als je paard heeft leren halthouden op commando, dan geef je gewoon het commando voor halthouden en daarna vraag je haar in de buiging. Uiteraard werk je ook in hele kleine stappen. Prijs haar de hemel in als ze blijft staan en de beloning aanpakt tussen haar hoeven. commando voor halthouden geven als ze achterwaarts wil.

Op mijn site staat btw hoe ik het mijn paard geleerd heb www.jauke.tk

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:24

was niet zozeer een tip, maar scheelt mij een hoop typ werk als ik weet of ze wel of niet het stilstaan onder de knie hebben.
Als ik het goed begrijp pakt ie het voor zijn hoeven wel, en achter zijn hoeven niet. Hoe doet ie het tussen zijn hoeven? En hoe staat ie? Is er wel voldoende ruimte tussen de voorbenen als je een buiging vraagt dat het hoofd er tussen past?

Safiralief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 16:29

ok dank je wel,
hier heb ik wat aan, moet dus nog wat meer met het "blijf" aan de gang, bedankt, en zodra het wat beter gaat horen jullie weer van mij.
En amable ik had je site al paar keer doorgelezen ja, maar daar stond niet bij hoe je verder moet als ze naar achter loopt, maar nu weet ik dus dat ik weer aan de slag kan met de "blijf"
In ieder geval allemaal bedankt!!

Groetjes Safira

randalinpony

Re: [vd] leren buigen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:59

Om de buiging makkelijker te maken is het handig het paard eerst op commando 'wijd' te leren staan, dwz zijn voorbenen verder naar voren te verplaatsen, zodat er meer ruimte tussen voor en achterbenen zit.

Je maakt het makkelijker voor je paard en voorkomt meteen dat hij op de puntjes van de hoeven gaat staan als de buiging dieper wordt, of zelfs door zijn koten gaat knakken.

Maar om hem dat te leren moet hij zeer zeker goed stilstaan op commando

Maaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:24

Steffie89 schreef:
Wat is "De Buiging"?
De buiging is een pony die op commando zijn hoofd tussen zijn 2 voorbenen verplaatst. Het gewicht wordt verplaatst naar de achterhand zodat ze voorbenen in een hoek van ongeveer 45 graden komen te staan.

Het commando:
"Buig", "Laag", "Neer"

Hoe leer ik het aan?
Zet de pony stil. Ga zelf langs hem staan met je hoofd dezelfde kant op als die van je pony.
Zorg dat de voorbenen van je pony ver genoeg uit elkaar staan dat zijn hoofd er door zou kunnen. Let er ook op dat de voorbenen ongeveer gelijk langs elkaar staan.
Lok met bijvoorbeeld biksjes in je hand je pony's hoofd tussen zijn benen. Sommige paarden doen dit in 1 keer, geweldig, maar er zijn er meer die het niet in 1 keer door hebben.
Je pony kan bijvoorbeeld achter de biksjes aanlopen in plaats van buigen. Dit is op te lossen door terug te gaan naar de basis (die zat er blijkbaar niet goed genoeg in) want als jij "Blijf' zegt hoort je pony koste wat het kost te blijven staan. Zo ook met de buiging.
Neem dus een stap terug naar de basis en zodra je er heilig van overtuigd bent dat je pony het beheerst begin je opnieuw aan de buiging. Zeg voordat je lokt nog even nadrukkelijk "blijf".
Wil je pony nog steeds alleen maar achteruit dan kun je proberen wat hij doet als hij met zijn kont tegen de muur wordt gezet. Doordat hij zo zijn gewicht niet goed op zijn achterhand kan verplaatsten oefen je zo alleen dat zijn hoofd net bij zijn benen komt en je hem kunt belonen. Daarna weer overgaan op de vrije ruimte.
Zodra de pony zijn hoofd tussen zijn benen doet en jij zijn buik aanraakt met de zweep (dit kun je ook later invoeren als je pony het buigen al moeilijk vindt), zeg je het commando "buig". Zodra dit erin zit ben je al een heel eind. Je kunt het nu langzaam gaan uitbreiden naar steeds diepere en langer. En je geeft de beloning niet meer onder de buik maar zodra de pony weer omhoog staat (na jou commando "vrij"). Na een aantal keren met bixjes gelokt te hebben probeer je het enkel door zweep en stem commando.
http://www.pink-horizon.nl

Precies deze omschrijving heb ik het mijn shet ook geleerd. Zowiezo al de oefeningen die mijn shet beheerst in de VD heb ik van die site.
Echt super duidelijk uitgelegt. Een aanrader!

luv_jelke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:38