Hoe stappen jullie over van bit naar geheel bitloos?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DianneM

Hoe stappen jullie over van bit naar geheel bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 20:17

Hoi iedereen

Aangezien ik bezig ben met NHS-freestyle lessen en al een tijdje erover loop te denken om geheel bitloos te gaan rijden, vraag ik mij af hoe jullie dat hebben gedaan met een paardje wat voorheen gewoon klassiek met bit gereden wordt.

Ik rijd nu in de binnenbak met alleen een touwhoofdstel, maar met buitenritten doe ik er nog een western hoofdstel overheen met een vriendelijk aurigan trensje.

Door de NHS-Freestyle is onze vertrouwensband zeer sterk gegroeid en eigenlijk wil ik ook met buitenritten geheel bitloos de straat op.. Het gaat nu zo lekker dat ik het hoofdstel met bit niet eens nodig heb en de teugel gewoon de hele rit werkloos over mijn knop. Het verschil is echt enorm en kan me nu inmiddels wel voor me kop slaan dat ik dit (NHS dus) niet eerder heb geprobeerd!

Moet er wel bijzeggen dat ze vóór we bezig waren met de NHS, ze er geregeld ervan tussen ging mèt bit of heel onrustig werd omdat ze steeds het vertrouwen in mijn leiderschap verloor. Met bit was ze dan ook toch niet te houden..

Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Zouden jullie het onverantwoordelijk vinden om bitloos de straat op te gaan?

Zo rijd ik nu dus
Afbeelding

Groetjes Dianne

josien

Re: Hoe stappen jullie over van bit naar geheel bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:21

Je bent al goed bezig. Het is enkel nu nog het zelf aandurven.

Om te testen of het bit inderdaad gewoon weg kan, kun je buiten enkele overwachte stops en wendingen vragen. Pas wanneer je zekerheid heb kun je het bit er uit laten.

Je weet dat bit niks te zeggen heeft of je een paard kan houden of niet. Daarbij is een touwhalster nog behoorlijk scherp. Het is meer dat jij het aandruft dan of het kan. Voor je gevoel verlies je controle zonder bit en ben je aan het paard over geleverd. Je zult merken dat als je het bit er uit durft te doen er een hele last van je schouders af gaat.

Durf je buiten op de weg nog niet, doe dan het hoofdstel in het bos af en hang het om je hoorn.

Marrietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:55

Onverantwoordt om de straat op te gaan? dat kan jij alleen beoordelen. De vraag is wel waarom wil je bitloos rijden. Als je al aangeeft dat je met een losse teugel rijd zit je het paard niet in de weg met een negatieve bitwerking.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 23:41

Ja hoor, zo deed ik het ook!

Merotisch halster onder mijn gewone hoofdstel (zonder neusriem!) en gaan met die banaan.

Zo kreeg ik het vertrouwen dat ik controle had en een noodrem. Ik heb maar weinig zo gereden ,ben heel snel alleen op het merotische halster overgegaan.

Tegenwoordig gewoon op een simnple touwhalstertje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 23:48

Ik heb eerst een paar keer (3 keer ofzo) bitloos in de bak gereden. Toen wilde ik ook bitloos het bos in, maar heb de eerste keer zowel het 'gewone' hoofdstel (met bit, neusriem eraf) als het bitloos hoofdstel omgedaan. Ik ben met de bitloze gaan rijden; de teugels van het bit hingen er losjes bij en deed ik verder niets mee. Het ging geweldig, ik had de teugels van het bit beslist niet nodig. En na deze eerste ervaring wist ik zeker dat we voortaan ook bitloos het bos in zouden gaan.
Na weer een paar keer bitloos rijden in de bak, zijn we voor het eerst geheel bitloos het bos in gegaan. En dat voelde toen heel speciaal...
Zo bijzonder als ik deze eerste bitloze bosrit heb ervaren, zo "gewoon" is het sindsdien voor ons geworden. Het hoofdstel met bit hangt sindsdien als monument in de schuur...!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 00:05

Het is meer een zaak van durven. Ik heb een paar keer met alleen halster in de bak gereden. Toen voor de zekerheid ook nog zonder halster en alleen een parelli-stick gereden en toen ben ik met halster naar buiten gegaan. Eigenlijk maakt het Lanna niet uit of ze wel of geen bit in heeft. Scheelt waarschijnlijk dat ze western gereden is, ze is al gewend aan neckreining en met heel losse teugels gereden worden.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:27

Ik ben van de een op de andere dag overgestapt naar Bitloos.
Ik stond met beide hoofdstellen in de hand en had zoiets van...we zien het wel.
Grappig dat Quint eerst nog hapte naar het bit en zoiets had van

Voordeel is wel dat ik direct in het bos woon en niet eerst langs de weg zou hoeven.
Ik ben een bosrit gaan maken om te voelen hoe hij reageerde maar er was geen verschil met bit.
Ik heb een lekker eind gereden en flink wat overgangen gemaakt en een flinke galop(kijken of de rem het nog deed) toen wel langs de weg teruggereden.
Onderweg nog een ruiter tegengekomen die helemaal verbaasd was dat ik bitloos aan het rijden was....een hoop OOOOH en AAAAH en ik zo trots als een pauw ( met een gezicht alof ik al jaren zo reed).

