[NH] paar vraagjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yaantje

[NH] paar vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 22:11

Hallo,
ik ben nieuw hier.
Ik heb een paar vragen over natural horsemanship, ik ben er de laatste tijd heel veel over gaan lezen maar er zijn nog een paar dingen niet zo duidelijk:

Welke verschillende methodes heb je nog, buiten Parelli en dat van monty roberts?

Verschillen die veel van elkaar en zijn er mensen hier dit dit doen?

En als je nu zo'n touwhalster wil maken (Parelli) hoe zie je hoe het past en welke maten moet je hebben van je paard om een passend halster te hebben? En hoe bevestig je dan de teugels?

sorry dat het zoveel vragen zijn
maar ik hoop dat er mensen zijn die hier een antwoord op weten?

Groetjes Yana

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 22:22

Hallo, ik weet er ook niet veel van af, maar je eerste vraagje kan ik al gedeeltelijk beantwoorden:

In Nederland heb je Emiel Voest (www.emielvoest.nl).
Iemand die ook erg goed is (maar wel erg vaag in zijn uitleg) is Klaus Ferdinand Hempfling.
Sommigen vinden hem juist niet goed om mee te beginnen, maar ik vind hem wel goed. Je zult zeker niet alles meteen begrijpen (doe ik ook nog lang niet) maar in Natuurlijk Paardrijden schrijft hij zo optimistisch (dat vinden sommige mensen na een tijd ook irritant worden) dat je tijdens het lezen gewoon zin krijgt om naar je paard te rennen en het uit te proberen. Met het boek Paardenpersoonlijkheden zou ik nog een tijd wachten, heb gehoord dat hij daar wat negatiever is (en heb het zelf dus nog niet durven lezen ).
Er zijn nog veel meer mensen die ik allemaal niet ken die ook 'groot' zijn op het gebied van NH. Maar dat kunnen anderen vast beter vertellen dan ik.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 11:42

Er zijn verschrikkelijk veel mensen en methodes.

Voor een beginner is op zich parelli heel erg geschikt omdat hij echt met een stappensysteem werkt. In het boekje 'het paard als partner' worden verschillende methoden kort uitgelegd en vergeleken.

Verder is er op bokt onder het subforum 'naturals'ook al een heleboel informatie te vinden

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 12:12

UZ -> NA

Yaantje

Re: [NH] paar vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 13:49

Weet er nog iemand een antwoord op de vraag over het touwhalster?
En hoe je de teugels moet bevestigen?

Kan je de spullen die je nodig hebt voor parelli (leadrope, stick,...) alleen maar via internet bestellen? En weet er iemand een goeie site daarvoor?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 13:52

De teugels kun je op dezelfde manier aan het touwhalster maken als je leadrope. Er zijn verschillende plekken waar je spullen kunt bestellen, goede websites zijn te vinden in de sticky bovenaan bij naturals. Equiplay ken ik zelf ook, heb ik mijn touwhalster en leadrope vandaan, natuurlijk ruiterschap kan die dingen bijvoorbeeld ook leveren.

Helaas zijn de parelli dingen vaak niet in de winkel te koop.

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 21:46

Op mijn site: www.equiplay.nl kun je lezen hoe je touw-teugels aan je halster maakt, voor een leadrope is dit niet veel anders (alleen zit er een clip aan 1 uiteinde) Een makkelijkere manier is om gewoon het uiteinde van je leadrope aan het lusje van het halster te knopen.

Hoe je een touwhalster maakt, staat er niet uitgelegd (anders zou ik niets meer verkopen ) maar wel hoe een goedpassend halster eruit moet zien. En hoe je bepaald welke maat halster je paard nodig heeft.

Goede spullen voor Natural Horsemanship heb ik zelf nog niet in een echte winkel zien hangen, helaas. Wel touwhalsters, maar niet van een fijn materiaal. Net zoals bij de leadropes. Het is namelijk wel belangrijk dat ze van goed touw gemaakt zijn.