[AR] [NH] Eigenlijk kan je niets meer doen met je paard..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Coconuts

[NH] Eigenlijk kan je niets meer doen met je paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 14:55

Sinds ik (weer) een eigen paardje heb ben ik me wat meer gaan verdiepen in het NH.. Ik heb verschillende dingen gelezen van Monty Roberts, Pat Parelli en nog een aantal mensen. Ook zit ik vaak op bokt te kijken bij discussies enzo.
Maar als je echt het beste wil voor je paard, kan je gewoon niets meer doen. Tenminste, zo komt het bij mij over.

Ik heb zo snel even geen voorbeelden maar op bijna alles wat er door de 'bekende NH mensen' (zoals Monty en Parelli) wordt verteld, is wel negatief commentaar.

Ik ben sowieso niet iemand die voor hulpteugels, zwepen (behalve als verlengde van je hand), sporen ect. is, maar de dingen die eigenlijk 'goed' voor je paard zouden moeten zijn en zouden moeten zorgen voor een sterkere band tussen jou en je paard, daar wordt ook zoveel negatief over gesproken.

Neem bijv. de join-up. Ik wil hier niet te ver op in gaan omdat er al zoveel discussies over zijn, maar de 1 zegt ,, Ja het is hartstikke goed en je paard kiest jou dan als leider blabla'' en de ander zegt ,, nee je dwingt je paard blabla''.. Als ik iemand zou zijn die voor een join-up zou zijn, zou ik gelijk gaan twijfelen omdat ik mn paard niet wil dwingen iets te doen.

Zo zijn er nog zoveel dingen waar ik eerst voor ben en als iemand dan met argumenten komt die negatief zijn, dan begin ik te twijfelen.
Als je zo rond kijkt op bokt.. Wat is er dan nog goed?

Je paard dag en nacht op een groot stuk land zetten met zijn vriendjes en er niet naar omkijken? (Zoals het in de natuur gaat..)?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:01

Je moet er van uitgaan dat jij een paard hebt voor je eigen plezier. En dat zal doorgaans toch niet zo zijn dat je hem dan maar op het land gooit en er niet meer naar omkijkt, zoals je in je laatst zin formuleerde.

Wat wij met paarden doen is altijd onnatuurlijk. De manier van houden, voeren, het feit dat we hem rijden op wat voor manier ook.

Ik kan me voorstellen dat je nu geintimideerd wordt door de bekende NH-ers en de discussies die oplaaien betreffende de verschillende trainingsmethodes. Maar als je daar echt heel onzeker door wordt, doe je iets niet goed. Je moet kunnen relativeren, en uiteindelijk je eigen weg vinden. Maar dat vinden van je eigen weg, betekend wel dat je de wegen die je door anderen gewezen krijgt wel tot bepaalde hoogte moet volgen, om daarna zelf je variaties toe te kunnen passen.

wyona

Re: [NH] Eigenlijk kan je niets meer doen met je paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:08

dat heb je goed gezegd cassidy. ik kan er weinig aan toevoegen.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:15

Ik begrijp best wat MustangS bedoelt, over alles dat er gedaan wordt is er negatief commentaar. Om haar voorbeeld te gebruiken neem dan de join up, er is altijd wel iemand die het er niet mee eens is en er negatief commentaar op geeft. Maar dat betekent niet dat de ts iets niet goed doet, dat betekent gewoon dat zij opmerkt dat op iedere trainingsmethode wel mensen tegen zijn.

Iedereen zeikt overal over. Negeer het gewoon en doe wat jou goed lijkt!

Het is helemaal niet zo dat als jij er onzeker over wordt, dat je dan iets niet goed doet. Ik ben het met je eens dat het eigenlijk heel raar is dat er op iedere methode wat te zeiken valt.

Coconuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 15:17

Cassidy schreef:
Ik kan me voorstellen dat je nu geintimideerd wordt door de bekende NH-ers en de discussies die oplaaien betreffende de verschillende trainingsmethodes. Maar als je daar echt heel onzeker door wordt, doe je iets niet goed. Je moet kunnen relativeren, en uiteindelijk je eigen weg vinden. Maar dat vinden van je eigen weg, betekend wel dat je de wegen die je door anderen gewezen krijgt wel tot bepaalde hoogte moet volgen, om daarna zelf je variaties toe te kunnen passen.

Ik ben het totaal met je eens dat wel.. Het stukje wat ik als laatste schreef, dat is natuurlijk niet al te serieus. Niemand doet dat denk ik.
Maar als je leest wat er tegenwoordig allemaal negatief wordt gepraat, dan vind ik het persoonlijk niet zo raar dat er mensen zijn (met name ik) die bij bepaalde dingen hun twijfels krijgen. Als ik lees over dingen die ik bijv. doe, dat ze (volgends bepaalde mensen) slecht zijn.. dan ben ik toch bang dat ik mijn paard er misschien mee gaan verzieken. Zo wordt het soms wel overgebracht hier.

