De softbosal heeft callipo voor mij ontworpen. Deze word op het ogenblik ook van leer gemaakt door de zadelmaker.
De reden was onderdaad iets vriendelijks te maken die signalen zonder ruis doorgeven. Daarbij heb ik het en mijn paard niet op knel effecten of druk plekken op meerdere plaatsen op het paarden hoofd. De druk komt enkel op de neus bij het rijden. Druk achter de oren ontstaat enkel als men het paard met het touw naar voren trekt/vraagt.
Citaat:
Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd en mijn vraag was dan ook of deze constructie en de softbosal veilig zijn om mee te rijden ? liefs laykaatje
Of iets veilig is ligt niet aan het rijhalster/hoofdstel, maar aan de training en de duidelijkheid van zijn berijder. Dit is iets wat jij zelf moet doen waarna je zonder problemen met alles kan rijden.
Even over de werking van de softbosal. De werking is nagenoeg als die van de gewone bosal alleen veel zachter. De signalen worden heel mooi doorgegeven zonder ruis van andere druk plekken of schuiven van het bosal of kopstuk. Ik ben er heel tevreden over, maar zoals al gezegt heb ik na 2x rijden de frond en keelriem er af gesloopt. Ze zaten in de weg en zonder was het voor het paadr veel fijner.
Ik rij mijn hengst er mee buiten en die is zeker niet makkelijk buiten. Thuis of in de bak ik hij er met een pink op te rijden.