natural balance of gewoon beslag?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

natural balance of gewoon beslag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 10:00

Morgen komt de smid en ik twijfel dus.
Paard mankeert niks en loopt mooi en goed. Onze pony heeft een tijd op natural balance ijzers gelopen en dat was echt een vooruitgang.

De smid zegt dat het niet nodig is, maar ik denk stiekum dat het wel erg fijn kan zijn.
Wie heeft ervaring met Natural balance ijzers op prima gezonde paarden?

Voor degene die niet weten hoe ze eruit zien: NB ijzers liggen verder naar achteren waardoor de teen vrijligt( geen lip) Ze zijn wat ronder en het paard loopt er dus op ipv als op een sleetje.

unamie

Re: natural balance of gewoon beslag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:11

mijn paarden heb ik een tijdje op natural balance gehad
toch ben ik weer overgestapt naar traditioneel beslag
het paard dat ik destijds had kreeg wel meteen een betere stand in de voorbenen.. ze was nogal onderstandig en na NB belslag was dat meteen weg
nadat ze naderhand (ik had haar verkocht) weer traditioneel beslagen werd bleef de stand goed

alles loopt hier nu zonder ijzers
behalve mijn nrps merrie..die heeft normaal beslag

als je toch kiest voor traditioneel is wel belangrijk dat je smid een goede opzet (garnituur) aan de ijzers maakt zodat ze makkelijk afrollen
verder kun je ook kiezen om je pony blootvoets te laten lopen
als ie goede harde hoeven heeft kan dat makkelijk
het duurt wel ongeveer 9 maanden voordat je hoeven goed afgehard zijn en dus niet meer zo snel afbrokkelen
onze E pony loopt ook al 4 maanden blootvoets (daarvoor had ze NB beslag) en het het gaat uitstekend

ook onze b pony loopt op blote voeten veel beter....
ijzers zie ik als een noodzakelijk kwaad
als het niet nodig is doe het dan vooral niet!
lekker makkelijk en goedkoop en belangrijk beter/prettiger voor je pony

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 10:18

Sorrie, maar de pony hebben we niet meer. Het gaat om het beslaan van een volledig gezond 4 jarig paard. Zonder problemen.

Zonder ijzers is niet zo'n hele goede optie i.v.m. veelvuldig buitenrijden.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:30

als je paard goed loopt waarom dan veranderen?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:49

amondi schreef:
Sorrie, maar de pony hebben we niet meer. Het gaat om het beslaan van een volledig gezond 4 jarig paard. Zonder problemen.

Zonder ijzers is niet zo'n hele goede optie i.v.m. veelvuldig buitenrijden.

Banjer staat ook zonder ijzers, en wij rijden ook veel buiten... gaat prima! Ze wordt natuurlijk bekapt..

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 10:51

Dat is mooi, alleen wil ik graag weten of er enig bezwaar is om natural balance bij een volledig gezond paard te gebruiken. Dus eentje zonder afwijkende stand. En of iemand daar ervaring mee heeft.
That's all.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:54

bij ons op stal hebben verschillende paarden NB-beslag, en die lopen nog allemaal prima... dat is het enige dat ik weet..

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:07

Ons paard heeft i.v.m. artrose een tijdje op Natural Balance-ijzers gestaan. Ze staat nu gewoon weer op blote voeten en dat gaat prima. Bij een gezond paard zie ik er het voordeel niet zo van in. Daarbij komt dat N.B.-beslag ook nog duurder is.

Annemeik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:23

NB ijzers hebben vooral zin bij een paard dat grote platte hoeven heeft. Daar zijn ze namelijk voor ontworpen.

Als jouw paardje die niet heeft en ook geen problemen heeft zje ik er het nut niet van in.

Waarom heeft jou paardje eerst op NB ijzers gelopen dan?

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 11:31

Dat was de pony Amondi, het gaat hier over het paard Ulysses!

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:18

Ik zou die ijzers er lekker onder vandaan halen als ze goed loopt.
Veelvuldig buiten rijden is juist goed voor de hoeven, mits je geen ijzers hebt dan.

