[AR] [AR]hoe oud mag een pony zijn voor een sulky?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jikkiej

[AR]hoe oud mag een pony zijn voor een sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 15:27

ik was benieuw ik heb een haflinger van bijna 2!
zou ik hem dan bij 2 jarige leeftijd voor een sulky kunnen plaatsen?
groeten jikkelien

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 15:30

Wacht liever tot ie 2,5 is, en begin dan met het rustige beleerwerk voor de sulky En nadat ie beleerd is, doe het dan ook rustig aan met hem. Twee jaar is wel een beetje vroeg, paard is gewoon nog een kleuter en moet niet te zwaar belast worden op jonge leeftijd

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 18:38

-> UZ

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 18:58

met minimaal 2,5 eens beginnen met een tuigje op enzo.
Wat is je reden dat je nu al aan de slag wilt?

jikkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 19:27

over anthousiast denk ik:P
ik houd gewoon van aan de gang gaan en ik was gewoon benieuwd! waarneer ik al es wat zou kunnen doen

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 19:32

had je dan niet beter een volwassen paard aan kunnen schaffen?

Vickelientje

Re: [AR]hoe oud mag een pony zijn voor een sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 21:17

Haha, ik ken dat gevoel van ongeduld
Denk wel dat je het beste kunt wachten met het echte werk, tot ze 3 jaar is
Dan zou je evt wel vanaf 2,5 inderdaad wat kunnen oefenen met tuigje op bv. Erachter lopen aan de lange lijnen, zodat ze een beetje bitwijs wordt kan ook geen kwaad. Als je dat allemaal maar met mate doet
Voor nu kan het erg leuk en nuttig zijn om met de pony te wandelen. Dan went hij vast aan 'enge' dingen die hij later ook tegen zal komen.
En ga anders eens kijken of VD meer mogelijkheden biedt op deze leeftijd...? Staan genoeg topics over op bokt.
Succes

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 11:02

Wij zetten ze als ze 2 zijn voor het eerst met het tuig op (meestal als ze 1 zijn wennen wij ze al aan het tuig) en aan de lange leidsels. Als dat goed gaat voor de sulky (zonder personen). Als ie 2,5 is gaat er op de sulky een persoon zitten en laten we de pony wat meer wennen aan het sturen en een paar drafpasjes.
Met die 2,5 jaar binden we ze meestal ook meteen naast een andere, ervaren pony, die het jonge ding dan kan leren draven, en met het oog op het verkeer vinden wij dat wat veiliger.
Als ze uiteindelijk 3 zijn krijgen ze een wat zwaardere kar erachter, als ze immers 3 zijn mogen ze ook al starten in de dressuurwedstrijden.
Het kan zijn dat er mensen het hier niet mee eens zijn , maar zo hebben we het met al onze 5 Shets gedaan (en de rest die we nu al niet meer hebben...) en het is tot nu toe steeds goed gegaan... Als je er maar rekening mee houdt dat de pony het leuk blijft vinden.
Dus ik zou zeggen dat je rustig met je Haflinger aan de slag kunt gaan, maar wel erg rustig opbouwen.
Heel erg veel succes verder!

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 12:16

Ligt een beetje aan wat voor paard je hebt. De meeste dravers zijn met 2 jaar al zover dat ze bijna uitgegroeid zijn.

Ik zou je haf lekker tot 3 jaar achter in de wei laten staan. Dat is nou zo'n ras wat laat uitgegroeid is.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 23:05

laura2span, het is grote onzin dat een paard, ongeacht welk ras (dus ook dravers niet) met 2 al uitgegroeit zijn.
zie: http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

En dit zijn geen meningen, maar het sluiten van de groeiplaten zijn gewoon feiten.
Grainy, waarom begin je niet gelijk met tuig als ze nog nat, net uit de merrie zijn?

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 16:40

Toch zit er wel een kern van waarheid in wat Laura-2s zegt. Sommige rassen zijn vroeger rijp dan andere rassen. Dravers worden gefokt op vroegrijpheid.

De ene mens is ook eerder uitgegroeid dan de andere dit heeft ook met sluiten van groeiplaten te maken. De ene persoon is met 15 jaar uitgegroeid terwijl een ander pas op 18-19 jarige leeftijd uitgegroeid is.

Bij paarden bestaat er dus ook geen strikte grens!!!