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 15:20

luf_horses schreef:
.

Ben blij dat ik dus niet de enige ben Maar je snapt me precies geloof ik!

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:27

er is altijd wel iemand die loopt te mauwen en het beter weet. je kan er naar luisteren en daarna er wat mee doen of niet. je hebt ook nog zoiets als een intuitie toch? jij kent je paard het beste dan weet je ook wat voor jouw paard de beste methode is.

Coconuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 15:33

Ja okee, maar de 'taal van het paard' moet je toch ergens vandaan halen en dat haal ik niet uit mn mouw en als er mensen zijn die mij vertellen dat bepaalde dingen niet zo goed zijn als ze lijken, neem ik dit van die mensen aan. Helemaal als het mensen zijn die al verder en langer met het NH bezig zijn dan ik.

Kijk, is het 1 op de 10 mensen die zegt dat het niet goed is dan trek ik me er ook niet veel van aan.. Maar (om toch even hierop terug te komen) de join-up.. daar worden gewoon zoveel verschillende meningen over gegeven.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:00

ja oke dat ben ik het met je eens, maar bedenk ook eens dat ook een ander het fout kan hebben. als ze iets adviseren kan je dat natuurlijk ook uitproberen en als dat werkt bij jouw paardje oke, maar werkt het niet dan is het jammer dan dan lijkt mij het dat je daarna op je eigen manier verder gaat.
wat ik zou doen is veel boeken lezen over de taal van het paard en die gewoon op je gemakje uitproberen. werkt het dan werkt het werkt het niet jammer dan dan probeer je wat anders dat wel werkt.
als je egt dingen van je paard wilt leren moet je je paard gewoon eens observeren. alleen door te kijken leer je al een hoop.
ik heb zelf een oudere haf die is nu 16 met haar moet ik op een hele andere manier omgaan dan met mijn 2,5 jarige. dit heb ik ook moeten leren. al doende leerd men hoor en iemand die al langer bezig is dan jou leerd ook nog steeds. en wat een ander doet hoeft niet per definitie altijd goed te zijn hoe lang ze ook bezig zijn.

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 18:28

Daar ben ik het dan ook weer zo goed als mee eens.. Alleen, wat ik precies bedoel is dat bijv. bij een join-up (ja sorry weer die er even bijgehaalt) de 1 zegt dat je hem of haar bij de kudde weg drijft en dat het paard geen keuze heeft maar meer 'gedwongen' wordt om zich 'over te geven' zodat hij of zij weer terug kan komen bij de kudde. Maar de ander zegt weer dat het juist goed is omdat het paard jou dan als leider kiest enz..

Hierin is het dus niet een kwestie van of het wel of niet werkt, maar voor mij is het meer van: Is het positief of negatief tegenover je paard?
Bij 9 van de 10 paarden werkt de join-up wel als je het op de goede manier doet, maar de vraag is of join-up (en natuurlijk alle andere dingen waar positief en negatief over gepraat worden) nou wel of niet goed zijn.
Snap je wat ik bedoel? Dus niet of het werkt en of je paard het begrijpt maar of je een paard 'vraagt' of 'dwingt'.

Ik vind het zo moeilijk uitleggen wat ik bedoel, ik dwaal makkelijk van het onderwerp af

Coconuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 18:31

Als ik eeen join-up zou doen (wat ik eigenlijk nooit doe, maar stel je even voor) dan zou k toch gaan twijfelen of ik het wel zou moeten doen. Want vraag ik nou mijn paard mij te accepteren of dwing ik hem/haar mij te accepteren (zodat het weer terug kan bij de kudde).
Zo zijn er nog een aantal dingen in de NH waar op deze manier over gepraat wordt. Ik zal even kijken of ik nog een ander voorbeeld kan vinden..

johnnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:07

MustangS schreef:
Als ik eeen join-up zou doen (wat ik eigenlijk nooit doe, maar stel je even voor) dan zou k toch gaan twijfelen of ik het wel zou moeten doen. Want vraag ik nou mijn paard mij te accepteren of dwing ik hem/haar mij te accepteren (zodat het weer terug kan bij de kudde).
Zo zijn er nog een aantal dingen in de NH waar op deze manier over gepraat wordt. Ik zal even kijken of ik nog een ander voorbeeld kan vinden..

