[AR] [NH] Omgangproblemen. Hoe beginnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FunkyMirko

[NH] Omgangproblemen. Hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 20:33

hallo,

ik heb een paar maanden terug een KWPN merrie gekocht,
en ze is heel erg zuur in de omgang, ik dacht ja, het gaat wel over, ze zal enkel zo zijn tot ze mij kent ofzo, maar niks was minder waar!
Ze is nog altijd heel zuur, ze legt haar oren plat als ze naar je toe komt, en trekt haar neus op als je naar haar toe wijst, of haar wilt "aaien". Echt geen knuffelpaard dus.
Toen ik haar gekocht heb, had ze wel "problemen" met haar rug, met een aantal rugwervels die vastzaten maar dat is allemaal mooi opgelost door een osteopaat die haar behandeld heeft.
Ze is heel zenuwachtig in de omgang, alsof ze op omploffen staat.
Ze valt ook al bijna niet te beslaan door haar zenuwachtigheid, moet ze verdoofd worden door de DA voor de HS.
Daarintegen is ze wel super super braaf om te rijden!
Af en toe kan ze ook wel heel schrikkerig bvb. als ze gewoon ze hand opheft, dat ze zich wegtrekt en haar oren plat legt, dus ik denk dat ze vroeger bij de vorige eigenaar veel slaag of dergelijke moet gekregen hebben, want zo'n reactie's zijn toch eenmaal niet normaal.

Ik vindt het voor mijzelf heel moeilijk om met haar "normaal" te kunnen omgaan omdat ze altijd zo die oren legt. Ik weet eigenlijk niet goed hoe eraan te beginnen, bij mij is ze nu al een stuk braver omdat ik er elke dag met bezig ben. Maar bij andere en onbekende mensen is ze precies altijd heel agressief en autoritair, precies of ze wil tonen dat zij de baas is en niet die andere mensen.

heeft iemand goede tips, om aan het werk te gaan?

Brisk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 13:46

Hoi,
echt helpen kan ik je niet, maar ik heb ook ong. zo'n geval staan. Het is ook een kwpn merrie, en ik heb haar nu 2 maanden. Maar ik heb ook de indruk dat er meer gaat nodig zijn dan afwachten en geduld hebben om haar 'in de hand' te krijgen. Ik ga nu proberen om met grondwerk te beginnen. Misschien ook een idee?
Mag ik vragen waar je ze gekocht hebt? Je kan me het antwoord pb-en. Misschien komt ze ook wel van waar ik de mijne heb gekocht, en bij uitpluizen wat er met de merrie gebeurd is blijkt dat deze handelaar goed kan liegen en bedriegen....
Groetjes.

muildier

Re: Omgangproblemen. Hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:50

Hoi hoi,

Met het idee van Brisk ben ik het wel mee eens. Misschien kun je andere dingen met haar doen naast het rijden zoals grondwerk of wandelen b.v. Om voor haar wat afleiding te geven en misschien ontspanning. Vind ze dit niet leuk dan schiet het natuurlijk niks op.

Verder zou ik haar belonen op het moment dat ze het gewenste gedrag vertoont. Hoe gaat het met hoeven krabben bij jou zelf? Je kunt haar belonen door b.v. iets lekkers, door een klopje (als ze dit als leuk/positief ervaart) of door de druk weg te nemen als ze goed reageerd. Als voorbeeld b.v. stel dat er problemen zijn met hoeven krabben dan laat je pas los op het moment dat zij/hij stil staat. Als je een goede timing hebt leren ze snel dat de stilstaan ok is en jij hem/haar los laat.

Zelf oefen ik specefieke problemen ook regelmatig met clickertraining. Er is ook een boek over...uhm...clicker training voor paarden...schrijver weet ik niet.

Verder zou ik het niet weten. Gelukkig zijn haar rug problemen ook opgelost. Zei de osteopaat wat over haar gedrag tijdens behandeling?

Succes ermee!!!
Voor vragen kun je altijd pb-en of mailen!

FunkyMirko

Re: Omgangproblemen. Hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 19:01

muildier schreef:
Hoi hoi,

Met het idee van Brisk ben ik het wel mee eens. Misschien kun je andere dingen met haar doen naast het rijden zoals grondwerk of wandelen b.v. Om voor haar wat afleiding te geven en misschien ontspanning. Vind ze dit niet leuk dan schiet het natuurlijk niks op.