Ik zou wachten met aanspannen tot je paardje minimaal 3 jaar is. Voor die tijd kun je hem wel laten wennen aan het tuig, aan lopen aan de lange lijnen en aan gerammel achter hem.

Glossi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 18:57

laura2span schreef:
Ligt een beetje aan wat voor paard je hebt. De meeste dravers zijn met 2 jaar al zover dat ze bijna uitgegroeid zijn.

Ik zou je haf lekker tot 3 jaar achter in de wei laten staan. Dat is nou zo'n ras wat laat uitgegroeid is.

Een paard is pas uitgegroeit op ongeveer 7jarige leeftijd.
En dravers zijn echt nog niet uitgegroeit op 2jarige leeftijd! Waar haal je dat nou weer vandaan!!??? Dat een draver op 2jarige leeftijd voor de suly staat is echt heeel vroeg. maarja wat doet dat om hun te stoppen. Die paarden zijn ook hardstike vroeg versteten en dat is toch echt niet wat een ECHTE paardenliefhebber wil!

Met de haflinger zou ik zelf persoonlijk met grondwerk pas beginnen op 3/4jarige leeftijd. Vind dat nl een erg mooie leeftijd. (maar dat is wat ik zou doen)

Je zou wel op 2,5jarige leeftijd rustig beginnen met grondwerk maar zou hem niet eerder voor de kar zetten dan 3jaar. Maar dat moet je verder ook zelf weten. Tis wel erg jong als je het eerder doet. Veel plezier met hem!

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 18:22

manie, met mensen heb je het over individuen. Je kan IMO niet zeggen dat RAS is eerder klaar dan dat RAS. In elk ras zal je paarden hebben die wat eerder of wat later klaar zijn, maar dan heb je het over een verschil van een paar maanden

picachu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:32

je kunt hem in ieder geval beleren met tuig en als hij ongeveer 2 is de sulky erachter hangen en verder met 2 man beleren, en misschien hele kleine stukjes erop ( sulky) gaan zitten, op vlakke weg.
Op precies dezelfde manier heb ik het mijn arabiertje geleerd, beleerd met 1 jaar en 10 maanden en de sulky erachter met 2 jaar, en toen heel voorzichter verder....

succes ermee!!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:58

Ik zou wachten tot 'ie 2.5 of 3 jr. is, dan heb je zeker geen problemen. Nu kan je al wel wat grondwerk met em gaan doen.

WendyBZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 10:17

Glossi schreef:
Een paard is pas uitgegroeit op ongeveer 7jarige leeftijd.En dravers zijn echt nog niet uitgegroeit op 2jarige leeftijd! Waar haal je dat nou weer vandaan!!??? Dat een draver op 2jarige leeftijd voor de suly staat is echt heeel vroeg. maarja wat doet dat om hun te stoppen. Die paarden zijn ook hardstike vroeg versteten en dat is toch echt niet wat een ECHTE paardenliefhebber wil!

En bedankt. Wij zetten ze namelijk wel als jaarling voor de kar. Maar ze zijn inderdaad gefokt op vroegrijpheid, dus ze zijn wat eerder groter en gespierder. Maar lang niet allemaal, dus als ze er niet klaar voor zijn gaan ze het land weer in. En Glossi, ik zou niet te hard dingen gaan roepen. Als jij eens wist hoeveel 15+ dravers er rondlopen als rijpaard...

picachu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:44

ik ben het helemaal met wkoekeoek eens, heb zelf 6 jaar op de baan gewerkt met dravers, en sommigen liepen met 11 of 12 nog koersen en erna hebben heel veel nog een lang leven als rijpaard, het zijn ontzettend sterke en gezonde paarden!!
En met 2 jaar kun je met meerdere rassen beginnen met heel licht werk met een sulky, worden ze gespierder, gehoorzamer en zeker sterker van!

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:38

wkoekoek schreef:
Glossi schreef:
Een paard is pas uitgegroeit op ongeveer 7jarige leeftijd.En dravers zijn echt nog niet uitgegroeit op 2jarige leeftijd! Waar haal je dat nou weer vandaan!!??? Dat een draver op 2jarige leeftijd voor de suly staat is echt heeel vroeg. maarja wat doet dat om hun te stoppen. Die paarden zijn ook hardstike vroeg versteten en dat is toch echt niet wat een ECHTE paardenliefhebber wil!

