[AR] [VD] Dingen vastpakken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[VD] Dingen vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:08

Hoi medebokkers
K ben met mijn verzorgpaard wat vrijheidsdressuur aan het proberen en de basis kent ze wel. Nu wil ik haar proberen om haar iets vast te laten pakken/op rapen, maar hoe krijg ik dat van haar gedaan? Ik heb al vanalles geprobeerd, snoepjes in een handdoek verstopt en nog vanalles maar het wil niet echt lukken...Hebben jullie tips voor mij??

Alvast bedankt!
Groetjes, Sunrise

wendy_unique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:10

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:31

Niet elk paard pakt uit zichzelf graag dingen vast. Je kan het beste de oefeningen die je het paard wilt leren, uitzoeken bij het paard zelf. Een paard dat nieuwsgierig is en allerlei dingen uitzichzelf al vastpakt, kun je vele malen gemakkelijker leren apporteren dan paarden die dit niet doen. Zo te lezen pakt jouw pony ook niet uitzichzelf vanalles vast: het zal dus extra moeilijk zijn om dit gedrag (wat ze dus uit zichzelf al nooit doet) op commando te zetten.

Kies, als je zelf weinig ervaring met VD hebt een 'gemakkelijke' oefening uit, dus een die al in het gedragsrepetoire van je pony zit. Pony's die graag en veel rollen kun je gemakkelijk leren knielen, liggen (en laten zelfs zitten) dan een paard dat niet graag op de grond ligt enz.