[AR] Probleem met steigerende shet.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nelleke_H

[AR] Probleem met steigerende shet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 20:59

hallo,

Ik heb een probleem en ik vraag me af of er iemand er een oplossing voor heeft ik ben nu met een shetlander bezig om te beleren voor de kar en longeren en alles behalve rijden. het is een shetlander van 11 die ander half jaar met een paar andere paardjes in het land heeft staan. En waar verder niks meegedaan is in die tijd daarvoor is die bereden geweest. (Nu ook weer en dat geeft totaal geen problemen). Met longeren gaat het nu ook wel redelijk maar ze heeft een probleem en ze gaat bij alles wat haar niet zins als ze iets nieuws moet doen ofzo dan gaat ze steigeren en niet zo'n klein beetje ook en bokken en ook echt achteruit schoppen. Nu ben ik ook met haar bezig om voor de kar te beleren en ben nu al een paar weken bezig met de lange lijnen en na ruzie en heeel erg veel geduld en iedere keer steigeren gaat dat nu echt goed nou had ik haar vandaag voor het eerst voor het karretje gehad en er is netjes naast gelopen en op haar gemak gestelt en alles gewoon heel rustig en toen heb ik iemand gevraagt om op het karretje te gaan zitten dit ging ook goed maar toen hadden we even stilgestaan en dan weer rustig weg stappen en daarna was het een drama om nog een rondje netjes te lopen want iedere keer weer kwam te omhoog. Ik weet niet zo goed wat ik hier aan kan doen nou had ik de vraag of iemad hier een oplossing had. Voor de rest kunnen ik en Nanna het prima vinden.

Ik heb haar touwens ook al een paar keer en hindernis balk laten trekken . Dit ging echt goed en geen enkele vorm van protest gehad.

Ik hoop echt op een idee om het in ieder geval te verminderen.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 23:32

Heb je ervaring met mennen? Heel veel mensen onderschatten het mennen en daar zit de grootste fout.
Ligt je tuig wel goed? Staat je kar er goed achter? etc...
Ik zou eerst kijken of alles goed zit, als je pony pijn heeft tijdens het trekken lokt dat natuurlijk protest uit. Daarnaast denk ik dat het vrij lastig is om een pony van 11 die nooit iets heeft gedaan in het tuig te krijgen.
Ik denk dat je haar het beste weg kan brengen om te laten beleren dan zelf blijven tobben.

Nelleke_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 13:25

Nou ik heb wel ervaring met mennen en ik heb al eens vaker een pony voor de kar beleerd. Het tuig lig ook goed dat dat heb ik natuurlijk als eerst bekeken. Of ze ooit voorr de kar heeft gelopen weten we niet maar ik vermoet van wel omdat ze het principe helemaal snapt. Mijn vraag is alleen wat ik an het steigeren kan doen.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:54

steigeren negeren. als ze er niks mee bereikt houdt ze vanzelf op. straffen kan bij veel paardjes verzet of angst uitlokken...

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:59

Alles voorwaarts oplossen. Zolang ze voorwaarts is kan ze niet steigeren. Dus niet afstraffen maar gewoon voorwaarts drijven

Nelleke_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 22:34

oke heel erg bedankt ik had ook al zo'n vermoeden dat je het moet negeren en voorwaarts moest oplossen ookal is het hele erg moeilijk

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:55

als alles makkelijk zou zijn dan zou er niks aan zijn, maar dat is mijn mening..

maar zoals hiervoor al gezegt, gewoon negeren, doen alsof het erbij hoort zeggen ze ook weleens. iets anders wordt het als ze achterover slaan, dit kan weleens gevaarlijk zijn.
raak iig niet in paniek, paniek is het slechtste wat er is.

Nelleke_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 19:31

Palousa_boy dat ben ik wel met j eeen shoor er moet wel wat in zitten anders is het ookniet leuk. Dit is dan ok wel een uitdaging ik heb haar vandaag weer voor het karretje gehad even tien minuutje en het ging al veel beter ze heeft even twee keer geprobeerd en toen had ze ook zoiets van nou ja dan loop ik maar door.

kizz_rianne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 01:38

Ik heb dit probleem ook gehad met een van m'n verzorgshetjes tijdens het inrijden... Ze steigerde telkens toen ze het niet snapte - beetje protest (en dat is ook al een shet van 14 jaar ofzo). Ik ben toen een klein stapje terug gegaan en met veel geduld en veel belonen begon ze eindelijk 'het rijden' door te krijgen en kreeg ze er opeens ook heel veel plezier in.
Als iets niet in één keer wilt, dan hoef je niet altijd door te drammen. Wacht even 10 minuutjes en probeer dan het nog eens (bijvoorbeeld achteruit lopen).

