[AR] [VD] spaanse pas

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PDI

[VD] spaanse pas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 22:17

hey hey,

ik wil me paard graag de spaanse pas leren, heb alleen geen idee hoe
dat moet . Me pony kon het wel maar me bijrijdster had hem dat geleerd.....
En die ziek niet meer. kunnen jullie mij misschien helpen?

Groetjes Pauline

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:21

je kan zijn been optillen (recht vooruit zoals je wil dat hij spaanse pas doet) en dan het woord "pas" zeggen en dat een paar keer herhalen en dan een snoepje geven....en als je paard net zo van snoep houdt als die van mij leert hij het binnen een paar dagen

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:19

Op mijn site staat hoe ik het Jauke geleerd... www.jauke.tk

sabine90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:44

amble.. echt een super pard heb jY:D
sabiine

PDI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 17:15

amable, dankjewel! daar heb ik egt wat aan ik ga meteen aan de slag

Woest

Re: [VD] spaanse pas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:29

wat alano zegt is juist!

wij hebben het die van ons vandaag ook beginnen leren en ik ben JUIST HETZELFDE aan begonnen en hij weet bijna wat hij moet doen hij heft zijn been op en steekt hem een beetje vooruit maar begint lichtjes te kappen voor te zeggen "ja hij is even vooruit gegaan" mag ik nou een snoepje.
op begin moet je derect belonen erna moet je pas een beloning geven als hij ze MEER vooruit steekt dan ervoor! en zo verder gaan anders krijg je geen vooruitgang!

_Sammy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:32

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 15:28

Zorg er wel voor dat je ernaast gaat staan wanneer je hem dit aanleert, zo riskeer je het minst dat je geraakt wordt door een vooruitslaand been en kun je het later makkelijker uitbreiden naar lopend spaanse pas en daarna onder het zadel.

Stilstaan pas/been vooruit heet jambette, wanneer je paard het eenmaal lopend doet met om en om het been dan heet het eigenlijk pas spaanse pas. Maar ik noem het ook wel gewoon 'pas'.

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:44

kadanzlover : kent je paard al wel alle basisi oefeningen ( op commando als je de spaanse pas op commando wilt doen?? )
dus stap,,draf,,halt,,komen,,blijven?

PDI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 20:05

Valiant schreef:
kadanzlover : kent je paard al wel alle basisi oefeningen ( op commando als je de spaanse pas op commando wilt doen?? )
dus stap,,draf,,halt,,komen,,blijven?

jah dat kent ze allemaal al... Ik heb haar namelijk vaak gelongeerd, en
alles zit er in...

Virginie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 20:55

hey,

spaanse pas lijkt me wel leuk, en in de manege staat er een veulen waar we het ook aan wilden leren. Maar zit er dan geen risico aan dat hij het later als hij bereden gaat worden de spaanse pas op een of andere manier gaat proberen te misbruiken onder het zadel met beginners ofzo

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 21:45

bolleke schreef:
hey,

spaanse pas lijkt me wel leuk, en in de manege staat er een veulen waar we het ook aan wilden leren. Maar zit er dan geen risico aan dat hij het later als hij bereden gaat worden de spaanse pas op een of andere manier gaat proberen te misbruiken onder het zadel met beginners ofzo

Bolleke : Je mag echt nog niet zo jong beginnen het eist veel concentratie en het is dan ook pa aan te raden om op 2,,5 jarige leeftijd het RUSTIG op de gaan bouwen. en eerst zoregn dat de basis ( Stap,,draf,,halt,,komen en blijven ) er goed in zitten

Virginie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 23:24

oepsie,

maar we waren het wel niet meer van plan om te doen omdat het wel eens misbruikt zou kunnen worden. En als je dan eens normaal nadenkt --> jaja, t zou nie verstandig geweest zijn.

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 09:05

0 0kej, ik begin nu rustig aan met mijn haflinger ( 5jr) eerst nog maar is even de basis lekker herhalen en over uhmzz 1,5 jaar met mijn veulentJe beignnen ( is nu 1,5 maar het is en blijft mijn kleine veulentje:P )

Ookal is het een hele grote hengst

Hij is wel bijna 90 centimeter;)

hhaha

RooszZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:34

www.pink-horizon.nl staat het uitgebreid op en met tips enzo...
tis een hele goede site, raad ik je aan!!!
succes nog ermee
Greetz, Lotte

xxxcatjuxxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:32

bolleke schreef:
hey,

hee
met vrijheids dresuur mag je pas beginnen als het dier ern mentaal (in het koppie) en fieziek (lichamelijk) voor klaar is dur helemaal uitgegroeid

dit is ongeveer 3 jaar.
met vreiheidsdresuur haat er heel veel om in het koppie van een dier en hij belast andere spieren dan normaal.

dus begin pas als hij 3 of 2,5 jaar is oke

mvg caroline

Suzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:42

lijkt me wel een hele mooie pas en het lijkt zo makkelijk om het aan te leren, volgens mij als je het wilt doen zal het wel moeilijker zijn maar toch wel de moeite waard denk ik

luv_jelke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:41

ik heb hier wat voor je kijk maar of je er wat aan hebt
Wat is "Spaanse Pas"?
De Spaanse Pas is het optillen, naar voren gooien en het weer neerzetten van het voorbeen.

Het commando:
"Pas"

Hoe leer ik het aan?
Ga langs je pony staan. Met je hoofd dezelfde kant op als die van je pony.
Til zijn voorbeen op, beweeg het been in de vorm van de spaanse pas (en zeg tegelijk "pas") en zet hem weer neer. Beloon je pony uitbundig. Oefen dit een aantal keer. Daarna kun je een beetje tegen de pony leunen (zodat hij zijn gewicht naar de andere kant verplaatst) en met je voet tegen zijn been aanduwen. Zodra hij zijn voet ook maar iets optilt belonen. Ook zo een aantal keer oefenen en hierbij het zweepcommando gebruiken (bijvoorbeeld tegen het been of tegen de schouder. Als je voet geven wilt houden moet je een duidelijk ander zweepcommando gebruiken). Daarna probeer je het enkel met het zweep en stemcommando
. Het hoeven in het begin nog geen keurig hoge passen te zijn. Zodra de link "pas is voet naar voren" erin zit kun je het vanaf daar uitwerken. Zodra de spaanse pas er bij 1 been helemaal in zit kun je het proberen met zijn andere voet. En daarna misschien zelfs lopend!

Let op:
* Ga nooit voor je pony staan. Een enthousiaste hoef komt er hard aan.

* Begrijpt je pony het zweepcommando niet gebruik het dan niet harder, dit heeft totaal geen zin.

* Bedenk van tevoren goed wat je gaat gebruiken als zweep commando als je "voet geven" wilt behouden. Dit lijkt namelijk er op elkaar en vaak vervalt het voet geven zodra de pony pas leert.

* Zodra het commando erin zit: consequent blijven. Alleen betere oefeningen worden beloond!