Contact kwijt met mijn paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

plura

Contact kwijt met mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 18:19

Dag iedereen
Ik ben nieuw op Bokt dus even gelijk voorstellen...Ik heet Nathalie en heb 1 paard (KWPN-merrie van 11j) en 1 pony (een leuke rassenmix-6j ruintje).
Ik heb ze beiden al jààren , mijn merrie Rani heb ik al 10j en Plume heb ik sinds zijn geboorte, 6jaar al.
Ze worden beiden dressuurmatig gereden met veel buitenritten.
We hebben altijd een leuk contact gehad maar de laatste maanden is het duidelijk minder. Ik heb sinds een jaar een drukke baan en mest meer stal uit dan dat ik ritjes maak.
Dus het rijden is serieus vermindert en ook het contact. Het lijkt wel of ze me enkel "bekijken" als ik de "etensemmer" vast neem.
Nu lees ik al een tijdje mee op Bokt, dus ik ben reeds begonnen met grondwerk en aanverwante spelletjes maar ik krijg (vooral van mijn merrie) geen reactie. Ze "staat" er gewoon bij en vind alles goed (of misschien saai?)
Ik zou heeel graag terug wat aandacht (terug)krijgen van mijn lieveling . Iemand tips of gegronde uitleg?
Even vermelden dat de merrie 9 maanden drachtig is maar lichamelijk in orde is. En beiden hebben ze samen weidegang/speeltijd (hun onderling contact is zeer goed) maar 's nachts gaan ze op stal.

Groetjes

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 18:36

ik ken het probleem. heb het ook erg druk en niet zoveel tijd om te rijden. soms denk ik ook dat ik alleen maar stront aan het oprapen ben.

drachtige merries zijn wel vaker wat in zich zelf gekeerd en dromerig. dat is op zich niet slecht. en als je paarden onderling goed contact hebben is dat toch prima.

met mijn merrie deed ik toen ze zo ver drachtig was niks meer behalve wat poetsen, wat ze heerlijk vond omdat ze altijd erg jeuk had.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 19:59

hier nog iemand die het idee heeft alleen maar mest te scheppen: ik race na mijn werk naar stal, ga eerst de box uitmesten en dan de plaat scheppen, omdat daar geen licht is, als ik dan m'n peerd gepakt heb en de benen ontdaan heb van een laag bagger, is het schemerig, ben ik klaar met de rest van de bagger eruit poetsen dan is het te donker om op te zadelen..... maar... goed nieuws, de kortste dag is geweest, we gaan weer naar het licht toe!

plura

Re: Contact kwijt met mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 21:29

@jackie: Dus het is misschien normaal dat ze zo dromerig/ongeinteresseert doet? Tot voor enkele maanden was ze wel alerter naar mij toe. Tegen der vriendje doet ze normaal.
Af en toe (3x per week of zo) gaat ze nog aan 30min aan de longe. Beentjes strekken, zwangersschapgymnastiek. Gaat goed, daar geniet ze nog van. En veel poetsen, praten, wandelingetje aan de hand. Maar ondanks al die aandacht/gefrul staat ze er maar sullig bij .

Tja, het contact is beter geweest dan nu (met beiden) en ik vind het gewoon spijtig dat ik het kwijt ben. Komt wel terug. Ik hou jullie op de hoogte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 23:01

Misschien zit ze niet zo lekker in d'r vel en/of valt de zwangerschap haar wat zwaar, lichamelijk en/of emotioneel. Wellicht kun je hier eens naar kijken.

En hoe zit je zelf in je vel? Wat we zien/ervaren, is nl. dikwijls reflectie, vooral wanneer het ons paard betreft.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 11:24

Klinkt heel erg bekend!

Ik heb wegens veelvuldig ziek zijn en andere ellende het contact met mijn grote ruin ook een beetje verloren. De rest van de paarden lijkt er geen last van te hebben (ik heb er totaal 7) en reageert normaal op mij mar mijn ´eigen´ ruin (ze zijn allemaal van mij maar deze ruin heb ik het langst, bijna 10 jaar) nam ineens afstand, was sjaggo als ik hem aandacht wilde geven of gaf totaal geen reactie.
Nu is dit een ruin maar idd. wat gezegt wordt van drachtige merries klopt ook. Mijn eigen merrie was ook niet echt gecharmeerd van veel aandacht toen ze wat dikker begon te worden, hoe dikker ze werd, hoe minder ze mij wilde zien

Inmiddels heb ik mijn ruin weer veel meer aandacht kunnen geven en het gaat nu een stuk beter, hij geeft direkt geluid als hij mij ziet, komt naar mij toe en legt meteen zijn grote kleffe lippen in mijn nek (en dat is waar ik het voor doe )

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 11:37

Bij mij is het vaak in periodes, soms dan ben ik inderdaad heel druk en dan is het net ze 'me niet meer kennen of negeren'. Dat heb ik nu ook met mijn drachtige merrie, ik heb het de afgelope twee weken erg druk gehad met mijn nieuwe paardje en mijn andere pony. Het is net of ze het me kwalijk neemt en ze kijkt niet meer. Ze luistert wel als ik haar roep maar draait zich bijvoorbeeld niet meer om in de stal.

Nou ben ik sinds drie dagen weer begonnen met háár in plaats van met de andere paarden. Ik heb haar lekker gelongeerd, veel met haar gepraat en gewandeld. Ik voel dat het nu wel beter gaat, maar het is nog niet bij het oude.

