[AR] [LO] tweede help-oproep...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JessieVD

[LO] tweede help-oproep...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 15:47

Tweede poging:
Ik heb een groot probleem bij het longeren, namelijk als ik mn paard van kant moet doen wisselen. ze zou mij gewoon omver springen, ze is echt gevaarlijk. Als ik links van haar ga staan is er geen probleem, maar ze laat me gewoon niet aan haar rechterkant komen,
ik heb al geprobeerd haar voor ik ze wissel eerst aan de hand een beetje te doen stappen om haar af te leiden, maar dat lukt enkel na lang stappen en dan is ze zoo afgeleid dat ze haar hoofd niet meer bij het longeren kan houden. Ze komt niet naar het midden of ze stopt niet maar ze blijft gewoon stappen en luistert niet meer naar mn stemhulpen (wat ze anders wel doet). impulsen met een lange zweep heeft ook geen zin, want daar wordt ze histerisch van...

Hoe pak ik dit het best aan?

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 19:43

Hoe wil jij je paard dan van kant laten wisselen?
Het ziet er misschien wel spectaculair uit om je paard op een enkele hulp van jou om te laten draaien en zelf op de andere hand te gaan lopen, maar als het niet veilig meer is...
Ik laat de pony's als ze van hand moeten veranderen eerst stappen, dan steek ik mijn hand op, richting hun hoofd. Daarvan weten ze dat het betekent dat ze naar me toe mogen komen. Vervolgens komen ze, en laat ik ze op de andere kant weer wegstappen, tot ze weer op de volte zijn en kan ik weer verder...
Als je paard niet stopt of gewoon blijft stappen, kan je in combinatie met je stemhulpen de longeerlijn gewoon inkorten, tot je paard wel moet gaan stappen, en als hij stapt beloon je goed

Maar ik snap niet precies wat het probleem is, leg eens uit?

JessieVD

Re: [LO] tweede help-oproep...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 20:25

wel, in pricnipe luistert ze heel goed op mijn stemhulpen; stap draf galop naar me toekomen enzo,... maar dan om daar in de andere richting te doen lopen lukt het niet. bv ik begin met links, en als ik gedaan heb laat ik ze naar me toekomen, dan begint het probleem, ik sta dan langs de linkerkant van haar, en om haar te veranderen zou ik aan haar rechterkant moeten kunne gaan staan en dat laat ze niet toe. als ik nog maar voor haar sta zou ze al vertrekken, met alle gevolgen vandien..., ik wil haar duidelijk maken dat ze me eerst rustig langs haar moet laten komen, maar dat lukt niet. ook niet met eerst te stappen, ze wordt dan wel rustig enzo, maar ze laat me nog steeds niet langs haar andere kant komen...
Eens ze vertrokken is rechts gaat alles weer goed en luistert ze weer perfect naar mn stemhulpen. het is het veranderen zelf waar het probleem zit...
Het feit dat ze me niet langs haar rechterkant laat staan is enkel zo bij het longeren, anders heeft ze dat probleem niet...
beter kan ik het niet echt uitleggen...

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:28

Misschien eens oefenen met iemand die naast haar loopt en op haar in praat (bij voorkeur jijzelf), en zodat diegene sneller in kan grijpen als er iets mis gaat.

Marrietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 09:20

Ga werken met twee lijnen (laat eerst iemand je helpen die hier ervaring mee heeft). Met twee lijnen heb je dit probleem niet. Dat je niet aan de andere kant kan komen omdat ze pijn/angst van de zweephulp gaat associeren met het wisselen van kant. Zorg dat je haar vertrouwen hierin weer krijgt. Door te gaan werken met twee lijnen.

JessieVD

Re: [LO] tweede help-oproep...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 15:09

bedankt voor de tip

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 21:45

ja, dat heb ik ook gehad. Mijn paard werd niet gevaarlijk ofzo, ze snapte het gewoon niet. Ze draaide constant met haar hoofd naar mijn toe. Ik kreeg de lange zweep er gewoon niet tussen dus kon ik haar ook niet van mij wegkrijgen.

toen heb ik een keer met dubbele longe geprobeerd en toen snapte ze het in een keer. sindsdien kan ik haar wel rechtsom longeren.