De twijfel over de overstap bitloos zat bij mij in het begin nog "tussen de oren" en ik heb dus eerder mezelf er mee overdonderd als mijn paard.

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:19

Ik ben ook van de een op andere dag overgestapt, gewoon doen , je zal merken dat je paard beter reageert op bitloos dan met bit, ik heb zelf niet de makkelijkste paarden(Cars hierboven kent mijn paardjes) en ben gewoon ervoor gegaan , buiten waar de auto`s trekkers en vrachtwagens rijden niets aan de hand,

Een bit zit inderdaad tussen je oren , ik ben er van overtuigt dat je ieder paard zonder kan rijden.

Als je band goed is met je paard moet het zeker lukken , ik vind dat paardrijden wederzijds respect en als dat er is, dus dat moet zonder bit ook lukken dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:53

Lijkt me heel leuk het eens uit te proberen. Maar ik zie vaak tinkers die zo gereden worden. Ik ben wel benieuwd of er ook drukke, drammerige bloedpaarden zo gereden worden en hoelang je nodig hebt ze op je zit terug te krijgen. Ik heb er een als ik ga draven, moet ik regelmatig een ophouding maken anders denkt hij dat hij op een drafbaan zit en laat hij zich zelf in galop vallen en dan ben ik hem kwijt. Er zijn dus van die dagen dat ik hem met moeite bij mij kan houden, juist op dat soort dagen lijkt het me zo relaxed om met een touwhalster te kunnen rijden. Vertrouwen jullie altijd jullie paarden als jullie met een touwhalster de bossen en duinen in gaan?

Die van mij is dus eigenwijs en drammerig en als hij zijn zin niet krijgt, kan hij wel eens kwaaiig dit afdwingen. Op zich een braaf paard, maar druk in zijn hoofd. Ik wil graag van alles proberen en dit lijkt mij een ultieme beheersing van je paard, zeker mijn paard, omdat mij door mij instrukteur ooit is afgeraden alleen met hem weg te gaan omdat het een paard is om mee te verongelukken. Voor mij een kans dit te gaan leren???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:08

russel schreef:
Vertrouwen jullie altijd jullie paarden als jullie met een touwhalster de bossen en duinen in gaan?

Ja, altijd. En wanneer je dit vertrouwen aan je paard geeft, krijg je het dubbel en dwars terug. Ook kan het hee goed zijn dat het weglaten van het bit veel drukte en spanning bij je paard wegneemt; vanwege het bit op zich en ook vanwege het vertrouwen dat je hem daarmee geeft.

russel schreef:
Die van mij is dus eigenwijs en drammerig en als hij zijn zin niet krijgt, kan hij wel eens kwaaiig dit afdwingen. Op zich een braaf paard, maar druk in zijn hoofd. Ik wil graag van alles proberen en dit lijkt mij een ultieme beheersing van je paard, zeker mijn paard, omdat mij door mij instrukteur ooit is afgeraden alleen met hem weg te gaan omdat het een paard is om mee te verongelukken. Voor mij een kans dit te gaan leren???

Wellicht is het goed om vanaf de grond een dusdanige band met je paard op te bouwen dat hij leert dat hij bij jou niet eigenwijs en drammerig hoeft te doen om "zijn zin" te krijgen. Dat a.) het drammen en kwaad worden geen effect heeft en b.) dat jij aangeeft wanneer het oké is voor hem om wèl initiatieven te nemen.
Wanneer je met een paard dat zelf de touwtjes in handen neemt, buitenritten gaat maken, ben je eigenlijk al een stap te ver en zou je een stapje terug kunnen doen (op de grond dus).

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 14:19

Iedereen hartstikke bedankt voor alle tips! Lees toch wel dat er een aantal zijn die het net zo als ik aanpakken.

Op een dag zal mijn bitje toch gewoon thuis blijven en ik zonder bitje mijn paard rijden. Gisteren tijdens de les ook gewoon zonder bit gereden.

Ik ben nu bezig onder professionele begeleiding mijn paardje om te scholen van standaard dressuurmatig rijden naar natural/western. Gisteren heb ik oefeningen gedaan om mijn paard op mijn zit/houding te laten stoppen, achterwaarts te gaan en weer vooruit te laten gaan. Ik stond er versteld van hoe snel mijn paardje dit spelletje doorhad.