Verder zou ik haar belonen op het moment dat ze het gewenste gedrag vertoont. Hoe gaat het met hoeven krabben bij jou zelf? Je kunt haar belonen door b.v. iets lekkers, door een klopje (als ze dit als leuk/positief ervaart) of door de druk weg te nemen als ze goed reageerd. Als voorbeeld b.v. stel dat er problemen zijn met hoeven krabben dan laat je pas los op het moment dat zij/hij stil staat. Als je een goede timing hebt leren ze snel dat de stilstaan ok is en jij hem/haar los laat.

Zelf oefen ik specefieke problemen ook regelmatig met clickertraining. Er is ook een boek over...uhm...clicker training voor paarden...schrijver weet ik niet.

Verder zou ik het niet weten. Gelukkig zijn haar rug problemen ook opgelost. Zei de osteopaat wat over haar gedrag tijdens behandeling?

Succes ermee!!!
Voor vragen kun je altijd pb-en of mailen!

Het rare is dat ze bij mij zelf braaf is om haar hoeven te krabben, achteraan durft ze wel eens een been uitsmijten omdat ze geen zin heeft, maar niet zo histerisch als bij de smid.
De osteopaat is een vroegere eigenaar van haar geweest, en zij enkel dat het een goed paard was maar dat ze een slechte kop heeft (slecht karakter enzo) Nu heb ik wel gemerkt dat hij wel heel hardhandig met haar omgaat en dat zal er natuurlijk ook niet aan geholpen hebben, mijn paard was vrij bang van hem, en je zag zo het wit van haar ogen...
Hij komt nu niet meer...

muildier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:30

Misschien dat dat een oorzaak is van haar gedrag en dat ze zo ook tegen vreemde doet.
Misschien nog een tip aangezien jij wel met haar overweg kunt om b.v. iemand van stal, een vriendin te vragen af en toe bij te springen zodat ze misschien ook aan andere went en uit eindelijk ook aan hoefsmid. Een soort opnieuw socialize...verder zou ik het echt niet weten...

FunkyMirko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 20:19

muildier schreef:
Misschien dat dat een oorzaak is van haar gedrag en dat ze zo ook tegen vreemde doet.
Misschien nog een tip aangezien jij wel met haar overweg kunt om b.v. iemand van stal, een vriendin te vragen af en toe bij te springen zodat ze misschien ook aan andere went en uit eindelijk ook aan hoefsmid. Een soort opnieuw socialize...verder zou ik het echt niet weten...

dankjewel voor je tip, ik zal eens vragen aan een vriendin of ze mij af en toe wil komen helpen. Misschien dat het idd wel verbeterd zodat ze de hoefsmid ook verdraagd met verloop van tijd.

whisperramse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:51

dat aanbod slaat op mij, zeker?
het is haast terug weer vakantie, dus zullen we wel genoeg (lees; veel ) bij elkaar en de paarden zijn

josien

Re: [NH] Omgangproblemen. Hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:01

Paarden zijn van nature niet agressief. Als ik je verhaal zo lees is het angst, onzekerheid die haar zo doet reageren.

Grondwerken helpt inderdaad, maar het alle belangrijkste is rustig, maar consequent zijn en zorgen dat je heel duidelijk bent en zelf geen boosheid geiriteerdheid enz in je hebt.
Met geduld en liefde kun je dit probleem oplossen.

Heb hier zelf ook een pony staan die ik kocht als levens gevaarlijk. Nu is het de liefste pony die er is en geef er kinderen op les. Als je maar duidelijk bent en niet bang dan heb je geen problemen met haar. Ben je onzeker bang enz dan kom je niet binnen een straal van 15 m omdat ze je dan aanvalt.

FunkyMirko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 15:21

whisperramse schreef:
dat aanbod slaat op mij, zeker?
het is haast terug weer vakantie, dus zullen we wel genoeg (lees; veel ) bij elkaar en de paarden zijn

Het aanbod slaat idd op jou!
Als je wil natuurlijk

whisperramse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 15:24

tuurlijk, we zullen dat varkentje alias tavany eventjes wassen

FunkyMirko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 15:24

josien schreef:
Paarden zijn van nature niet agressief. Als ik je verhaal zo lees is het angst, onzekerheid die haar zo doet reageren.

Grondwerken helpt inderdaad, maar het alle belangrijkste is rustig, maar consequent zijn en zorgen dat je heel duidelijk bent en zelf geen boosheid geiriteerdheid enz in je hebt.
Met geduld en liefde kun je dit probleem oplossen.

