NH beginnen met ouder paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Karmandi

NH beginnen met ouder paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 20:42

Hallo,
Ik heb een twaalf jarige ruin en wil graag met hem aan NH beginnen. Mijn vraag: is dit wel slim? Je hoort vaak van mensen die dit gaan doen met een jaar of twee om vast een band op te bouwen en zo makkelijker in te kunnen rijden. Ik wil wel graag naast NH wel blijven rijden, ik ben ongeveer 2/3 uur per dag bij mijn paard. Ook heb ik nog nooit eerder NH gedaan, ik heb gehoord dat je dan een film+boeken kunt bestellen: waar moet dit dan?
groetjes, KarmY_LoveR

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:05

waar je het kan bestellen ligt eraan wat voor methode je kiest, als je voor Parelli kiest kan je bestellen op xxx

Het kan volgens mij best met een ouder paard, ik ben begonnen met een 6 jarig paard dat nooit opgevoed was en erg verwend en verpest en het gaat prima, kost wel heel veel tijd en rijden is er niet bij voorlopig, want ik ben nogal strak in de leer.

Er komt ook niemand meer aan mijn paard tenzij ze zich in de Parelli methode verdiept hebben, dat zou te verwarrend voor hem zijn
Laatst bijgewerkt door Anya op 10-12-05 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: link verwijderd

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:28

Je kunt prima beginnen met een ouder paard hoor. Ik zou niet weten waarom niet. Het is leuk/fijn om met een jong dier een band op de bouwen op die manier. Maar het is niet strikt noodzakelijk.

Succes!

MTShadow

Re: NH beginnen met ouder paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 23:22

KarmY_LoVeR schreef:
Hallo,
Ik heb een twaalf jarige ruin en wil graag met hem aan NH beginnen. Mijn vraag: is dit wel slim? ... Ik wil wel graag naast NH wel blijven rijden, ik ben ongeveer 2/3 uur per dag bij mijn paard. Ook heb ik nog nooit eerder NH gedaan, ik heb gehoord dat je dan een film+boeken kunt bestellen: waar moet dit dan?
groetjes, KarmY_LoveR

Mijn dochter en ik zijn 3 maanden geleden begonnen met Shadow 15 jaar. De eerste 3 weken zijn we wel gaan lopen met buiten wandelingen, dit om een band op te bouwen en haar te laten wennen aan onze manier van doen. Het voornaamste aan NH is geen geweld (zweep, sporen, krachtig been, rukken aan een bit) gebruiken om het paard te laten doen wat je wilt, en inplaats daar van, samen werken vanuit een goede verstandhouding. Als je paard wel hoge druk gewend is, van jou of van vorige rijders, dan krijg je een omschakeling naar NH. Zoals wij ook hebben. Shadow dacht, "als ik niet meer gedwongen wordt, dan blijf ik lekker bij huis". Met geduld en voer beloningen zijn we nog steeds bezig vertrouwen op te bouwen. Ook vertrouwen dat we niet overschakelen naar geweld, als het eens moeilijker gaat. En het gaat met de week beter. Ik zou helemaal geen paard willen berijden die niet wil, anders dan met dwang. Wij hebben nu een paard die het leuk vind samen met ons op pad te gaan, nog niet altijd en ook nog te veel in stap naar mijn zin. Maar dat komt allemaal wel.

En dan zijn er weer verschillende methodes die je bij die omschakeling kunnen helpen. Die moeten je dan wel liggen. Als je op xxxxx kijkt of leest in dat forum dan vind je al heel veel. En verschillende boeken en internet sites doen de rest.

Het kan dus best hoor met 12 omschakelen naar meer paard vriendelijk. We gingen met Shadow vanaf die eerste keer gewoon op een halster rijden inplaats van bit. Dat vond ze alleen maar fijn, geen getrek meer op die gevoelige plaats. Haar voeten bekap ik natuurlijk, op die link hierboven staat de cursus die ik hiervoor gevolgd heb. Heel belangrijk hoor, zelf bekappen. Als je bedenkt dat ik haar voeten nu elke twee weken weer mooi afrond, daardoor loopt ze nu nooit meer op haar hoefwand. Een paard die 2 maand moet wachten op de smid, loopt toch al gauw 6 weken op een te lange hoefwand. En juist met goede hoeven kun je prima over de harde weg, na een gewenning periode, je moet juist wél over de harde weg, voor het harder worden van de hoeven. Aan onze stalhouder heb ik gevraagd of Shadow niet 24/7 buiten in de wei mag blijven staan, deze winter. En dat mocht, ze staat nu in een groepje van 5 heerlijk gezond buiten. Terwijl 35 andere paarden stil staan in hun stallen. Wat een wereld van verschil.

Succes met je zoektocht!
Michiel
Laatst bijgewerkt door Anya op 11-12-05 01:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: link verwijderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 00:37

KarmY_LoVeR schreef:
Hallo,
Ik heb een twaalf jarige ruin en wil graag met hem aan NH beginnen. Mijn vraag: is dit wel slim? Je hoort vaak van mensen die dit gaan doen met een jaar of twee om vast een band op te bouwen en zo makkelijker in te kunnen rijden. Ik wil wel graag naast NH wel blijven rijden, ik ben ongeveer 2/3 uur per dag bij mijn paard. Ook heb ik nog nooit eerder NH gedaan, ik heb gehoord dat je dan een film+boeken kunt bestellen: waar moet dit dan?
groetjes, KarmY_LoveR

Je kunt altijd beginnen met een band opbouwen met je paard, ongeacht de leeftijd. Jovarna was 11 jaar toen ze bij mij kwam, ze bracht een heel verleden met zich mee en was erg in zichzelf gekeerd, afgesloten. Door op een geheel andere manier met haar om te gaan dan ze gewend was, ging ze zich openstellen, ontspannen en vertrouwen. Dat is toch het mooiste wat je kunt geven en ontvangen...!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 16:35

Natuurlijk kun je ook op latere leeftijd beginnen, geen enkel probleem.
Maar maak het niet groter dan het is, het is een andere manier van omgaan met je paard, maar voor sommige mensen is het niet eens zo anders dan hetgeen ze altijd al deden

hexodrien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:20

Hexo was 14 jaar toen ik begon met NH (inmiddels bijna 19) en dat ging prima, je zag hem veranderen. hij heeft ook heel wat gedaan in zijn verleden, renpaard geweest, van Polen naar nederland gekomen, manege paard geweest. Vroeger was het enorme luchtzuiger, sinds ik NH met hem doe (en ook meer zijn leefsituatie natuurlijk houdt, dus veel met soortgenoten in de wei) is hij hiermee gestopt. Hij is veel attenter naar mensen en andere paarden toe, ik kan makkelijker contact met hem maken.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 21:41

Geen probleem hoor, om met een wat ouder paard aan NH te beginnen.
Een van onze paarden was 11 toen ik er echt mee bego en dat ging heel goed.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:41

Ik ben vandaag begonnen met een bijna 13-jarige merrie

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:32

Ik ben ermee begonnen met een 12 jarige, geen probleem dus

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:38

natuurlijk kan dat mijn paard was 17 toen ik ermee begon

xtostarlight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:20

Ik ben ook met een 'ouder' paard begonnen. Dat pikte ze niet echt heel makkelijk op, maar ik heb dan ook een vrij gesloten paard.
Wel ben ik er van overtuigd dat het makkelijker is om een jong paard met nh aan te leren, dan een paard 'om te scholen' met nh.