Ik vind het wel heel belangrijk om je paard goed op je zit gehoorzaam te krijgen, zeker als je zonder bit gaat rijden.

In hoeverre ik het verantwoordelijk vind: het zijn vaak anderen die paniek zaaien en mij afraden zonder bit de straat op te gaan. Ikzelf weet dat ze net zo min op een touwhalster te stoppen is als op het bit, als ze eenmaal gaat. Waarom zou ik het paard dan pesten met een stuk metaal in zijn mond? Ik merk dat ze veel meer ontspannen is met een touwhoofdstel als met een bithoofdstel.

@ Russel:
Iemand zei tegen mij ooit hetzelfde. Ze heeft een hele tijd berucht gestaan als uiterst onbetrouwbaar en levensgevaarlijk paardje. Toen ik mijn paardje net had, ging ze er steeds vantussen. Ben 1 keer alleen naar buiten geweest, toen is ze in vliegende vaart rechtsomkeerd gegaan en naar huis gehold zonder op of om te kijken, blind in paniek. Ben nog nooit zo bang geweest als op dat moment, omdat ik de controle totaal verloren had en het paard compleet haar vertrouwen in mij.. Nu met mijn NHS lessen weet ik precies waarom dat is gebeurd, ik was op dat moment geen goede leider en met mijn krampachtige houding tijdens de buitenrit heb ik mijn paard het gevoel gegeven dat het bang moest zijn, omdat ik als leider onzeker was. Nu heb ik geleerd hoe ik goed moet reageren op mijn paard en nu gaat het echt fantastisch.

Eén ding vind ik heel belangrijk: met het rijden met een touwhalster moet je eerst je paard het vertrouwen geven, vóórdat je paard op jou kan vertrouwen.

Heb nog wel een andere vraag: hoe longeren jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:23

Teuntje111 schreef:
Heb nog wel een andere vraag: hoe longeren jullie?

Niet. Ik zie het nut er niet meer van in. Welk doel heb je ermee en kan dat wellicht ook op een andere - voor het paard leukere - manier? Vast wel.

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:55

Ik longeer met dubbelen lijnen ook bitloos, dat gaat heel goed met het Dually halster.
Je kan ze er ook heel goed nagevelijk mee krijgen en dat werkt met rijden dan ook weer heel goed door, is trouwens ook een heel fijn halster om mee te rijden.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 18:29

@ Midgie
Die gebruik ik voor de grondwerktraining, inderdaad een fijn halster, maar heb het nog niet gebruikt om mee te rijden, daar gebruik ik een touwhoofdstel voor.. Longeren doe ik nu nog met bit, bij gebrek aan inspiratie Zal het ook eens met de dually proberen.. Longeer op verschillende manieren, meestal met lange lijnen.

@ Jovarna
Ik longeer Bonita bij gebrek aan een round pen of bruikbare paddock. Als ik haar alleen losgooi en opjaag, dan rent ze van de ene hoek naar de andere hoek van de bak, tenzij ik meeren. Heb een poos geleden een flink ongeluk gehad, waardoor ik best veel pijn heb met draven en galopperen. Kleine stukjes gaat nog wel, maar ze heeft na het rijden nog erg veel energie over en ze wordt ook snel dik als ze weinig doet. Vandaar dat ik meestal 1 keer in de week longeer, de rest van de week gooi ik los, ga ik rijden of ga ik met haar wandelen in het park..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:37

Jovarna schreef:
russel schreef:
Vertrouwen jullie altijd jullie paarden als jullie met een touwhalster de bossen en duinen in gaan?

Ja, altijd. En wanneer je dit vertrouwen aan je paard geeft, krijg je het dubbel en dwars terug. Ook kan het hee goed zijn dat het weglaten van het bit veel drukte en spanning bij je paard wegneemt; vanwege het bit op zich en ook vanwege het vertrouwen dat je hem daarmee geeft.

russel schreef:

Wellicht is het goed om vanaf de grond een dusdanige band met je paard op te bouwen dat hij leert dat hij bij jou niet eigenwijs en drammerig hoeft te doen om "zijn zin" te krijgen. Dat a.) het drammen en kwaad worden geen effect heeft en b.) dat jij aangeeft wanneer het oké is voor hem om wèl initiatieven te nemen.
Wanneer je met een paard dat zelf de touwtjes in handen neemt, buitenritten gaat maken, ben je eigenlijk al een stap te ver en zou je een stapje terug kunnen doen (op de grond dus).

