[AR] [LO] Rennen met longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

[LO] Rennen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 15:30

Mijn pony gaat enorm aan het rennen met longeren. Stappen en draven doet ze super maar zodra ze moet galoperen gooit ze d'r onderkaak scheef en rent dwars door het bit heen. Dit doet ze als ik haar vastzet(een tuigje om doe).
Ik heb haar intussen gelongeerd met:
Balancing rein(teugels met daaraan een soort tiedeman weet niet precies hoe ik het moet zeggen)
Goque
Bijtzets
Los hoofdstelletje
Bijzet vanaf het bitje tussen de voorbeentjes(het enige waarmee ze niet echt aan het rennen gaat)

Spelen met het bitje(niet overdreven maar beetje bezighouden) werkt niet, zonder zweep longeren gaat absoluut niet, zweep er goed bij gaat ze alleen maar harder. Nou zou het me geen probleem zijn als ze alleen hard zou gaan, maar ze trekt me heel de put door en probeert uit te breken.

Heeft er iemand tips hoe ik haar beter kan houden? Ga binnenkort aan de pessoa kijken wat ze doet maar denk dat het geen succes gaat zijn.

gillian

Re: [LO] Rennen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:02

Zet een cirkel uit met rood/wit lint met van die prikpaaltjes.
Dan heb je iig een begrenzing en kan ie niet meer uitbreken.
Verder zou ik proberen heel veel overgangen te maken, dus enkele passen galop en meteen weer terug, dat kun je dan later uit gaan bouwen naar langere stukken galop, maar vooral ook veel stap/draf/stap overgangen om em gehoorzaam aan je stemhulpen te krijgen.
De zweep zou ik er "gewoon" bijhouden, een beetje verder erachter.
Ik zou ook niet allerlei hulpmiddelen gaan uitproberen.
Houdt het bij een hulpteugel, bv het longeertouwtje van Lammert Haanstra, en probeer dat een poos.
Als je iedere keer met iets nieuws aan komt zetten is dat alleen maar verwarrend voor je pony
Als ie begint met rennen moet je toch proberen hem terug te nemen, want rennen wil jij niet!!
Vergeet niet om je pony te belonen met je stem wanneer ie het wel goed doet, al is het maar 2 passen.

Tip: probeer eens een longeercursus bij jouw in de buurt te volgen met je pony, daar leer je vaak heel erg veel van
Succes!!

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 21:37

ik longeer eigenlijk bijna alleen maar met m'n stem ik longeer haar nu aan een bijzet van hnet bitje tussen de benen en dan reageert ze wel goed, maar ik vind het zelf veel fijner om aan een los hoofdstelletje te longeren zodat ze zelf de fijnste houding kunnen kiezen. de overgange ga ik proberen met haar. het vreemd is eigenlijk dat als ze d'r bekkie scheef gooit en gaat rennen dat ze altijd luisterd naar ho draf. maar normaal galoperen doet ze dan niet, ook veel overspringen dan. Ik ga het proberen

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:15

Jouw pony heeft gewoon nog geen balans en evenwicht, en is nog niet sterk genoeg. Linksom bijvoorbeeld zal ze voor in de linkergalop lopen, maar achter waarschijnlijk heel snel overspringen naar rechts galopperen (dus overkruist lopen). Dat is een heel duidelijk teken dat ze haar binnenachterbeen niet onder de massa kan brengen. (Op de rechterhand zal ze het precies omgekeerd doen)

Ik zou een poosje alleen maar overgangen stap-draf maken en helemaal niet galopperen tot ze sterk genoeg is. Verder balkjes draven, vanuit draf halthouden en weer weg. In een goed afgezette ring helemaal los werken (geen hoofdstel, geen longe) kan ook helpen. Ook die longe aan het hoofd kan nl al voldoende zijn om onbalans te veroorzaken.

