merrieveulen schreef:ik heb het mijn pony ook geleerd. eerst moet er een vertrouwensbasis zijn van 100 %. een paard ligt namelijk nooit bij iemand die hij of zij niet vertrouwt. het is heel simpel. je hebt een halster of hoofdstel aan, en staat aan de linkerkant van het paard. dan neem je de rechterteugel (of het touw) over de hals heen. vervolgens pak je het linkerbeen op, en vouwt het omhoog (niet trekken). daarna draai je het hoofd naar achteren om (zonder dwang of druk, het paard moet zelf met je meegaan. je kan dit ook eerst los oefenen), naar rechts dus. je zal merken dat het paard zakt. vanaf dat moment ga je belonen. uiteindelijk 'trek' je het paard als het ware 'om'. pas wel op dat hij niet op je gaat liggen, als ze eenmaal gaan gaat het vrij snel. gebruik ook altijd een goed commando, zodat het paard niet gaat liggen als je de voet optilt om bijv. hoeven uit te krabben(paard weet dat het beloond wordt voor het liggen, en zal dat dus vrij makkelijk doen). vanaf de rechterkant kan natuurlijk ook, ik heb links genomen als voorbeeld.
ga je paard in ieder geval niet dwingen of forceren. het zal niet in één keer lukken, omdat je paard niet direct weet wat je wilt. het paard moet zelf meewerken. een alternatieve manier is het touw vervangen voor wat lekkers, maar bij een groot paard is dit nogal moeilijk, omdat je tegelijkertijd ook het been moet vasthouden. de methode vanuit het rollen is ook een goeie, maar de manier die ik beschrijf houdt meer discipline en een vertrouwensband in, en is dus ook direct training op gehoorzaamheid en vertrouwen...
Dit vind ik een slechte methode ....
Emmaatjuhs methode vind ik beter en het via rollen is ook iets vriendelijker