Omdat onze dochter nog niet ervaren genoeg is voor onze pony heb ik er aan gedacht om de pony te betuigen voor de kar zodat er toch iets mee gedaan kan worden. Ik denk dat het daar een hele leuke pony voor is. Ze heeft ook al voor de slee gestaan en vandaag heb ik er met de lange leidsels achter gelopen en dat ging super! We hebben ook een 2 wielige dresseerkar waar ze denk ik wel voor past, maar nu mijn probleem. Zal je een 11 jarige pony nog kunnen betuigen die al jaren onder het zadel gelopen heeft. Het voordeel is wel dat ze het sturen al kent en het tuig ook.
Dat is waar een jonge pony neemt het makkelijker aan. Maar ze kunnen het als nog leren hoor makkelijk Mijn vriendin verzorgt een shetje is al best bejaard 28 ofzo En die was ze ook voor de kar aan het beleren waarom dus ook niet
Ik wil die van ons (bijna 10jr) ook voor een karretje leren lopen. De lange leidsels kent hij al, de rest niet en ik ook niet. Wil dus graag iemand met ervaring erbij
Het zal wel gaan maar je het zal wat moeilijker zijn. Ga met een (slimme) oudere pony niet zelf aan de gang als je er niet tot weinig verstand van hebt, want dan gaat het zowiezo fout. Daar zijn ze dan veel te slim voor geworden. Bij een jonge pony kan je nog wel eens geluk hebben.
Mijn man en ik heb allebei onze mendiploma, dus echt onervaren zijn we niet. Ik heb er al meer getuigd, maar niet op die leeftijd. Wel een 5 jarige fjord en dat was de moeilijkste, want die wist al hoe sterk ze was, maar daar heb ik nadien wel 11 jaar heerlijk mee gereden.
Wij hebben een heel erg slimme pony, ik had liever dat hij niet zo slim was Ik ga dus ook niet verder met beleren omdat ik er geen ervaring in heb. Ik wacht wel tot we hulp hebben/krijgen
Ik wil gewoon ervaringen van andere mensen met het beleren van oudere pony's om me zelf te overtuigen om het wel of niet te doen. Als je hier een vraag stelt wordt er altijd vanuit gegaan dat je er geen verstand van hebt. Ik vraag toch ook niet of IK een pony kan tuigen, maar of je een OUDERE pony nog kan tuigen.
@ vago: heeft die oude pony al voor de kar gestaan?
Ik heb mijn pony met 7 jaar betuigd. Dat ging prima. Maar ik sluit me bij sjonniej aan dat 11 jaar vrij oud is en het zal geen makkie worden. Daarbij ken ik mensen met een mendiploma die ik nog niet eens met een super beleerde pony de weg op zou sturen. Als je denkt dat je het kan zou ik het proberen, ik weet niet hoe je rijdt.
Mijn instructeur zegt dat het niks uitmaakt hoe oud het paard is,meer op het beest is opgevoed of altijd z'n zin heeft gekregen. We krijgen zoveeel "oudere"paarden op stal om te betuigen
ik denk wel dat het kan. anders om kan het ook.. ik heb twee toen 12 jarige tuigers ingereden, die alleen betuigd waren altijd. en probleemloos eigenlijk. dingen zoals aandrijven enzo hadden ze erg snel door!
Idd, ik vind inrijden als ze al betuigd zijn makkelijker dan een ingereden pony betuigen(al heb je in beide gevallen een voorsprongetje op een groene pony).
ons moortje miujn shetlander was 9 jaar en dekhengst,toen ik hem uit de weide geplukt heb en helm alles nog geleerd heb. ging vrij vlot,doet zijn werk graag.zowel de kar als met de kindjes op zijn rugje. hij is wel goed gemanierd en rustig geweest
Ik heb mijn pony omgeschoold toen ze 17 was. Het ging heel eenvoudig, ik zelf had er meer moeite mee, wou mijn pony steeds aandrijven met m'n benen terwijl ik op de wagen zat .
Pony was in no-time Z-dressuur mennen en klasse 2 samengesteld.
Gewoon doen dus (uiteraard met verstand) veel succes
Nou, dan ben ik nu helemaal overtuigd. Ik ben al 2 dagen aan het oefenen en het gaat tot nu toe heel goed. In de vakantie heb ik meer hulp, dus dan kan ik weer een stapje verder gaan.
Die oude pony heeft niet voor de kar gestaan maar al wel met gewicht er achter. Maar ze is gestopt nu want hij is kreupel en ze had niet zoveel tijd meer erg zonde vind ik