[AR] [VD of LO] grote ukkie op weg helpen met evenwicht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

UniFlap

[VD of LO] grote ukkie op weg helpen met evenwicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 13:59

Ik heb een grote uk op stal staan van 1,72 die nog 3 moet worden. Ik haalde hem van de week uit z'n stal en hij slingerde al op z'n benen. Hij is zo flexibel als maar wezen kan! (ik noem hem nu ook maar slingeraapje )
Ik wil graag wat grondoefeningen met hem gaan doen in de longeerbak, waarmee ik hem wat evenwichtiger kan maken.

kunnen jullie me tips geven wat ik wel en beter niet kan doen?

Marrietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 09:18

Kijk eens of TTouch je kan helpen. In boeken van Linda Tellington-Jones staan oefeningen. Laat hem vrij bewegen in de longeerbak (niet longeren) niet opjagen maar n lekker rustig drafje zodat hij zijn balans kan vinden. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 11:05

hoihoi dank je voor je reactie! Ik ga eens zoeken naar haar boeken

MargotM

Re: [VD of LO] grote ukkie op weg helpen met evenwicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 15:54

Hoi,
Dit is de Rhodium zeker? Ik denk dat ie voornamelijk ontzettend groot is geworden in een korte tijd (hij is ook heel groot!!), mss heeft ie net een groeispurt achter de rug? Hij moet gewoon wennen aan z'n lange lijf, ik denk dat veel beweging gewoon het belangrijkste is, en TTouch kan denk ik ook wel helpen, in de biep op het dorp hebben ze een hoop handige boeken

Ik heb een tijdje een Olivi merrie van 1.74 verzorgt, die had daar ook regelmatig last van, die viel bijna om zelfs in de wei af en toe. Veel in de wei en losgooien + longeren heeft goed geholpen, ze moest gewoon oefenen op d'r benen. Heb trouwens ook veel gewandeld (handig, worden ze gelijk verkeersmak )

Volgende week kom in nog wel een keer kijken bij Willem, laat ik je wel weten wanneer, lijkt me inderdaad gezellig!

xxx

letziforevr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:30

ik heb ook veel gewandeld met mijn paard(inmiddels 1.83!) op zachte en harde ondergrond.
verder veel in de wei gehad met andere paarden die niet te druk waren (jagen zeg maar!) en toen hij 3.5 was begonnen met longewerk.
een groot paard is laat volwassen (ruinen groeien tot ruim 6 jaar!)
inmiddels is het een echte krachtpatser van 11 jaar die qua bouw prima in elkaar zit!

Odin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 09:44

Misschien zou je met je paard aan de hand ook wat balkjes kunnen stappen, zodat je paard zich meer bewust wordt van zijn 4 ledematen. Gewoon eerst 1 balk ergens neerleggen en hem achter je aan laten stappen (los als dat gaat, maar anders gewoon aan een halster). Hierdoor gaat hij als het goed is zijn 4 benen bewuster plaatsen. Als het met 1 balk goed gaat, kun je dit langzaam uitbreiden naar meer achter elkaar, en eventueel in een later stadium cavaletti neerzetten, zodat hij zijn benen hoger moet gaan optillen. Maar doe dit wel rustig aan allemaal, het is een jong paard en die wil je natuurlijk niet te zwaar gaan belasten.

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 12:43

heej Margot, dat is inderdaad de Rhodium Hij heeft met z'n eerste jaar al een groeispurt gehad.. hij is eigenlijk sinds de zomer niet zo veel meer gegroeit dus ik hoop dat hij nu ook rustig aan verder groeit Gelukkig valt hij niet zomaar om! Maar we spreken eens af en anders vraag ik wel of ik hem mag tonen

Bedankt voor de tips!