Heb hier zelf ook een pony staan die ik kocht als levens gevaarlijk. Nu is het de liefste pony die er is en geef er kinderen op les. Als je maar duidelijk bent en niet bang dan heb je geen problemen met haar. Ben je onzeker bang enz dan kom je niet binnen een straal van 15 m omdat ze je dan aanvalt.

Bedankt voor je reactie Josien,
dit geeft toch nog een beetje goede hoop, tegenover andere mensen die haar enkel willen afbreken, in de loop der tijd dat ik haar nu heb (bijna 4 maanden ofzo) heb ik ondertussen ook al dreigmails ontvangen van vorige eigenaars, dat mijn paard het niet waard is hier nog rond te lopen en dat we haar beter naar de slacht doen, want dat ze karaktergestoord is, en dat zoiets nooit meer goedkomt, dat ze al zo is van veulens af.
Vindt ik ook maar een zonde dat mensen zo mails kunnen sturen maarja, er zijn toch nog mensen met goede hoop, gelukkig maar, moesten we allemaal zo negatief denkend zijn waren er niet veel paarden meer die nog op de wereld rondliepen denk ik...

josien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:59

Tja negatief denken of nog erger niet denken willen zoals het paard denkt. Dit is dan ook het alle belangrijkste wat je nodig hebt om dit probleem op te lossen. Ik kan hier vandaan niet zien of het echt zo is als ik denk. Daarvoor moet ik of het paard zien of een duidelijke hoofd foto van voren en opzij hebben.

Wil je info over karakteranalyse enz PB me dan.

Marrietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 09:14

Ik denk wel dat het belangrijk is dat je hulp zoekt om verder te komen. Zeker als je al aangeeft dat je onzeker/bang wordt en niet weet wat je moet doen. Bij een angstig en onzeker paard is het belangrijk dat je zijn vertrouwen weer terug krijgt en zekerheid uitstraald. Gaaf dat ze met het rijden dat wel heeft en jullie een goed kontakt hebben. Succes!

FunkyMirko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 13:27

Marrietje schreef:
Ik denk wel dat het belangrijk is dat je hulp zoekt om verder te komen. Zeker als je al aangeeft dat je onzeker/bang wordt en niet weet wat je moet doen. Bij een angstig en onzeker paard is het belangrijk dat je zijn vertrouwen weer terug krijgt en zekerheid uitstraald. Gaaf dat ze met het rijden dat wel heeft en jullie een goed kontakt hebben. Succes!

Dankjewel!!
En ik vindt het inderdaad ook heel raar dat het wel goed gaat om te rijden en dat de ze in de omgang zoveel minder is, en om het topic niet zo eentonig te maken hier een paar rijfoto's van ons.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 19:30

Reageert ze ook heftiger op mannen?
kan je eens een vrouwelijke hoefsmid proberen
met omgang en poetsen ed zou ik gewoon zoveel mogelijk proberen oren plat te negeren, als ze gevoelig is zoveel mogelijk met zachte borstel en als ze wil bijten een kleine tik. laat haar wel merken dat je je grenzen hebt wat betreft haar humeur, (Beloon natuurlijk wel de goede dingen!!).

FunkyMirko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 19:39

Jimbo schreef:
Reageert ze ook heftiger op mannen?
kan je eens een vrouwelijke hoefsmid proberen
met omgang en poetsen ed zou ik gewoon zoveel mogelijk proberen oren plat te negeren, als ze gevoelig is zoveel mogelijk met zachte borstel en als ze wil bijten een kleine tik. laat haar wel merken dat je je grenzen hebt wat betreft haar humeur, (Beloon natuurlijk wel de goede dingen!!).

