[AR] [LO]hoe longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

1988

[LO]hoe longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 15:01

hey iedereen,

Ik weet natuurlijk wel hoe ik moet longeren en hoe de longeerlijn vast moet, ik haal hem door het ene bitring heen en dan weer terug naar die andere en dan vastklikken.
Ze heeft dan gewoon haar hoofdstel om, met de teugels in de knoop.
Ook heeft ze gewoon dr zadel op, dat omdat ik haar eerst longeer voordat ik er zelf op stap.

Is het dan beter om de teugels er af te halen?
zijn er nog andere manieren om een longeerlijn te bevestigen?

Misschien nog leuke tips om het voor haar ook leuker te maken?
hoor het graag.

Groetjes,
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 16-12-05 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:07

Ik longeer los, zonder longelijn, in een ronde longeerkraal. Dan kun je ook snel van richting veranderen. Door middel van stemcommando's en lichaamspositie kan ik snelheid bepalen en de richting veranderen. Ik rij western, ik longeer of zonder zadel, geen hoofdstel of met hoofdstel in en zadel op, split reins zitten dan aan de knop van het zadel vast, of als ik wil bijzetten voor tussen de benen door en aan de beugels vast of aan de knop. In de western worden rollbacks meegenomen, dat is een leuke afwisseling. Aan het eind van de longesessie kan ik de teugels losmaken en het paard aan de hand een klein cirkeltje om me heen laten stappen of draven. Ook de spin kan van de grong meegenomen worden. Vooral door de kleine cirkeltjes aan de hand wordt een paard lekker soepel. Veel tempowisselingen meenemen, vaak van gang veranderen, blijven ze attent van.

Overigens is er een apart forum [UZ] waar je veel informatie over longeren kunt vinden, en waar dit topic eigenlijk ook thuis hoort.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:12

Je kunt ook een bitstukje gebruiken wat je aan de bitringen vastklikt, dan kun je makkelijker van hand veranderen.

Als je na het longeren nog wilt rijden zou ik de teugels er om laten, als je dat niet wilt, gewoon zonder zadel en teugels en eventueel een longeersingel als je wilt bijzetten.

1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 15:31

bedankt voor wat advies, deze mensen hebben zelf nog geen bak en ik mag de bak aan de overkant gebruiken, das natuurlijk ideaal.
Hoe duur zijn bitstukjes ongeveer? misschien dat ik die wel koop.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:32

5 euro ofzo

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:02

balkjes neer leggen tijdens het longeren (dit dus ook met de cirkel mee leggen en op voldoende afstand) dit houd je paard niet alleen scherp maar het veruimd ook de passen van je paard. Daarnaast worden de schouders lekker losgewerkt, en komt de achterhand er meer onder.

Veel schakelen, en dan niet alleen stap draf draf galop etc. maar juist kleine schakelingen maken, dus verruimen en weer terug nemen en weer weg.... Geef wel je paard de tijd om na te denken wat hij moet doen, en geef hem de tijd om te leren.

zweetvos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:23

Ik zou geen bitstukje kopen hoor. Die dingen trekken altijd helemaal scheef zodra je longeert en dan heb je alleen maar druk op de buitenste bitring.

* Je kan hem inderdaad vastmaken zoals jij doet, door de binnenste bitring heen en dan aan de buitenste vast.

* Of je doet hem door de binnenste bitring en door de buitenste heen halen en dan weer terug aan de longeerlijn vastmaken. Dan moet je voordat je hem vastdoet even een knoop in de longeerlijn leggen (20 cm voor de gesp ong?) en dan maak je hem voor de knoop vast, dus niet aan de kant van de gesp. Dit is zodat de bitringen niet tegen elkaar aan getrokken worden.

* Als je een lage neusriem hebt kan je ook het klipje aan het ringetje van de lage neusriem én aan de binnenste bitring vastklippen. Dan heeft de pony niet alle druk op de mond maar ook een beetje op de neus (doen wij altijd bij de jonge paarden).

* Heb je een hoge neusriem ipv een lage maar wil je wel de druk over de mond en de neus verdelen dan kan je ook de longeerlijn door de binnenste bitring heenhalen en dan tussen de neusriem en de wang van het paard door en dan weer terug aan de longeerlijn doen zoals ik net had uitgelegd.

* Je kan ook nog de longeerlijn door de binnenste bitring heen (van buiten naar binnen) en dan over het hoofd, achter de oren langs en dan aan de buitenste bitring vast. Dan zou je kunnen doen als je pony best sterk is en uit wil breken maar dit werkt een beetje als een ophaaltrens dus dan moet je wel voorzichtig doen.

Ik hoop dat je het snapt, anders moet je het maar even vragen dan zal ik het beter proberen uit te leggen en een plaatje maken.

Als je de teugels goed opknoopt kan je ze laten zitten hoor.
Als ik met een slof of iets longeer dan haal ik ze er vaak wel af anders ga ik in de knoop zitten haha. Maar het maakt niks uit.

En tips om het leuk te maken, lekker veel tempowisselinkjes zoals hiervoor is uitgelegd.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:26

zweetvos schreef:
Ik zou geen bitstukje kopen hoor. Die dingen trekken altijd helemaal scheef zodra je longeert en dan heb je alleen maar druk op de buitenste bitring.

Ik heb ook liever niet te veel druk op de binnenste.

Maar als je het echt goed wilt doen moet je natuurlijk longeren met dubbele lijnen

zweetvos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:39

zweetvos schreef:

wendytjeG schreef:
Ik heb ook liever niet te veel druk op de binnenste.

Maar als je het echt goed wilt doen moet je natuurlijk longeren met dubbele lijnen

Nee, ik ook niet op de binnenste.
T liefst helemaal niet op het bit..
Maar anders zo goed mogelijk verdelen.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:16

VMR -> UZ

odyssee76

Re: [LO]hoe longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 00:35

Ik ga helemaal mee met zweetvos. Maar ik heb nog een mogenlijkheid. Hiermee verdeel je de druk op het bit altijd gelijkmatig:
Knoop een stukje stro touw tussen de bitringen, let op: niet te lang stukje ong. 15cm, en klik de longe daaraan zodat hij vrij heen en weer kan schuiven. Dat bevalt mij het beste.

Goldie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 00:40

wendytjeG schreef:

Of als je het goed fout wilt doen Je moet het natuurlijk ooit leren, maar je trekt ze iig vrij gemakkelijk scheef, daarom begin ik er voorlopig ook nog niet aan.
Je kan de teugels ook opdraaien en dan met de keelriem vastzetten, ik haal ze er meestal gewoon zelf af. Ik vind ze alleen maar vervelend anders en ik heb ze toch niet nodig dan.

Fellowww

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:45

als je alleen wilt longeren zou je hem ook kunnen bij zetten om de stelling te oefenen zo word het longeren intersiever. je kan dat doen door middel van een longeersingel en touwtjes(en een hoofstel natuurlijk). je kan dan de touwtjes onder de buik aan de singel vast maken dan door de bit ringen naar de ringen van de longeersingel en dan vastmaken. als je dan later mee stelling wil aanvragen dan kun je ge touwtjes om één van de ringen omdraaien en dan heb je de touwtjes al gauw 2 cm korter en kun je meer stelling vragen. zo doe ik dat altijd wel met mijn pony als ik hem longeer.