soft en veilig ???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laykaatje

soft en veilig ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 21:43

Hey allemaal
Aangezien er al veel forums zijn over bitloze hoofdstellen hoop ik dat ik dit toch nog mag plaatsen.
Ik zoek voor mijn paardje een goede bitloos hoofdstel en aangezien ze redelijk gevoelig is wil ik niet iets dat heel sterk in werkt en een gewone bosal leek me iets te sterk om mee te rijden. Ook wil ik niet dat het heel erg heen en weer beweegt. Nu las ik pas over een softbosal en ben benieuwd wat jullie hier van vinden. Is het een veilige constructie of kan ik beter zoeken naar iets anders?
ten tweede is een westernhoofdstel zonder teugels niet te veranderen in een softbosal door een dik zacht touw te halen door de lussen waar normaal het bit aan vast zit en de uiteinden van deze touwen vast te knopen aan de onderkant en de rest van het touw te gebruiken als teugels. Het is maar een ideetje hoor maar ik ben benieuwd of jullie deze constructie veilig vinden.
Liefs laykaatje

Anoniem

Re: soft en veilig ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:01

Ik heb een geweldig bitloos hoofdstel. Ligt heel stabiel om het hoofd. Ik heb er teugels van touwhalstertouw aan gedaan, voor een nòg zachtere inwerking. Kijk maar eens op de pagina 'Bitloos' van mijn website (zie onder).

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:12

Laykaatje ,heb je misschien een foto? Ik kan me er niet hel erg veel bij voorstellen.

Zelf rij ik gewoon op een touwhalstertje.

Laykaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 20:19

nee ik heb er geen foto van maar van de sotftbosal staan fotos op equiplay.nl

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 01:47

Ik heb even naar de foto van die softbosal gekeken maar zit dat ding niet verschrikkelijk te strak bij de keelriem of hoort dat zo? Ik heb niet echt verstand van westernspul maar dat ziet mij er niet vriendelijk uit? Kan ook aan de foto liggen hoor.

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:29

Hihi, die softbosal is nog niet te koop hoor. Hij is in opdracht van iemand ontworpen, die een soort touwhalster wilde, maar dan met dikke neusriem. En de keelriem hoort idd niet zo strak te zitten als op de foto. (het uiteindelijke ontwerp is trouwens zonder keelriem geworden). Dit zijn dus wat proef-plaatjes zegmaar, maar vond het wel leuk om ze vast op de site te zetten.

Als je graag bitloos wil rijden, zou ik een touwhalster aan willen raden, die heeft geeft duidelijke signalen (zie ook test van bitloze optomingen op PaardNatuurlijk) is lekker licht, goedkoop en je kunt er ook nog grondwerk mee doen

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:45

Ik rij met een hoofdstel van voest , die leren met die brede neusriem , maar rij ook geregelt met bosal , ik vind een bosal nog het fijnst , ik heb zelf ook een heel gevoelig paardje en op de bosal reageert ze heel goed, ik vind zelf een touwhalstre wat scherper , omdat die erg dun is op de neus en bij de test van paardnatuurlijk kwam de bosal als de meest duidelijkste er uit .

Je hebt verschillende bosals , je hebt hele soepelen en je hebt hele stugge, maar uiteindelijk bepaal je zelf hoe scherp hij is met je handen, dan kun je volgens mij met een softbosal ( ik heb er niet eerder van gehoord) je paard ook zeer doen en stug maken.

Laykaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 15:46

dank je wel voor alle berichten. ik vond hem ook best strak maar als je hem want minder strak zou aantrekken leek het me een goede bitloze optoming zonder dat die heel erg zou schuiven of heel hard inwerkt. (bij dat kleine voorbeeldplaatje vond ik hem trouwens mooier zitten) en natuurlijk gaat het er om hoe je met je handen inwerkt maar ik wil sowieso al een zo zacht mogelijk bitloos hoofdstel die toch kan helpen haar te laten stoppen. Ik was begonnen met een stalhalster en twee touwtjes maar dat schoof nogal erg waardoor ze met haar hoofd ging gooien en dat vond ik toch niet zo veilig. Dus iets dat schuift valt al af en aangezien ze nogal gevoelig is wilde ik niet iets dat sterk inwerkte en een softbosal leek me een van de goede oplossingen.
ten tweede wat ik bedoelde met dat westernhoofdstel is dat je dus waar normaal het bit zit met zacht touw een cirkel rond de neus legt waarbij je hem aan de zijkanten aan het westernhoofdstel vastknoopt en de onderkant ook een knoop legt waardoor je teugels hebt die vanaf de onderkant beginnen. Zeg maar dat alles wat nu op de foto van equiplay van roze touw is je van westernhoofdstel maakt en dan iets minder strak. Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd en mijn vraag was dan ook of deze constructie en de softbosal veilig zijn om mee te rijden ? liefs laykaatje

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 22:40

De softbosal heeft callipo voor mij ontworpen. Deze word op het ogenblik ook van leer gemaakt door de zadelmaker.
De reden was onderdaad iets vriendelijks te maken die signalen zonder ruis doorgeven. Daarbij heb ik het en mijn paard niet op knel effecten of druk plekken op meerdere plaatsen op het paarden hoofd. De druk komt enkel op de neus bij het rijden. Druk achter de oren ontstaat enkel als men het paard met het touw naar voren trekt/vraagt.

Citaat:
Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd en mijn vraag was dan ook of deze constructie en de softbosal veilig zijn om mee te rijden ? liefs laykaatje

Of iets veilig is ligt niet aan het rijhalster/hoofdstel, maar aan de training en de duidelijkheid van zijn berijder. Dit is iets wat jij zelf moet doen waarna je zonder problemen met alles kan rijden.

Even over de werking van de softbosal. De werking is nagenoeg als die van de gewone bosal alleen veel zachter. De signalen worden heel mooi doorgegeven zonder ruis van andere druk plekken of schuiven van het bosal of kopstuk. Ik ben er heel tevreden over, maar zoals al gezegt heb ik na 2x rijden de frond en keelriem er af gesloopt. Ze zaten in de weg en zonder was het voor het paadr veel fijner.

Ik rij mijn hengst er mee buiten en die is zeker niet makkelijk buiten. Thuis of in de bak ik hij er met een pink op te rijden.

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 11:17

Ik rij af en toe met een hoofdstel van katoen. Het is van Freedom Riding Articles. Ben er tot nu toe ook erg tevreden over..