[AR] [VD] Met welk ras het beste VDen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dirkje_

[VD] Met welk ras het beste VDen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 19:33

Hoi,

Ik heb een vraagje:
Namelijk, maakt het uit of je met een SHetlander VD doet of met een KWPN paard? behalve de hoogteverschillen .
Ik wil graag wat gaan proberen met een KWPN paard wel natuurlijk opbouwen en niet meteen gaan steigeren (al zou ik dat het liefste doen), maar gewoon voetje etc. Maar ik wil dus gaan proberen met een KWPN maar ik weet niet of ik beter eerst met een SHetlander kan begin om het zelf ook te bekijken...

Ik hoop dat jullie me hier bij kunnen helpen!!

Groetjes V Lover

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 19:43

Maakt niets uit
En paard is een paard (of een pony dan) en allemaal kunnen ze het, mits geen lichamelijke problemen e.d. Natuurlijk ligt VD het ene paard beter dan het andere, maar dat is voornamelijk te wijten aan het karakter, en niet aan het ras.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 20:26

waarom zou je hem het liefste leren steigeren?

Sassieja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 20:28

Mocca schreef:
Maakt niets uit
En paard is een paard (of een pony dan) en allemaal kunnen ze het, mits geen lichamelijke problemen e.d. Natuurlijk ligt VD het ene paard beter dan het andere, maar dat is voornamelijk te wijten aan het karakter, en niet aan het ras.

Mee eens.
En aan leergierigheid, het vertrouwen in de begeleider, en de kunde van de begeleider.

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 20:56

Met ieder paard kan je vden, als jij maar geduldig genoeg bent en duidelijk aan het paard uitlegd wat je graag wilt dat hij doet...

Dirkje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 18:31

stef schreef:
waarom zou je hem het liefste leren steigeren?

Ik vind het GEWELDIG als ik zo foto's zie en zo...

xDjailo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 18:37

stiegeren op commando is heel gaaf.. maar het nadeel is dat je hem niet kunt straffen zodra hij het op een moment doet dat je het niet wil.. je kunt zonder dat je er erg in hebt het commando geven.. en mocht je je paard ooit moeten verkopen kan het een ''probleem'' zijn voor de nieuwe eigenaar..

je moet het echt zelf weten hoor.. het is inderdaad heel gaaf maar ik zou het nooit doen maar dat is mijn mening..

Dirkje_

Re: [VD] Met welk ras het beste VDen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 18:45

Ik bedoelde eigenlijk alleen of het uit maakt de grote van het paard... Want ik persoonlijk denk dat ik beter kan beginnen met kleintjes zoals dus de shetlander dan met grotere dus KWPN paard ...

En ik ga ze niet leren steigeren want de pony's en paard zijn namelijk niet van mij ik verzorg ze alleen.. En dan is het niet erg handig

Groetjes

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 11:00

Pony's zijn vaak een beetje inteligenter dan paarden. Ik denk dat een pony daarom VD sneller oppikt en leert (er zijn natuurlijk ook domme pony's en slimme paarden, maar overal gezien zijn pony's slimmer).

onbekend2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 11:04

bovendien vind ik het met een pony minder gevaarlijk. Als een groot paard even iets niet snapt of een commando verkeerd begrijpt heb je gelijk een paar benen in je nek liggen...

En shetlander is daar wat beter bij te overzien en minder gevaarlijk

mmh beetje krom opgeschreven merk ik, maar je begrijpt wel wat ik bedoel.... Het komt er op neer dat ik het verstandiger vind om met een shetlander te beginnen, als je wat meer ervaren bent kun je het met de kwpn ook proberen

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 12:23

manie schreef:
Pony's zijn vaak een beetje inteligenter dan paarden. Ik denk dat een pony daarom VD sneller oppikt en leert (er zijn natuurlijk ook domme pony's en slimme paarden, maar overal gezien zijn pony's slimmer).

Dat vind ik een interessante uitspraak. Hoe kom je daar zo bij?

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 13:12

Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar...

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 13:18

Uit ruim 20 jaar ervaring met ik weet niet hoeveel paarden en pony's.

Ik denk dat pony's over het algemeen nog wat dichter bij de natuur staan dan generaties lang doorgefokte (rij)paarden. Paarden zijn vaak op andere eigenschappen doorgefokt. Hierdoor bewegen ze bijvoorbeeld erg goed en hebben ze een prachtig exterieur, maar de factor inteligentie is niet echt meegenomen in de fokprogramma's. Voor pony's is dat toch een beetje anders. Veel ponyrassen leven (bijv. in Engeland) voornamelijk buiten, van deze pony's wordt verwacht dat ze zichzelf bedruipen, hiervoor is een zeker mate van inteligentie nodig.

Daarnaast ken ik heel veel slimme pony's die altijd uit de wei of stal weten te breken, precies weten waar het voer opgeslagen ligt, de handigste trucjes hebben om beginners van hun rug af te werken enz.
Dit soort slimmigheid zie ik ook wel bij paarden, maar toch wel een stuk minder vaak.

