Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
muildier schreef:Hoi hoi,
Met het idee van Brisk ben ik het wel mee eens. Misschien kun je andere dingen met haar doen naast het rijden zoals grondwerk of wandelen b.v. Om voor haar wat afleiding te geven en misschien ontspanning. Vind ze dit niet leuk dan schiet het natuurlijk niks op.
Verder zou ik haar belonen op het moment dat ze het gewenste gedrag vertoont. Hoe gaat het met hoeven krabben bij jou zelf? Je kunt haar belonen door b.v. iets lekkers, door een klopje (als ze dit als leuk/positief ervaart) of door de druk weg te nemen als ze goed reageerd. Als voorbeeld b.v. stel dat er problemen zijn met hoeven krabben dan laat je pas los op het moment dat zij/hij stil staat. Als je een goede timing hebt leren ze snel dat de stilstaan ok is en jij hem/haar los laat.
Zelf oefen ik specefieke problemen ook regelmatig met clickertraining. Er is ook een boek over...uhm...clicker training voor paarden...schrijver weet ik niet.
Verder zou ik het niet weten. Gelukkig zijn haar rug problemen ook opgelost. Zei de osteopaat wat over haar gedrag tijdens behandeling?
Succes ermee!!!
Voor vragen kun je altijd pb-en of mailen!
muildier schreef:Misschien dat dat een oorzaak is van haar gedrag en dat ze zo ook tegen vreemde doet.
Misschien nog een tip aangezien jij wel met haar overweg kunt om b.v. iemand van stal, een vriendin te vragen af en toe bij te springen zodat ze misschien ook aan andere went en uit eindelijk ook aan hoefsmid. Een soort opnieuw socialize...verder zou ik het echt niet weten...
whisperramse schreef:dat aanbod slaat op mij, zeker?![]()
het is haast terug weer vakantie, dus zullen we wel genoeg (lees; veel) bij elkaar en de paarden zijn
josien schreef:Paarden zijn van nature niet agressief. Als ik je verhaal zo lees is het angst, onzekerheid die haar zo doet reageren.
Grondwerken helpt inderdaad, maar het alle belangrijkste is rustig, maar consequent zijn en zorgen dat je heel duidelijk bent en zelf geen boosheid geiriteerdheid enz in je hebt.
Met geduld en liefde kun je dit probleem oplossen.
Heb hier zelf ook een pony staan die ik kocht als levens gevaarlijk. Nu is het de liefste pony die er is en geef er kinderen op les. Als je maar duidelijk bent en niet bang dan heb je geen problemen met haar. Ben je onzeker bang enz dan kom je niet binnen een straal van 15 m omdat ze je dan aanvalt.
Marrietje schreef:Ik denk wel dat het belangrijk is dat je hulp zoekt om verder te komen. Zeker als je al aangeeft dat je onzeker/bang wordt en niet weet wat je moet doen. Bij een angstig en onzeker paard is het belangrijk dat je zijn vertrouwen weer terug krijgt en zekerheid uitstraald. Gaaf dat ze met het rijden dat wel heeft en jullie een goed kontakt hebben. Succes!
Jimbo schreef:Reageert ze ook heftiger op mannen?
kan je eens een vrouwelijke hoefsmid proberen
met omgang en poetsen ed zou ik gewoon zoveel mogelijk proberen oren plat te negeren, als ze gevoelig is zoveel mogelijk met zachte borstel en als ze wil bijten een kleine tik. laat haar wel merken dat je je grenzen hebt wat betreft haar humeur, (Beloon natuurlijk wel de goede dingen!!).
stefje schreef:Ik heb ook zo'n merrie, nu alweer 10 jaar -ik kocht haar toen ze 8 was van een handelaar, wel een prima handelaar voor zover ik kon beoordelen-. Toen ik haar kocht viel het gedrag niet zo op c.q. gedroeg ze zich niet zo. Waarschijnlijk al het nieuwe overdonderde haar wel... Nu is het toch wel gauw ff proberen een hapje te geven, oren in d'r nek heel gauw, sjaggo doen. Maar toch ook is ze erg op mij gericht, als ik ze in de bak zet voor een paar uurtjes en ik ben wat aan het klussen rondom dan houdt ze mij erg in de gaten enzo. Het zal nooit een knuffelpaard worden (alleen bij hengstigheid is ze een stuk gezeggelijker, ik moet toch eens aan de VA vragen hoe dat zit met hormonen enzo...). Ik aai haar ook niet veel over haar hoofd, dat wil ze niet zo. Tja niet elk paard is een knuffelpaard. Rijden gaat ze echt lekker, ik betrap mezelf er nog wel eens op dat als het goed gaat ik niet beloon, alleen als het niet goed gaat ik wel corrigeer. Dat zou nog meer in evenwicht moeten zijn besef ik. Je ziet bij veel mensen ook dat diegene met de grootste mond het gevoeligste typetje is en het meest bevestiging/beloning nodig heeft... Zal bij paarden ook wel zo werken... Mijn merries (2) zijn ook niet zo mannenpaarden, komt volgens mij gewoon doordat ze meer vrouwen dan mannen zien. Man = veearts, hoefsmid enz.
FunkyMirko schreef:@ Agnes:
Dat van die lieve man vindt ik wel een goed idee, ik ga er deze middag eens over nadenken wie me het beste zou kunnen helpen, en het minst snel zijn zelfbeheersing verliest.
Het is namelijk wel zo dat vele mannen er bang van zijn, en vanaf ze bvb op stal haar hoofd over de staldeur steekt en even kwaad kijkt (oren platlegt dus) dat ze direkt al panikeren en zeggen van "ja ze gaat me aanvallen" wat ze dus helemaal niet doet,
johnnie schreef:Ik zit eigenlijk stilletjes te lachen, te gniffelen om duidelijk te zijn. Leuk paard.Ik heb of beter gezegd ik had een paard met ook zulke symptomen
Heerlijk om kundig mee te experimenteren.
fallstar schreef:Dit is nou precies waarom ik niet met merries kan omgaan, merries mogen mij niet, en ik hun niet![]()
wel heel vervelend voor je, (wel leuk paardje trouwens! als ik die foto's zie) ik zou denk ik vooral veel dingen als wandelen en poetsen, misschien wat spelen in de bak ( ? ) doen.. Zou het misschien ook kunnen dat ze iets heel erg mist van haar vorige stal? een vriendje, of de eigenaar misschien.. Staat er niet nog een leuk diertje waar ze wel mee overweg kan? Star is een stuk vrolijker geworden door z'n nieuwe buurtjes en een losgooi mattie