Ze reageert inderdaad ook heftiger op mannen, hebben ze me ook gezegd als ik haar heb gekocht, dat het niet echt een mannenpaard was maar eerder een damespaardje, het zat namelijk zo, dat als ze haar wouden zadelmak maken hebben ze haar naar verschillende stallen gedaan (allemaal mannen aan het werk daar) en daar konden ze haar niet zadelmak maken, en hebben ze haar maar teruggedaan naar de eigenaar, na een hele poos hebben ze haar naar een vrouwelijke africhter gedaan, en zie wat een prachtpaard voor te rijden! Voor te poetsen ofzo doet ze niks, toch niet naar mij, ik kan haar hoeven zoals niks opheffen en uitkrabben en invetten en dergelijke. Maar vanaf er iemand anders in de buurt is begint ze te panikeren. Ik heb inderdaad ook al gedacht om een vrouwelijk hoefsmid te nemen, maar waar ik die moet vinden is de vraag van de eeuw, bij ons in de buurt is er denk ik geen enkele vrouwelijk hoefsmid, maar ik zal eens rondvragen, je weet maar nooit.

stefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 14:00

Ik heb ook zo'n merrie, nu alweer 10 jaar -ik kocht haar toen ze 8 was van een handelaar, wel een prima handelaar voor zover ik kon beoordelen-. Toen ik haar kocht viel het gedrag niet zo op c.q. gedroeg ze zich niet zo. Waarschijnlijk al het nieuwe overdonderde haar wel... Nu is het toch wel gauw ff proberen een hapje te geven, oren in d'r nek heel gauw, sjaggo doen. Maar toch ook is ze erg op mij gericht, als ik ze in de bak zet voor een paar uurtjes en ik ben wat aan het klussen rondom dan houdt ze mij erg in de gaten enzo. Het zal nooit een knuffelpaard worden (alleen bij hengstigheid is ze een stuk gezeggelijker, ik moet toch eens aan de VA vragen hoe dat zit met hormonen enzo...). Ik aai haar ook niet veel over haar hoofd, dat wil ze niet zo. Tja niet elk paard is een knuffelpaard. Rijden gaat ze echt lekker, ik betrap mezelf er nog wel eens op dat als het goed gaat ik niet beloon, alleen als het niet goed gaat ik wel corrigeer. Dat zou nog meer in evenwicht moeten zijn besef ik. Je ziet bij veel mensen ook dat diegene met de grootste mond het gevoeligste typetje is en het meest bevestiging/beloning nodig heeft... Zal bij paarden ook wel zo werken... Mijn merries (2) zijn ook niet zo mannenpaarden, komt volgens mij gewoon doordat ze meer vrouwen dan mannen zien. Man = veearts, hoefsmid enz.

FunkyMirko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 17:13

stefje schreef:
Ik heb ook zo'n merrie, nu alweer 10 jaar -ik kocht haar toen ze 8 was van een handelaar, wel een prima handelaar voor zover ik kon beoordelen-. Toen ik haar kocht viel het gedrag niet zo op c.q. gedroeg ze zich niet zo. Waarschijnlijk al het nieuwe overdonderde haar wel... Nu is het toch wel gauw ff proberen een hapje te geven, oren in d'r nek heel gauw, sjaggo doen. Maar toch ook is ze erg op mij gericht, als ik ze in de bak zet voor een paar uurtjes en ik ben wat aan het klussen rondom dan houdt ze mij erg in de gaten enzo. Het zal nooit een knuffelpaard worden (alleen bij hengstigheid is ze een stuk gezeggelijker, ik moet toch eens aan de VA vragen hoe dat zit met hormonen enzo...). Ik aai haar ook niet veel over haar hoofd, dat wil ze niet zo. Tja niet elk paard is een knuffelpaard. Rijden gaat ze echt lekker, ik betrap mezelf er nog wel eens op dat als het goed gaat ik niet beloon, alleen als het niet goed gaat ik wel corrigeer. Dat zou nog meer in evenwicht moeten zijn besef ik. Je ziet bij veel mensen ook dat diegene met de grootste mond het gevoeligste typetje is en het meest bevestiging/beloning nodig heeft... Zal bij paarden ook wel zo werken... Mijn merries (2) zijn ook niet zo mannenpaarden, komt volgens mij gewoon doordat ze meer vrouwen dan mannen zien. Man = veearts, hoefsmid enz.

Ik heb dan wel een goed punt
Ik heb een vrouwelijke dierenartse, gaat ook een stuk beter met haar dan mijn vorige dierenarts die een man was, die ben ik ondertussen al veranderd maar een hoefsmid kan ik voor de moment nog niet vinden, hopelijk binnenkort wel.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:23

Ik vind dat je een prachtig paard hebt! Zeker de moeite waard om daar wat tijd aan te besteden! Uit jouw verhaal maak ik op dat ze waarschijnlijk vroeger ruw/slecht behandeld is door mannen, echt zonde.... Ze is waarschijnlijk erg gevoelig, gezien haar schrikreacties en aanvallende gedrag.