Voorzover ik weet is het geen bezwaar om onder 'gezonde' (in hoever je een hoef met een ijzer gezond kan noemen) NB ijzers te laten onderslaan. Ze beweren dat de doorbloeding en het afrol moment beter zijn, dus dat zou dan altijd beter zijn dan normale ijzers.
Als het waar is wat ze zeggen heb je minder kans op peesproblemen, kneuzingen e.d. met die ijzers.

Maar waarom vraag je de NB hoefsmid niet? Die zou toch wel een zinnig antwoord moeten kunnen geven.

Maar ik moet zelf zeggen, ik geloof er niet zo in, en laat mijn dieren lekker zonder ijzers lopen, als ze ze nodig hadden waren ze er wel mee geboren.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:30

Ik ken ook iemand die NB ijzers eronder had, dat paard was ook helemaal gezond, dus dat zal zeker wel kunnen.
Maar zelf rijden we lekker zonder ijzers, en laat hem bekappen door een traditionele smid. Gaat echt gemakkelijk, hele stukken op het asfalt, stappen, draven, de hoeven worden echt keihard. Dat moet je wel opbouwen natuurlijk, maar is veel beter voor de pezen dan mét ijzers

Belker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:22

Verplaatst naar ST-NA

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 10:18

Ondanks dat ik steeds niet echt begrijp dat dit op naturals moet...( zo natural zijn ijzers toch niet?) is het probleem vanzelf opgelost.

Hij is zuinig geweest op zijn ijzers en dus mochten de oude ijzers er nog een keer onder.
Over een paar maanden zien we dus wel weer.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:44

ik begrijp ook niet wat een topic over hoefbeslag dat genageld wordt bij naturals doet, alleen om het woordt natural erin voorkomt waarschijnlijk.

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:57

amondi schreef:
Ondanks dat ik steeds niet echt begrijp dat dit op naturals moet...( zo natural zijn ijzers toch niet?) is het probleem vanzelf opgelost.

Hij is zuinig geweest op zijn ijzers en dus mochten de oude ijzers er nog een keer onder.

Over een paar maanden zien we dus wel weer.

een paard dat zo weinig slijt kan makkelijk op blote voeten lopen lijkt mij

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:58

komt de naam niet voort uit het feit dat het natuurlijker zou afrollen?

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 18:53

Yep, ze staan erop en niet erin. Bij de pony was er echt een heel verschil met lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:14

Ik begrijp ook niet dat ze dit topic hier neerzetten. Waarschijnlijk vanwege het woordje "natural" maar er is niks natural aan ijzers, hoe je 't ook noemt.
Maar ja, misschien zit je hier wel op de goede plek en kunnen "wij" je duidelijk maken dat een paard beter op z'n blote voeten kan lopen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:11

Wat een gezeik toch weer. Die ijzers komen voort uit een onderzoek naar de natuurlijke loopwijze van een paard, en proberen gewoon de nadelen van een ijzer te beperken. Simpel zat.

Soms is er gewoon geen andere optie, en dan zou een natural balance ijzer een goede oplossing kunnen betekenen, mits het paard ook op die wijze wordt bekapt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:17

Nou ja, gezeik?! Het is een verschil van mening, inzicht, kennis, hoe je 't maar noemen wilt.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:06

Ik vind het gewoon jammer als mensen overdreven dogmatisch zijn, en alles afwijzen wat niet binnen hun beperkte referentiekader valt. Ten opzichte van een normaal ijzer kent een natural balance ijzer volgens mij zeker wel voordelen, alhoewel het natuurlijk vaak beter voor het paard is om blootsvoets te gaan.

En of je het nu wilt of niet, de definitie van natural horsemanship en natural an sich is volgens mij een stuk breder dan een aantal mensen wil laten geloven.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 15:57

Mijn pony's lopen zonder ijzers

Maar volgens mij is de afwikkeling bij natural balance ijzers beter, dus als je er ijzers onder wil, dan zou ik zelf voor de nb ijzers kiezen.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:09

Ben verrekte blij dat er ook een min of meer natuurlijke manier van beslaan is. Soms kan je niet anders.
Heb er net een topic over geopend.
natural balance

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:59

beslaan is niet natuurlijk

paarden worden er niet mee geboren en in de vrije natuur lopen ze er niet meer rond. Beslag is onnatuurlijk, punt uit.