Meestal duren dit soort dingen even en als je dan weer wat meer tijd hebt, probeer dan zoveel mogelijk met het paard dat dit heeft door te brengen. Meestal komt het na veel aandacht wel weer goed. Dat is tenminste mijn ervaring. ook de drachtigheid speelt denk ik een rol. Omdat je merrie al redelijk ver is heeft ze denk ik ook 'meer aan haar hoofd' dan alleen jouw. Zoals het veulen. Soms hebben ze er toch een beetje last van.
Sterkte ermee iig

plura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 18:07

Dus ik ben niet de enige die dit probleempje heeft !
Tja, ik probeer ze zoveel mogelijk aandacht te geven. 's Avonds op stal poetsen, staartje vlechten en vergelijkbare "frul" om er toch maar mee bezig te zijn. Maar ik mis het rijden en zij volgens mij ook. Ze was altijd een "hete" en nu enkel als ze met de pony speelt (die ze trouwens ook veel schopt...) toont ze nog energie.
Jullie zullen wel gelijk hebben dat er een link is met de drachtigheid. Lichamelijk is ze ok. Nog mooi glanzende vacht, ze ziet er super uit.

@ Jovarna: grappig dat je dit vraagt want ik zit helemaal niet goed in mijn vel. Wegens stress heb ik paniekaanvallen waardoor ik "bang-angstig" ben voor (on)bekenden (niet makkelijk als je op de luchthaven werkt ) Ik heb hier begeleiding voor, dit is maar een fase. Maar ik heb me (= ben) meer afgesloten dan vroeger. Iets mee te maken denk je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 23:20

plura schreef:
@ Jovarna: grappig dat je dit vraagt want ik zit helemaal niet goed in mijn vel. Wegens stress heb ik paniekaanvallen waardoor ik "bang-angstig" ben voor (on)bekenden (niet makkelijk als je op de luchthaven werkt ) Ik heb hier begeleiding voor, dit is maar een fase. Maar ik heb me (= ben) meer afgesloten dan vroeger. Iets mee te maken denk je?

Dat heeft er veel mee te maken. Je paard is immers je spiegel. Wat je in je paard ziet, is een deel (weerspiegeling) van jezelf.
Vaak is het zo, dat als wij ons bijv. afsluiten, dat we dit niet altijd zelf doorhebben; dit gebeurt vaak onbewust. Maar we zien het wèl in ons paard. Het is dan dus niet het paard dat zich afsluit, maar het paard laat ons a.h.w. zien dat wij ons afsluiten.
Je paard geeft je de mogelijkheid om jezelf steeds beter te leren kennen, om je bewust te worden van jezelf en om innerlijk te kunnen groeien. Ook om samen te groeien trouwens, want vaak gaan het paard en hun mens gelijk op wat dat betreft.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 09:45

Ik liep het risico om het contact met B'elanna te verliezen. Ons paardenbestand is uitgebreid de laatste tijd. Het kostte me even om erachter te komen dat Lan dat niet leuk vindt. Zij wil alle aandacht. Die kreeg ze vroeger ook. Toen dat niet ging, werd ze eerst boos en trok ze zich later terug.

Ik ben qualitytime gaan inbouwen. Specifiek alle aandacht voor Lanna en dan ook niet kijken naar de andere paarden.

plura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 11:11

@Jovarna: Je kan gelijk hebben. Ik zit nu al 2maanden in deze situatie en Rani is in die 2maanden wel duidelijk anti-socialer geworden. Maar naar de paarden toe ben ik zeer positief en opgewekt!

Qualitytime inbouwen is een goed idee. Probeer ik ook te doen zonder dat "we" gestoord worden . Het leuke is dat als ik tijd vrij maak voor de ene, dan blijft de andere maar kijken/staren naar wat we aan het doen zijn. Dus als ik met de pony, Plume, bezig ben, dan kijkt ze toe. Als het haar beurt is, dan kijkt hij toe en valt Rani eigenlijk bijna is slaap. Dan loopt/staat ze te suffen. Misschien vind ze mij een zéér ontspannend baasje .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 12:01

plura schreef:
@Jovarna: Je kan gelijk hebben. Ik zit nu al 2maanden in deze situatie en Rani is in die 2maanden wel duidelijk anti-socialer geworden. Maar naar de paarden toe ben ik zeer positief en opgewekt!

Ja natuurlijk ben je dan opgewekt . Wanneer we bij ons paard zijn, voelen we ons weer goed, heerlijk is dat.
Weet je wat het is plura, voor ons paard kunnen we niets verbloemen. Wat je ook doet en hoe je je ook gedraagt, het paard weet hoe je je diep van binnen voelt, wat je bezighoudt, in welk proces je zit en welk proces je door mag gaan. Dàt is die spiegel.
Kijk, bij mensen lukt het ons nog wel om e.e.a. verborgen te houden; je doet je vrolijk voor en veel mensen denken dat je je ook vrolijk voelt. Bij paarden gaat dit echter niet op (zesde zintuig!).
Mènsen met een wat beter tot goed ontwikkeld zesde zintuig kunnen er trouwens ook doorheen prikken, die voelen ook dat er diep van binnen iets anders gaande is achter die vrolijkheid.
Kijk en luister naar je paard, ze hebben ons zoveel te vertellen en te leren.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 12:08

Eens. Lan weet het precies als ik een dag veel pijn heb. Dan loopt ze heel voorzichtig, is heel precies aan de hulpen. Het ik een goede dag, dan is zij ook vrolijk. Maar dan voelt ze ook hupsiger onder het zadel vooral.