Kijk eens even in mijn profiel en stel dan eens een gerichte vraag. Je eerste verhaal is vrij duidelijk echter ik mis wat je graag met je paard zou willen. Ik ben bereid je door gerichte vragen hier een antwoord te geven

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:18

ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt.
ik vind als baas zijnde hoor jij de kuddeleider te zijn ten alle tijde. ik vind dat ook een teken van respect. dat respect kan je NOOIT afdwingen die moet je verdienen. heeft een paard geen respect voor je zal je hem nooit de baas kunnen zijn dan walst tie over je heen. als je zijn respect hebt verdient zal hij je ook accepteren als baas als kuddeleider of wat dan ook.
zodra je paard weer in de kudde loopt zal de leider van die kudde het weer overnemen (zodra je weg bent dus)
kijk en meenemen doe je hem toch als je gaat rijden dus haal je hem ook weg bij zijn kudde totdat jij bepaald wanneer tie terug kan/mag. dan dwing je hem toch ook lijkt mij want hij MOET mee.
in een kudde moet tie zich toch ook overgeven aan een kuddeleider lijkt mij anders krijg je grote knok partijen.
is wel een lastig onderwerp

Coconuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 19:25

Opzich wil ik niet echt iets van mijn paard, het gaat er mij meer om dat ik merk dat er meer dingen zijn waar mensen van zeggen dat het niet goed tot zelfs slecht is, dan dat er dingen zijn waarvan mensen zeggen: Leuk dat je dat doet. Goed van je. Enz. (niet dat ik dit over mij wil horen, maar als voorbeeld).

Ik vroeg me dus een beetje af wat je nog met je paard kunt doe tegenwoordig. Alles kan, maar wat is er nog goed? Overal is wel commentaar op en soms zijn het zulke argumenten dat ik begin te twijfelen aan de dingen die ik het gelezen die volgends bijv. Parelli en Monty 'goed' zouden zijn.

cheyentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:28

gewoon in de kudde laten lopen in een groot natuurgebied is het beste voor je paard, maar ja daar koop je geen paard voor ik zou gewoon doen wat goed voelt voor jou dat werkt meestal het beste!! succes verder

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:32

Mag ik vragen wat een join up precies inhoud??

johnnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 22:28

Jolliegirl schreef:

Is niet verstandig in onervaren handen te doen

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 22:40

Kijk in welke reactie jij je het meest kun vinden. Luister naar je paard. Ga op je gevoel af. Je moet een eigen methode ontwikkelen, niet de ideen van een ander precies langsgaan. Geen een paard en mens is hetzelfde, dus bij ieder paard en mens is een andere methode nodig.
Als je dat doet, gaat de rest vanzelf

johnnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:44

MustangS schreef:
Opzich wil ik niet echt iets van mijn paard, het gaat er mij meer om dat ik merk dat er meer dingen zijn waar mensen van zeggen dat het niet goed tot zelfs slecht is, dan dat er dingen zijn waarvan mensen zeggen: Leuk dat je dat doet. Goed van je. Enz. (niet dat ik dit over mij wil horen, maar als voorbeeld).

Ik vroeg me dus een beetje af wat je nog met je paard kunt doe tegenwoordig. Alles kan, maar wat is er nog goed? Overal is wel commentaar op en soms zijn het zulke argumenten dat ik begin te twijfelen aan de dingen die ik het gelezen die volgends bijv. Parelli en Monty 'goed' zouden zijn.

Iedereen die een paard heeft wil er toch iets mee doen. Je wilt niet echt iets met je paard zeg je, maar ik denk dat je dat wel degelijk wilt
Een beetje afvragen wat je nog kunt met een paard zou geen punt van discussie moeten zijn, je wilt er op rijden, plezier hebben met je paard en natuurlijk ook zoals iedereen trots zijn dat je paard dat doet wat je graag zou hebben wat je paard doet. Ditkomt echter niet vanzelf.

Vertel eens wat zou je willen

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:02

Wat ik persoonlijk tegen de join-up heb is, dat hij te vaak wekelijks (!!!!) door kinderen met pony's en shetten wordt meegenomen omdat het zo schattig is dat ze nadien als een hondje achter je aanlopen, en omdat men van mening is dat je er een betere band met je pony door krijgt. Vooral met de join-up moet je gewoon weten waar je mee bezig bent, en de join-up komt harder aan dan je dat aan de buitenkant zo zou zeggen.

Als jij geen problemen hebt met je pony, moet je de join-up ook niet doen. Ongeacht of je ervaring hebt of het een keertje tijdens een clinic hebt zien doen, of het in een Heartland boekje gelezen hebt: NIET doen.

De join-up is als een slagersmes in de handen van een peuter. En dat zien te weinig mensen.

