Iemand ervaring met Klaus Hempfling methode?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Iemand ervaring met Klaus Hempfling methode?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 22:01

Ik ben erg geïnteresseerd in de methode van Klaus Hempfling. Ik ben het boek aan het lezen maar ken eigenlijk niemand die het in de praktijk doet. Wie heeft er (goede of slechte) ervaring mee?

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 12:41

Ik ben het boek ook aan het lezen, erg interessant! Dus eveneens benieuwd naar eventuele ervaringen!

Dreamer6

Re: Iemand ervaring met Klaus Hempfling methode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 01:28

Ik heb op de stal waar ik vroeger stond ( de Paardenmaat in Arnhem) een cursus a la Klaus Hempfling gevolgd met mijn Haflinger.
Zeker wel een goede methode om wederzijds respect op te bouwen tussen jou en je paard!
Het is vooral grondwerk maar je zult merken dat het werkt!
Het is hartstikke leuk als een dominant paard (wat dwars door je heen loopt bv. zoals mijn haf toen deed) na een aantal keren zo mak als een lammetje achter je aan loopt en voor je opzij gaat!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 16:09

Ja, ik merk het al. Ben er nu 3 dagen mee bezig, ook vanwege een dominant paard. Het gaat erg goed. Ik gebruik alleen nog wel een hengstenketting om zo nodig een kort rukje te kunnen geven als hij wil grazen o.i.d. Ik heb het eerst geprobeerd zonder, maar dan wandelde hij gewoon weg, en sleurde mij mee. Maar nu heb ik die ketting al eigenlijk niet meer nodig.

Ik heb nog wel wat last van onbegrip van mijn stal. Ik mag bijvoorbeeld geen picadero maken in de longeerbak. Er mogen daar geen paarden loslopen omdat dan de (Agterberg) bodem stuk gaat. Sorry hoor, maar wat een ! Er gaan daar zo veel paarden uit hun dak, maar die zitten aan een lijntje en dan mag het wel. En mijn paard blijft keurig rustig in de picadero. Daarom is het ook zo goed voor hem. Ik moet voortaan in de paddock picadero-werk doen. Maar die staat bijna constant onder water en is vreselijk ongelijk. Bovendien gaat mijn paard daar ook voor zijn speelkwartiertje in, dus is niet echt geschikt om te werken.

Nou ja, onbekend maakt onbemind, zullen we maar zeggen, en ik moest mijn frustraties ff kwijt .

Dreamer6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 11:00

Jeetje wat flauw zeg!!! Wat je zegt.. aan een touwtje gaan ze nog veel meer uit hun dak!!
Zou toch proberen ze te overtuigen ook zeggen dat je erbij blijft en hem niet alleen zal laten. Kun je anders niet 'gewoon'in de longeerbak oefenen?? Of is hij te groot?
Bij ons op stal hebben ze ook een drainage bak en longeerbak en mag je de paarden ook niet in losgooien of ze alleen laten. Als je erbij blijft mag het weer wel!

Maar blijven oefenen hoor, het is echt de moeite waard!!
Als het wederzijdse respect er eenmaal is gaat het niet meer weg. Met mijn merrie is het 9 jaar geleden dat ik die cursus heb gedaan en ze kent alles nog ( af en toe herhaal ik nog eens wat oefeningen in de bak) en ook in de dagelijkse omgang is het ideaal!

josien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 23:14

Ik doe zelf heel veel met de methode van Hempfling.

Kijk maar op mijn site.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 23:18

Haha, ik had je al gemaild Josien!

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:43

ja, ik doe ook hempfling.
Dat wil zeggen, ik gebruik delen van hempfling, omdat ik bepaalde andere delen door lichamelijke beperkingen niet correct kan uitvoeren.
maar het bevalt me heel erg goed. Heb ook een tijdje parelli gedaan, maar ik ben heeel erg blij dat ik tegen hempfling aangelopen ben. Pony werkt nu met mij samen en we hebben beiden plezier.
Groetjes, Lacuna

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 16:25

Zou je kunnen aangeven wat het grote verschil is met Parelli? Ik ben daar niet zo op de hoogte van. Ik was altijd into Monty Roberts maar dat is eigenlijk maar heel beperkt vergeleken met Hempfling.

Ik had trouwens gister "die verdomde vierde dag". Grappig dat dat precies klopt.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:10

VOlgens mij kan dit beter naar NA.

AthenaWytske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:41

Ik ben ook een boek van Hempfling aan 't lezen... Allemaal wel interessant, maar ik kom niet vooruit in m'n boek
Maar ben wel geïnteresseerd wat hier wordt gezegd!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:19

Citaat:
Heb ook een tijdje parelli gedaan, maar ik ben heeel erg blij dat ik tegen hempfling aangelopen ben. Pony werkt nu met mij samen en we hebben beiden plezier.
Groetjes, Lacuna

Ik denk dat dit de grootste verschil is tussen Hempfling en Parelli. Bij Parelli zie je meer de baas houdig en bij Hempfling meer de samenwerking.

Een echte samenwerking is iets fantastisch en tot nu toe heb ik dat bij geen enkele parelli man/vrouw gezien.

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:46

Ik werk ook het meeste vanuit hempfling. Ik las het boek toen ik al een tijdje met mijn pony's bezig was en merkte dat ik hierin eindelijk 'mijn' methode had terug gevonden.

Ik vind het moeilijk om er wat meer over te vertellen omdat ik het uit mezelf dus al ongeveer zo deed. Vanuit mijn intuïtie ga ik zo met paarden om en dat kan ik niet uitleggen, maar hepling heeft dat heel mooi in zijn boek gezet.

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:49

in mijn ogen is het allemaal wel een beetje hetzelfde, klaus, monty, pat
als je zelf een dagje naar een groep paarden kijkt (dit moet je ook wel kunnen) dan leer je al zoveel.
als je dan zelf tijdens het losgooien eens wat probeert, zul je zelf ook op de manieren van hun uitkomen, ze noemen het alleen allemaal net iets anders.

maar dat is mijn mening.

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 10:21

Idd, de paarden zelf zijn nog altijd de beste leermeesters, daar kan geen NH-goeroe tegen op.

LindyH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 15:32

Dan moet je wel de gave hebben om op de juiste manier naar paarden te kijken. Meestal lukt dat niet meer omdat je al jaren allerlei verkeerde dingen hebt geleerd. Een goeroe kan je net even op het juiste spoor zetten. Dat betekent natuurlijk niet dat je daar zomaar blind in moet vliegen...

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:58

viola schreef:
Idd, de paarden zelf zijn nog altijd de beste leermeesters, daar kan geen NH-goeroe tegen op.

het is soms alleen wel veiliger om naar zo'n goeroe te luisteren dan met een paard in een longeercirkel te gaan staan

sommige paarden leren je heel snel iets af te dichtbij komen bijvoorbeeld

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:15

Het grote verschil tussen parelli en hempfling is volgens mij ook dat parelli de stof in hapklare brokken aflevert als het ware.
Toen ik een tijd geleden echt vast zat met mijn paard heb ik daar zeker wel wat aan gehad! Maar op zich spreekt Hempfling me meer aan, zeker ook de grotere diepgang die ik er in vind zitten.

Bijvoorbeeld in het boek over paardenpersoonlijkheden gaat hij ook in op hoe een goed paardenmens zou moeten zijn volgens hem. En daar heeft ie een heel belangrijk punt, je werkt niet alleen met je paard, maar ook aan jezelf. Dat is iets wat bij parelli volgens mij nogal eens vergeten wordt.