Maw, geduld hebben, sterker maken, en geen hulpteugels gebruiken, want dat gaan ze als steun gebruiken ipv op hun eigen benen te leren lopen. Daarom loopt ze ook wel goed met een bijzet tussen de voorbenen. Daar leunt ze dan gewoon op. Onder de man (als ze al bereden is) zal ze ook beter lopen, want dan steunt ze op je hand.

Oh, en met een pessoa moet je zéker niet gaan galopperen als je paard niet volledig in balans en op de achterhand draaft. Je kan de pessoa wél gebruiken om de achterhand beter te ontwikkelen, maar echt alleen in draf doen.

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 14:39

ik weet niet of het persee komt omdat ze niet sterk genoeg is, maar meer omdat ze gaat trekken ik moet haar tegen houden anders loopt ze tegen bomen aan, en op die momenten springt ze om, vraag ik haar terug te springen doet ze dat netjes alleen dan trekt ze en gaat ze weer verkeerd. meestal springt ze helemaal om begint juist met de voorbenen en dan gaan de achterbenen zo springt ze ook terug.
met rijden springt ze zelden om en zit ook bijna altijd in de goede galop, we rijden veel buiten door de duinen en bij ieder bochtje of knikje in het pad springt ze netjes over. Ik vind trouwens zelf dat ze niet echt hangt op de bijzet deze hangt bijna altijd losjes.
Het is ook lastig uitleggen hoe en wat zo via internet. ik neem natuurlijk wel de tips serieus maar moet dan wel de goede uitleg erbij geven over dat kleine dikke monster van me

pandabeertje

Re: [LO] Rennen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:46

Mijn paard probeert ook vaak uit te breken aan de longe.
(zodra hij maar iets ziet dan is ie weg)

Ik doe de longeerlin aan de ene kant van het bit vast dan achter de oren langs en dan door de andere bitring naar mij toen.

Het is niet een echt vriendelijke manier, maar als hij er vandoor probeert te gaan straft ie zichzelf gelijk af zonder mij de hele bak door te slepen.

Als ie normaal doet dan heeft ie er niet veel last van en als ie stopt met trekken is de harde druk ook gelijk weg.

Afbeelding
let niet op de bagger

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 17:58

ik ken die manier ben er geen fan van. ik heb de lijn door beide bitringen heen en vast aan de lijn zelf. gewoonlijk als ze gaan trekken werkt het dus als een ketting maar ja dat boeit haar dus niet zo. toch bedankt voor de tip

pandabeertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:19

Woogy schreef:
ik ken die manier ben er geen fan van. ik heb de lijn door beide bitringen heen en vast aan de lijn zelf. gewoonlijk als ze gaan trekken werkt het dus als een ketting maar ja dat boeit haar dus niet zo. toch bedankt voor de tip

Dit heb ik ook een tijd gedaan, maar ik ben hem zo vaak kwijt geraakt met longeren.
Hij loopt normaal wel goed maar probeert hem gewoon 1x in de paar minuten te peren. de etterbak

Onze draver longeerde ik altijd met een dressuurzweepje.
Die was erg bank voor de zweep.

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 00:14

die van mij is totaal niet bang voor de zweep meestal heb ik die ook een stuk achter haar dat ze er eigenlijk geen last van heeft.
Ik denk persoonlijk dat het ook een groot deel is om het puur te proberen en als ze dan merkt dat ik haar nipt kan houden wordt het een leuk spel. maar ik neem alle tips mee in mijn volgende keer longeren wat maandag zal zijn, ze heeft deze week lekker vrij dus dan kies ik eieren voor m'n geld en stap er maar liever niet gelijk op

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 00:16

het enige wat je moet doen is meer ter hoogte van de schouder gaan staan

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 00:33

als ik dat doe draait ze om(longeren is haar toen een mini groot beetje verkeerd geleerd) heb ik toen een keer geprobeert was niet zo'n succes en ze is niet van gedachten te veranderen dat ze niet mag omdraaien. ik kan het aan de andere kant nu ook weer proberen omdat ze nu wel flink gewend is aan hoe ik met haar werd en wat ik van haar wil. meenemen die tip dank je wel