[AR] [LO] bijzetten als slofteugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

viola

[LO] bijzetten als slofteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 20:06

Tijdens rijden zijn er ontzettend veel mensen tegen het gebruik van een slofteugel, maar met longeren zie je juist heel vaak dat de touwtjes of dubbele longe wordt vastgemaakt op dezelfde wijze als een slofteugel.
Waarom dit verschil?

Ik ben voor mijn pony's (en dan vooral Eli de stevige shet) een beetje aan het kijken wat het beste werkt. En ik wil wat ik voel en zie een beetje vergelijken met meningen van andere. Voorlopig heb ik niet al te veel bijgezet. Af en toe met een touwtje gelongeert (wat me niet echt goed bevalt omdat ik dat te 'vast' vind) en met dubbele longe, maar omdat hij en ik het rondjes lopen vrij saai vinden bouw ik dat vaak uit tot langelijnen waarbij we gewoon het hele grasveld gebruiken.
Van de week dacht ik dus een keer laat ik de teugels/dubbele longe eens als slof vastmaken dus door het bit en dan tussen zijn benen. En onmiddelijk ging zijn hoofd heel netjes laag en mooi met zijn neus op de loodlijn zonder dat ik ook maar iets meer druk gaf op de teugels.
Normaal gesproken krijg ik dat niet voorelkaar en ik gaf zijn bouw (compacte shet met dikke speknek) de schuld dat hij het fysiek gewoon niet kon. Maar nu kon hij het dus opeens wel en ik weet heel zeker dat ik hem niet naar beneden trok.

Vandaar dat ik nu graag hier wat meer info en meningen over wil verzamelen. Zodat ik zijn training op een goede manier voort kan zetten.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:20

dubbele lijnen vind ik persoonlijk erg goed, je kan mooi inwerken, en de aanleuning is zo stiller dan rechtstreeks naar het bit.
ik heb ooit eens terug naar huis gestapt op de rug van mijn paard, met de longe als teugel, en die was nog als slof bevestigd.
en inderdaad, zodra ik heel licht contact nam boog ze netjes af (ze was uiteraad wel al warmgelopen )
zonder druk of niets.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:42

Het gevaar van zo bevestigen is dat de achterhand vergeten word. Het paard loopt mooi in de krul omdat het uitgenodigd wordt naar beneden te gaan, maar het komt meestal niet van achteruit. Als je paard het niet doet als je de longe/slof niet tussen zn benen vastmaakt, heeft hij de achterhand er onvoldoende bij. Zo bevestigen geeft dus een vertekend beeld van aan de teugel.