Ken je geen man die dol is op paarden, of een man die gewoon erg rustig en standvastig is en een aantal keren met je mee wil? Misschien dat hij haar dan eens kan poetsen, of gewoon alleen maar aaien en tegen haar praten, haar deken op en af doen, haar uit de wei halen oid. Zo krijgt ze misschien weer wat vertrouwen in mannen?
Je kunt natuurlijk wel alle mannen uit haar omgeving gaan weren, maar vermijd je dan ook niet een beetje het probleem?

Verder zeg je ook dat het beter gaat nu je veel met haar doet. Bij mij op stal staat een merrie die 3/4 arabisch bloed heeft en zij wordt zuur als er niet genoeg met haar gedaan wordt. Je ziet echt verschil als ze weer eens voor de kar heeft mogen lopen of als we met haar het bos in zijn geweest. Dan is ze vrolijker en doet ze niet zo narrig meer. Dus een deel van de zurigheid kan misschien wel gekomen zijn omdat er niet genoeg met haar gedaan werd voordat jij haar kreeg. Dat kan dus alleen maar beter worden! Verder is het ook een beetje merrie-eigen om af en toe zuur te zijn, die van mij heeft het ook af en toe en andere dagen is ze het zonnetje in huis.

Met de hoefsmid kun je misschien eens afspreken dat hij een ochtend voor jouw paard uittrekt om je te helpen. Spreek ook af dat hij haar niet straft, maar dat jij dat doet als je dat nodig vindt. Laat de smid haar belonen als ze het wel goed doet, door haar bv. een brokje te geven als ze voetje geeft en stil houdt. Vaak moet het snel, snel en de smid heeft niet altijd geduld en moet ook om zijn eigen veiligheid denken. Het is dus ook in zijn belang dat hij meewerkt.

Het bezoek van de smid moet iets leuks worden, ipv een angstige ervaring. Je kunt ook zelf elke dag met een hamer even op de onderkant van haar hoeven tikken, zodat dat een gewoonte wordt en het minder eng is als de smid het doet. Misschien kun je er bij het bekappen een pony naast zetten die helemaal niet bang is, zodat ze daar steun aan heeft? Of laat je paard meekijken als een ander paard bekapt wordt.

Als ze in de dagelijkse omgang de oren in de nek legt, gewoon negeren en doen wat je wilt doen. Pas als je het wit van de ogen ziet en ze hapt, dan moet je echt gaan optreden. Ze geeft nu alleen "waarschuwingen", die jij niet accepteert, want jij bent immers de baas en leider, niet zij. En er is nu niks voor haar om bang voor te zijn.
Ze moet leren dat jij betrouwbaar bent, maar ze moet ook leren dat het gedreig geen effect heeft, dus even brommen als ze dat doet. Als je haar nadert, loop altijd naar haar schouder toe en niet recht op haar af, want dan zal ze zich willen verdedigen. Ook al draait ze weg, blijf bij haar schouder en raak haar aan. Als ze stil staat, meteen belonen. Dan het halster om doen en haar meenemen. Dit moet iedereen doen die met haar omgaat, dus ook je vriendin en de lieve man die je mee gaat nemen .

Nou, een heel verhaal, maar je kunt je merrie echt wel goed krijgen, het kost gewoon tijd en je moet veel geduld hebben. Zelf nooit kwaad worden, maar wel beslist met haar omgaan en dreiggedrag niet accepteren. Veel succes, ze is echt de moeite waard.

FunkyMirko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 16:38

@ Agnes:
Dat van die lieve man vindt ik wel een goed idee, ik ga er deze middag eens over nadenken wie me het beste zou kunnen helpen, en het minst snel zijn zelfbeheersing verliest.
Het is namelijk wel zo dat vele mannen er bang van zijn, en vanaf ze bvb op stal haar hoofd over de staldeur steekt en even kwaad kijkt (oren platlegt dus) dat ze direkt al panikeren en zeggen van "ja ze gaat me aanvallen" wat ze dus helemaal niet doet, ik negeer haar oren, en haar zenuwachtig gedoe door altijd rustig met haar om te gaan, en als ze een stap te ver gaat, stel ik haar wel op haar plaats door een hogere stemtoon aan te nemen, en te zeggen dat ze niet mag, en mijn vinger eens in de lucht te steken (zoals bij de kleine kindjes) maar het is echt wel effectief, het heeft volgens mij zelfs meer effect dan dat ik haar zou slaan zoals meerdere mensen direkt die reactie hebben. Ik had ook al gedacht ivm haar dominant gedrag; Natural Horsemanship te gaan gebruiken, en de Join-Up uit te voeren, als die lukt gaat ze mij accepteren als leider. Maar aangezien het bij ons nu te nat ligt om haar "te longeren" zal het maar voor binnenkort zijn, ik wacht nog even omdat ik niet wil dat ze haar zou bezeren met uit te slieren of iets dergelijks.
En dat deel van een pony ernaast stellen als ze beslaan wordt, en haar zelf laten toekijken als een ander paard beslaan wordt, vindt ik inderdaad een goed idee, en had ik zelf nog niet aan gedacht!
bedankt voor je reactie!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:27