Een hele goede, ben nog aan het uitvogelen hoe ik dat doe. Met springen neemt hij ook initiatief, mijn instruktrise heeft hem toen op de noodrem vlak voor de hindernis gezet en toen er op nieuw overheen. Bij haar werkte dat, maar bij mij niet in een keer. Ik trouwens altijd maar weer die noodrem in momenten van doorhollen best beu. Ik ga eens neuzen voor oefeningen op de grond. Het gekken is nl wel dat hij aan de hand net een hondje is, ik kan dan ook met hem praten in simpele commando's die hij begrijpt en netjes op volgt. Dan is hij heel op mij geconcentreerd. Dan is het een hele grote labrador.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 20:00

Teuntje111 schreef:
Ik longeer Bonita bij gebrek aan een round pen of bruikbare paddock. Als ik haar alleen losgooi en opjaag, dan rent ze van de ene hoek naar de andere hoek van de bak, tenzij ik meeren. Heb een poos geleden een flink ongeluk gehad, waardoor ik best veel pijn heb met draven en galopperen. Kleine stukjes gaat nog wel, maar ze heeft na het rijden nog erg veel energie over en ze wordt ook snel dik als ze weinig doet. Vandaar dat ik meestal 1 keer in de week longeer, de rest van de week gooi ik los, ga ik rijden of ga ik met haar wandelen in het park..

Jouw doel van het longeren is dus 'beweging geven'. Uit je "losgooien en opjagen" maak ik op dat je paard op stal staat, klopt dat? In dat geval heeft je paard vast energie over ja.... Het is zo tegen-natuurlijk, dat stilstaan. Paarden die gewoon op de wei lopen, hoeven we niet los te gooien en op te jagen, laat staan longeren om ze wat beweging te geven en energie eruit te rennen.
Mag ik vragen waarom je paard op stal staat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 20:18

russel schreef:
Ik ga eens neuzen voor oefeningen op de grond. Het gekken is nl wel dat hij aan de hand net een hondje is, ik kan dan ook met hem praten in simpele commando's die hij begrijpt en netjes op volgt. Dan is hij heel op mij geconcentreerd. Dan is het een hele grote labrador.

Zelf heb ik destijds (in het begin toen ik Jovarna had) o.a. veel gehad aan het boek Freestyle fase I van Emiel Voest.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 21:53

Jovarna schreef:
Mag ik vragen waarom je paard op stal staat?

Ik heb niet de mogelijkheid om haar met een weidemaatje bij mij in een straal van 15 km op de wei te zetten, laat staan dat die ook nog een beetje droog is met de veengrond hier (voor haar mokproblemen). Vandaar dus winterstalling, in de zomer gaat ze wel lekker zo vroeg mogelijk het land op. Tis tegennatuurlijk, maar mijn woonomgeving biedt helaas geen jaarrond weidegang.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:34

Teuntje111 schreef:
@ Midgie
Die gebruik ik voor de grondwerktraining, inderdaad een fijn halster, maar heb het nog niet gebruikt om mee te rijden, daar gebruik ik een touwhoofdstel voor.. Longeren doe ik nu nog met bit, bij gebrek aan inspiratie Zal het ook eens met de dually proberen.. Longeer op verschillende manieren, meestal met lange lijnen.

Het Dually halster is ook erg fijn om mee te rijden, werkt bij sommige paarden beter dan een touwhalster.
Gaat heel goed hoor met het halster longeren , ik vin dhet zelf fijner dan met bit , maarja ik doe alles zonder bit

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:41

ik gebruik alleen een bit met lessen en op buitenrit als ik het niet helemaal vertrouw. hiermee bedoel ik dus als ze in de boomgarden aan het snoeien zijn oid ik weet dat ze hier bang voor is en vind het dan veiliger met bit. slaat eigenlijk nergens op, want als ze gaan gaan ze toch met of zonder bit. ik vind wel dat je iets meer controle hebt met bit.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:53

wyona schreef:
ik gebruik alleen een bit met lessen en op buitenrit als ik het niet helemaal vertrouw. hiermee bedoel ik dus als ze in de boomgarden aan het snoeien zijn oid ik weet dat ze hier bang voor is en vind het dan veiliger met bit. slaat eigenlijk nergens op, want als ze gaan gaan ze toch met of zonder bit. ik vind wel dat je iets meer controle hebt met bit.

En dat is nu net het verschil: het "controle" willen hebben. Waarom zou je controle willen hebben over je paard? Zo lang je nog denkt in omgangsvormen zoals controle hebben e.d., denk je ook dat een bit jou deze controle biedt. Wanneer je echter denkt (en het ook zo voelt) in samenwerken, samenzijn, één zijn met je paard en hechte vriendschap, valt iedere vorm van controle buiten de mand en hoort ook niet in een relatie thuis.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:08

Ik ben eerst begonnen in de rijbak met het rijden van een bitloos hoofdstel/touwhalster. Toen ik mij zeker voelde ben ik er pas mee naar buiten gegaan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 00:58