@MustangS. Ik ben heel blij, dat je je wel degelijk vragen gaat stellen op grond van de discussies hier op bokt. Uiteindelijk is het een forum om te leren, en niet iemand af te zeiken. Het is alleen zo jammer dat goed bedoelde en gegronde kritiek zo vaak anders word ervaren. (En dat er mensen zijn die wel advies vragen, daar antwoord op krijgen maar er verder niets mee doen is dan een van mijn persoonlijke frustraties... )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:05

MustangS schreef:
Neem bijv. de join-up. Ik wil hier niet te ver op in gaan omdat er al zoveel discussies over zijn, maar de 1 zegt ,, Ja het is hartstikke goed en je paard kiest jou dan als leider blabla'' en de ander zegt ,, nee je dwingt je paard blabla''.. Als ik iemand zou zijn die voor een join-up zou zijn, zou ik gelijk gaan twijfelen omdat ik mn paard niet wil dwingen iets te doen.

Je dwingt je paard altijd om iets te doen. Bij paarden bestaat er geen gelijkgesteldheid, of hij is de baas, of jij bent de baas. Een andere manier is er niet. Maar er zijn wel verschillende wegen om er voor te zorgen dat jij die baas wordt.

De formulering van "baas kiezen" in het geval van de join-up is ook een dwang. Je laat een paard kiezen tussen de dood en het leven, daar komt het uiteindelijk op neer. En als je een paard hebt die niet zo stevig in zijn schoenen staat, en dat zijn gelukkig de meesten, dan kiest hij het leven, zonder teveel geknok.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:10

johnnie schreef:
Jolliegirl schreef:

Is niet verstandig in onervaren handen te doen

Ik geef je gelijk, en het risico dat men het toch gaat uitproberen is heel erg groot als we hier antwoord op gaan geven. Maar ik hoop gelijk te hebben als ik zeg dat degene die dit vraagt oud en wijs genoeg is om het NIET toe te passen, als we het toch uitleggen.

Jolliegirl, lees deze topics even door. Daar staat het in grote lijnen uitgelegd

viewtopic.php?f=15&t=510037&st=0&sk=t&sd=a

viewtopic.php?f=21&t=211071

viewtopic.php?f=13&t=482699

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:54

Cassidy,

Persoonlijk vind ik bijna elke methode die Roberts benut niet meer passen binnen de huidige NH methoden die beter en toegankelijker zijn voor ons leken. Ik hoop dat iedereen de Robertsmethoden niet aanwendt.

Ik ben eerlijk als ik zeg dat ik een enkele oefening met ongeveer het zelfde principe aanwendt endat enkel als geheugensteuntje. Ik zeg ongeveer omdat ik hierin een paar veranderingen aan heb gebracht wat ik misschien de Johnnie join up moet noemen. Beetje arragant maar het is zo.

De methode van Roberts is erop gebaseerd snel tot samenwerking te komen althans vanuit zijn gezichtspunt. De kritiek die ik op deze methode geef bestaat simpelweg uit het feit, dat je niets hebt aan een kortstondige en dwangmatige methode die bovendien niets te maken heeft met het opbouwen van een vertrouwensrelatie met je paard.

Dus handen af van deze methode zoals Roberts hem beschrijft.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:01

Ik heb het absoluut niet op MR, maar dat weet je geloof ik al. Buckstoppers en Dually halters horen niet thuis in handen van NH-ers. De pop voor notorische bokkers kan in mijn ogen nog net.

De methode van MR kan een voor jouw niet bekend paard wel openstellen voor je. En is idd wat sneller dan de methode Parelli of aanverwantte methoden. Ik ga niet helemaal mee met jouw opmerking dat het een kortstondige methode is (dwangmatig zijn ze allemaal), maar je moet meer in je mars hebben dan alleen de join-up om problemen op te kunnen lossen die na de join-up op je af kunnen komen. En dat is wat veel kinderen helaas niet zien. Ze duiken iedere keer weer die round-pen in om die betere band te krijgen.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:26

Een kleine opmerking moet ik plaatsen bij kortstondigheid.

Een paard voelt zeker weten, en reageerd zeker weten, op dwangmatige methodes negatief. Een positieve reflex kun je van een paard verwachten indien je opsteld als een leider maar dan wel op een manier die een paard aanzet tot het willen vanuit zijn eigen gezichtspunt.

Je kunt op 2 manieren met je paard werken en dat is dwangmatig je moet of dwangmatig ik had graag.
De laatste betekent het positief manipuleren en de eerste dwangmatig een manier van werken aanleren waarbij een paard het wel doet maar op het cruciale moment weigerd.

Neem de roundpen. Bij de Robert methode werk je vanuit korte distantie, maar vanuit een grotere distantie kun je het shaken.
Het paard heeft geen keuze. Laat je het paard kiezen zal hij de manier kiezen die aangenaam is indien hij hier een prettige ervaring mee heeft.