FunkyMirko schreef:
@ Agnes:
Dat van die lieve man vindt ik wel een goed idee, ik ga er deze middag eens over nadenken wie me het beste zou kunnen helpen, en het minst snel zijn zelfbeheersing verliest.
Het is namelijk wel zo dat vele mannen er bang van zijn, en vanaf ze bvb op stal haar hoofd over de staldeur steekt en even kwaad kijkt (oren platlegt dus) dat ze direkt al panikeren en zeggen van "ja ze gaat me aanvallen" wat ze dus helemaal niet doet,

wat een stoere mannen lopen daar rond in Belgie ..paarden hebben het meteen door als je bang bent, dus je moet een stoere koele vent zien te vinden zonder angst ..... Ga desnoods eerst zelf de box in om te laten zien dat ze niets doet en laat hem dan je paardje proberen aan te halen...als ze ook maar even zuur doet, " bestraf" je haar op jouw manier en beloon haar als ze haar oortjes naar voren doet...Ik hoop dat je iemand kunt vinden die jullie kan helpen. Laat je nog weten hoe het afloopt?

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:51

Ik zit eigenlijk stilletjes te lachen, te gniffelen om duidelijk te zijn. Leuk paard. Ik heb of beter gezegd ik had een paard met ook zulke symptomen Heerlijk om kundig mee te experimenteren.

FunkyMirko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 15:11

johnnie schreef:
Ik zit eigenlijk stilletjes te lachen, te gniffelen om duidelijk te zijn. Leuk paard. Ik heb of beter gezegd ik had een paard met ook zulke symptomen Heerlijk om kundig mee te experimenteren.

Tof dat je ook zo'n paard had
Heb je toevallig enkele tips, van hoe je aan het werk bent gegaan?

_hannah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:21

Dit is nou precies waarom ik niet met merries kan omgaan, merries mogen mij niet, en ik hun niet
wel heel vervelend voor je, (wel leuk paardje trouwens! als ik die foto's zie) ik zou denk ik vooral veel dingen als wandelen en poetsen, misschien wat spelen in de bak ( ? ) doen.. Zou het misschien ook kunnen dat ze iets heel erg mist van haar vorige stal? een vriendje, of de eigenaar misschien.. Staat er niet nog een leuk diertje waar ze wel mee overweg kan? Star is een stuk vrolijker geworden door z'n nieuwe buurtjes en een losgooi mattie

FunkyMirko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 18:10

fallstar schreef:
Dit is nou precies waarom ik niet met merries kan omgaan, merries mogen mij niet, en ik hun niet
wel heel vervelend voor je, (wel leuk paardje trouwens! als ik die foto's zie) ik zou denk ik vooral veel dingen als wandelen en poetsen, misschien wat spelen in de bak ( ? ) doen.. Zou het misschien ook kunnen dat ze iets heel erg mist van haar vorige stal? een vriendje, of de eigenaar misschien.. Staat er niet nog een leuk diertje waar ze wel mee overweg kan? Star is een stuk vrolijker geworden door z'n nieuwe buurtjes en een losgooi mattie

Ze staat op stal vlak naast een heel goed vriendje van haar. De paarden staan zo goed als bij mij thuis ik heb nog een 5jarige Dpony en een oudere merrie, ze gaan altijd samen buiten op de weide, en zijn nooit alleen. En de vorige eigenare zal ze niet missen want daar was ze ook al zo zuur, toen mij haar kwamen brengen zei ze tegen mij, pas op met haar want ze kan nogal zuur zijn, ik was natuurlijk zo naief om te denken och dat gaat er wel uit, maar er zal wel nog een tijdje werk aan zijn...