[AR] [LO] longeren gaat niet zo goed

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mijntjuhh

[LO] longeren gaat niet zo goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 16:08

heej

ik heb een verzorgpony waar ik niet meer op rijd(vanwege te groot zijn )... daarom longeer ik haar eerst voordat er een meisje op gaat rijde(i.v.m hyperheid van pony, en meisje nog niet goed aankan) maar longeren gaat slecht.. en als ik haar laat stappen op de volte gaat alles goed maar zodra we gaan draven doet ze haar oren plat en komt op me af galloperen.. dit vind ik een beetje gevaarlijk, en misschien weten jullie tips voor mij? er naast gaan lopen heeft geen zin(al geprobeerd toen mijn vriendin erbij was, als we met zn 2e zijn gaat het we goed.. alleen zodra er iemand in zn 1e haar gaat longeren gaat het niet goed, en omdat me vriendin niet altijd kan wil ik het in mijn eentje kunnen.. het lukt wel.. maar het gaat niet zo dat je zegt"prima". maargoed misschien hebben jullie tips?

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 16:49

soms doet mijn verzorg shet dat ook wel eens. Het klink misschien heel bod maar dan krijgt hij van mij gewoon een mep met de zweep. Ik sla hem natuurlijk niet kijhard maar wel hard genoeg dat hij dan toch echt op moet gaan passen.
Vooral bij zo groot paard moet je toch concequent zijn. Liever een flinke mep dat hij daarna netjes loopt dan dat hij je tientalle keren omver loopt met alle gevorgens van dien.
Klinkt misschien een beetje bod maar zo paard is naar een tijdje echt wel vergeten dat hij een mep heeft gahad dan dat hij jou misschien wel zo omvergooit dat je iets breekt.
Natuurlijk dan wel goed belonen als hij het goed doet en vantevoren misschien even losgooien dat hij niet meer zo hyper is

mijntjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 16:52

oke dank je:D maar ik doe het in de wei omdat er geen bak is.. en als ik hem in de wei wil pakken doet hij dus ook presies het zelfde.. maar ik ga proberen om hem dan voortaan een mep te geven hepelijk houd hij dan op:D(tis trouwens ook een shet;-) )

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 16:54

hahah ja ik longeer ook in de wei maar nu begint hij wel te snappen dat hij dat niet moet doen. HIj heeft me ook wel eens gebeten nou dat durft hij niet meer

mijntjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 16:57

eigenwijze shetjes ook:P whaha

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 17:00

jah idd

Soar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:10

Mijn vorige paard heeft het ook gedaan. Gewoon een keertje slaan, vond ik ook niet leuk om te doen, maar diegene die het zei wist er wel meer van af

vamp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:05

en als het kan de weide een stuk afzetten. dat kan ook nogal eens helpen!

mijntjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 13:45

ok thanks

xxxcatjuxxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:11

mijn verzorg shet is ook zon kloojoow
ze gaat eest heel mooi stappen maar je hoeft maar iets te doen en ze zit in draven.
ze is dat neit echt terug te krijge in stap en als het lukt dan haat ze meteen stil staan en grazen.
helaas is er geen bak aanwezig dus het meto in het gras:S
ook met geluiden of een zweepslag op de grond wekt echt niet heb der al es een pets op der bil gegeven maar het werkt gewoon niet ze draait dan helemaal diit en vliegt alle kanten op maar gallop doet ze neit. neiet op comando en niet waneer ze doorgedraait is helemaal nooi :s

weet iemand hoe ik der meot afleren om te gaan grazen en minder beng te zijn voor de zweep en in gallop te krijgen???

groetjes caroline

Anouka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:20

Ga er eerst een mee wandelen en zorg dat ze je longeercomando's kent. Zet een stukje af zodat ze niet om kan draaien en dat soort maffe dingen. Het stuk moet zo groot zijn dat je hem met de zweep net kan raken. Probeer anders het uiteinde van de longeerlijn te gebruiken als zweep. Geeft niet op, blijf rustig maar wel consequent. Weet de pony precies waar hij aan toe is na een tijdje en wat hij aan je heeft. Shetten blijven eigenaardige beesten maar als ze weten hoe en wat kan je er alles mee doen. Breng zelf shetten voor op keuringen en beleer ze voor de wagen, weet dus waar ik over praat.
Succes, groetjes Anouska

Fellowww

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:57

als je pony op je afkomt kun je wel proberen om je zweep omhoog te brengen om te laten zien dat ze niet door moet gaan omdat ze dan een tikje van de zweep kan verwachten. mischien snap je pony dan dat dat niet kan.