En bedankt. Wij zetten ze namelijk wel als jaarling voor de kar. Maar ze zijn inderdaad gefokt op vroegrijpheid, dus ze zijn wat eerder groter en gespierder. Maar lang niet allemaal, dus als ze er niet klaar voor zijn gaan ze het land weer in. En Glossi, ik zou niet te hard dingen gaan roepen. Als jij eens wist hoeveel 15+ dravers er rondlopen als rijpaard...

Kijk dat bedoel ik nou ook.
Een halfinger is echter geen draver en behoort meer tot de laat rijpere paarden (net als bijv.lippizaners) . Dus hiermee zou ik gewoon wachten tot 3 jaar.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:39

picachu schreef:
ik ben het helemaal met wkoekeoek eens, heb zelf 6 jaar op de baan gewerkt met dravers, en sommigen liepen met 11 of 12 nog koersen en erna hebben heel veel nog een lang leven als rijpaard, het zijn ontzettend sterke en gezonde paarden!!
En met 2 jaar kun je met meerdere rassen beginnen met heel licht werk met een sulky, worden ze gespierder, gehoorzamer en zeker sterker van!

Ik ben het hier ook helemaal mee eens. Wij zijn met Shets bezig en zoals ik al zei: die lopen met hun 2 jaar al voor de sulky.
Een sulky is tevens erg diervriendelijk, want hij weegt bijna niets als ze hem moeten trekken. Dit werkt beter dan een autoband erachter spannen als ze 2 jaar zijn. Dit is een stuk zwaarder om te trekken. Dat is dus ook onze reden dat wij met hun 2 jaar ze al voor de sulky hebben lopen.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 23:04

wkoekoek schreef:
Wij zetten ze namelijk wel als jaarling voor de kar. Maar ze zijn inderdaad gefokt op vroegrijpheid, dus ze zijn wat eerder groter en gespierder. Maar lang niet allemaal, dus als ze er niet klaar voor zijn gaan ze het land weer in. En Glossi, ik zou niet te hard dingen gaan roepen. Als jij eens wist hoeveel 15+ dravers er rondlopen als rijpaard...

Dat is een discussie waar je nooit uit komt. Veel amerikaans "minded" western ruiters rijden ook hun quarter vroeg in, omdat quarters vroeger klaar zijn. Dat is gewoon de grootste onzin. De groeischijven sluiten bij een quarter of draver niet eerder dan bij een ander ras.
Ik geloof dat jij in de omgang goed voor je paarden bent, dat jij ze met 1 voor de wagen zet (misschien omdat er geld te verdienen is in de koersen?) sta ik dan weer niet achter, absoluut niet zelfs

WendyBZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 23:10

Niet om geld te verdienen, wel om te kijken of ze wat kunnen. Als het niets is, gaan ze het land in om te groeien en proberen we het als 2 of driejarige nog eens.

linny2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:33

Er zijn al wedstrijden voor 2-jarige.. Dat vindt ik zelf wel heel vroeg! Maar een sulky is licht en als je het rustig aan doet kan je 2.5 wel beginnen met tuigje opdoen etc.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:57

mensen, we hebben het allemaal over lichamelijke belasting. Vergeet niet dat het niet enkel om eventuele lichamelijke (over)belasting gaat, maar zeer zeker ook over mentale. Alleen dat vergeten teveel mensen te vaak

joske_vuran

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:08

Ligt helemaal aan het paard denk ik. Mijn eigen fjord Vuran bv, was met 3,5jr (toen ik hem kocht) echt nog een broekie, echt zo'n jonkie. Geestelijk én lichamelijk.

Zorwin daarintegen (fjord van mijn oom) is nu 2,5 en is lichamelijk al een echte flinke knul! En ook geestelijk gaat hij graag aan het werk. Hij is nu net een paar weekjes beleerd voor de sulky en doet het echt super! Hij werkt heel graag en loopt heerlijk met de oortjes naar voren wat rond te kijken.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:13

ik vind 2.5 ook wel even wat anders dan 1....

En ik me een paar jaar geleden maar druk maken dat ik zo stom was geweest om naar de verkeerde mensen te luisteren en mijn haf op ca 2.5 te gaan rijden (was al licht aangereden toen ik haar kocht, heb haar daarna nog even gereden, ben in gaan zien dat ik fout zat, gestopt met rijden, op de wei gezet en met 3 heel rustig opgepakt)