Maar misschien hebben jullie andere ervaringen

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:22

Tja, ik denk dat een paard wat alle hulpen binnen de dressuur moet leren onderscheiden en correct uitvoeren ook zeker een hoge mate van intelligentie moet hebben. Dat pony's inventiever zijn zou kunnen, maar intelligenter geloof ik niet. Daarbij denk ik ook dat veel pony's minder geprikkeld worden om hun intelligentie voor ons te gebruiken terwijl een paard vaak hard aan het werk gezet wordt en dus zijn intelligentie (en concentratie) vooral tijdens de arbeid gebruikt. Ook geloof ik wel dat pony's vaak iets pinniger zijn, niet alles accepteren, paarden zijn vaak iets nochelanter. Maar dat heeft mi niets met intelligentie te maken.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:51

Ik zie net dat ik Intelligentie concequent met één l schrijf. Is niet zo intelligent he!

@Amable. Dat van die hulpen in de dressuur geldt natuurlijk ook gewoon voor sportpony's (niet van die manegepony's natuurlijk).

Ik geloof niet dat een paard zijn intelligentie tijdens de arbeid gebruikt en voor de rest uitschakelt. Je ben slim of je bent het niet, gewoon 24 uur per dag.

Inventiviteit eist een hoge mate van intelligentie. Een paard laat dingen imo toch vaker 'gewoon' gebeuren, terwijl een pony er meer mee doet (kan zowel positief als negatief uitpakken)

Alles wat is nu schrijf is globaal genomen er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:32

En toch heb ik het gevoel dat een paard of pony qua intellegentie gelijk zouden moeten zijn. Is het niet ook zo dat we van een pony meer pikken dan van een paard? Dat we een paard meestal niet genoeg stimuleren maar meer afremmen?

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 20:29

Ik denk dat dat een grote rol speelt, Amable! Van een pony wordt ondeugendheid nogal eens door de vingers gezien of zelfs gestimuleerd ("wat is hij slim!") maar bij een paard is dat veel minder het geval. Misschien mede omdat pony's veelal door jonge mensen worden bereden, die misschien wat inconsequenter zijn? Ook maar een gokje hoor.

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 09:51

ik ga ook VD doen met mijn 2 paarden ( haflinger en shetlandeR) maar als er 1 ding is wat ik ze NIET ga leren is het steigeren. dit omdat het toch een risico heeft en aangezien er ook kleine kinderen op stal lopen ( met les bij de bal etc.) en ze zeggen perongeluk het commanda dan zit je met de gebakken peren. maar je moet natuurlijk allemaal zelf weten wat je ze wel en niet leert:) iig heel erg veel succes met het VDen(Y)

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 09:52

*(met les bij de baK)

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 11:47

Daisy_Djailo schreef:
stiegeren op commando is heel gaaf.. maar het nadeel is dat je hem niet kunt straffen zodra hij het op een moment doet dat je het niet wil.. je kunt zonder dat je er erg in hebt het commando geven.. en mocht je je paard ooit moeten verkopen kan het een ''probleem'' zijn voor de nieuwe eigenaar..

je moet het echt zelf weten hoor.. het is inderdaad heel gaaf maar ik zou het nooit doen maar dat is mijn mening..

Je kan hem wel degelijk straffen hoor.
Die van mij steigert op commando, maar hoeft het niet te proberen dit te doen als ik geen commando heb gegeven.
Betreft verkopen hebben we al vaker een discussie gehad hier.
Ik leef nú, en ga dus geen dingen laten want wat áls ik hem ooit moet verkopen.
Dat zien we dan wel weer

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 11:53

stef schreef:
Ik leef nú, en ga dus geen dingen laten want wat áls ik hem ooit moet verkopen.
Dat zien we dan wel weer

Helemaal mee eens. Het is nu jou paard.

Maaik

Re: [VD] Met welk ras het beste VDen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 22:53

Ik zal eerst een paard/pony uitzoeken waarbij JIJ een band heb en die pony jou vertrouwt. Niet zomaar een of ander paard pakken als dat paard jou niet vertrouwt want dan zou het paard het zowiezo niet zomaar doen!
Ook zal ik eerst goed nadenken voordat je steigeren aan gaat leren. Je moet je paard 100% kunnen vertrouwen dat hij/zij het niet tegen je gaat gebruiken. En bij het aanleren van het begin af aan SUPER(!!!!!) concucent zijn, anders kan je het wel vergeten... Je hebt een paard het makkelijker aangeleerd dan afgeleerd...

Je kan het beste eerst met de basis dingen bezig gaan zoals stilstaan, komen, draven, galoperen op commando. Pas daarna bezig gaan met buiging etc. en daarna pas met steigeren.
Ik vind dat je een paard niet steigeren moet aanleren omdat "het er gaaf uit ziet". Het maakt niet uit of het er "gaaf" uitziet. Het gaat erom dat het vertrouwen van 2 kanten komt en het niet tegen je gebruikt wordt, want dat komt veels te vaak voor...

Voor de rest maakt het niet zoveel uit met welk ras je bezig gaat. Al is een shetlander "makkelijker" tenzij je daar geen band mee hebt, en dat beesje je niet vertrouwt.