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 19:19

laura2span schreef:
Alles voorwaarts oplossen. Zolang ze voorwaarts is kan ze niet steigeren. Dus niet afstraffen maar gewoon voorwaarts drijven

dacht je dat echt? heb ik dan zo'n bijzondere pony? haha..ik hen een shetlandmerrie en af en toe als ze iets niet wil of gene zin heeft gaat ze ook omhoog. en 9 van de 10 keer loopt ze zo op dr 8erbenen een heel stuk vooruit. vervolgens probeerd ze of ze haar zin weer krijgt en is dit niet het geval gaat ze weer doodleuk op dr 8erbenen verder

_Cindy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:01

Dan kun je het niet zelf oplossen, er is dus maar een oplossing. Breng haar ergens heen waar ze proffesioneel afgericht wordt. Dat lijkt mij de beste oplossing, naar wat ik opmaak uit je reacties.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:22

Beetje een oud topic??

Nelleke_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 20:06

ja idd het is onder tussen wel een heel oud topic. ik vraag me af waarom die niet zakt?

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:31

omdat er niet zo heel veel topics bij komen denk ik..

maar stijgeren bij een pony, daar kan je nog naast lopen om hem gerust te stellen...

paarden die wij krijgen, die stijgeren, die zijn wat minder leuk om naast te staan omdat die zo in je nek zitten. hadden afgelopen winter ook zo'n raar ding, die bleef maar stijgeren en in het tuig beuken. ik spring niet meteen aan de kant als er iets gebeurt, ik ben wel wat gewent, maar door de kou had ik weinig gevoel in mijn handen, 15 minuten later was mn hele hand rood van het bloed.
dit soort dingen maakt het africhten van paarden een stuk minder interessant. de littekens die staan nog op mn handen van alles wat ik mee maak. elke week kwam er wel weer iets nieuws bij. nu kan ik daar wel tegen, en heb er geen last van, maar kijk uit met wat je doet als je zelf aan de slag gaat. wij hebben ervaring, wij weten wat we moeten doen, thuis raak je vaak snel in paniek omdat iets gebeurd wat je even niet voorzien had.

zo kan ik nog wel even doorgaan, maar het heeft verder weinig zin om zulke verhalen op te hangen, mensen luisteren er toch niet naar. zolang het goed gaat, super, als het fout gaat, eigen schuld.

Nelleke_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 13:40

Ik ben het wel met je eens hoor. Maar ik heb ook al vaker een pony shet voor de kar beleerd. Gelukkig gaat het nu ook veeel beter met Nanna, ik ben erachter gekomen dat ze mij alleen vertrouwd als ik naast haar loop als ze voor het karretje staat is er niks aan de hand als iemand anders haar dan ment is het goed ik kan haar dan ook wel los laten en in het midden gaan staan zolang ze mij maar kan zien. Hier gaan we rustig op verder bouwen. En we doen heeel rustig aan. En ik doe ook ene hoop andere dingen met der en ze is heel erg me gehecht geraakt de laatste tijd.
Als ik de stal binnen kom dan hinnikt ze luidruchtig en als ik haar vast zet buiten om te gaan uitmesten en als ik dan bijhaar weg ga hinnikt ze een keer zo van waar ga je heen. Ik heb ook geen touw meer nodig ze volgt me overal.

Sev_0ack

Re: [AR] Probleem met steigerende shet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 13:51

h0ii
ik heb ze,lf 00k een shet die dee dat ook .
er m0et gew00n in het begin iemand naastlopen en als die dat d-0et een ruk geven aan de leidselss dan leert die het vanzelf af
( mijnee dan )

palousa_boy

Re: [AR] Probleem met steigerende shet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:01

Sev_0ack schreef:
h0ii
ik heb ze,lf 00k een shet die dee dat ook .
er m0et gew00n in het begin iemand naastlopen en als die dat d-0et een ruk geven aan de leidselss dan leert die het vanzelf af
( mijnee dan )

totdat je er een heb die iets gevoelig is in zijn mond en gaat rennen...

je kan hem ook.. bij een shet dan.. een klap op zn kop geven.. maar als je een keer een iets pittigere pony hebt, kan het weleens spannend gaan worden..

Nelleke_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 00:12

ja idd dat lijkt me geen goed idee. en Nanna is vrij snel op haar tenen getrapt en het zal daardoor niet minder worden.